Gyengülhetnek a csontjaid a vegán étrendtől, egy kutatás szerint

Gyengülhetnek a csontjaid a vegán étrendtől, egy kutatás szerint

Címlap / Életmód / Egészség / Gyengülhetnek a csontjaid a vegán étrendtől, egy kutatás szerint

A vegán étrend egy laikus ember számára nagyon egészségesnek tűnhet. Gyakorlatilag zöldségekből, hüvelyesekből és gyümölcsökből áll, és mindenféle állati eredetű ételt mellőz.

Bár valóban igaz, hogy ezt az étrendet is lehet úgy összerakni, hogy az egészséges maradjon, sokkal nagyobb feladat, mint amilyen például a vegetáriánus étrendnél. Olyan alapvető vitaminokat és ásványi anyagokat is kell megfelelő mennyiségben pótolni, amelyek a vegán diétában híján vannak.

Gyakoribbak lehetnek a csonttörések

A Nutrients tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a vegán étrend például hajlamosíthat a csonttörésre. Azért, mert a hús- és tejtermék nélküli étkezés pontosan azokat a tápanyagokat nem foglalja magában, amelyek az egészséges csontokhoz kellenek.

A Német Szövetségi Kockázatértékelési Intézet (German Federal Institute for Risk Assessment, BfR) kutatása szerint a vegán étrend komolyan befolyásolhatja azt, hogy mennyire maradnak egészségesek a csontjaink.

A kutatáshoz 36 vegán étrenden élő csontjairól készítettek ultrahangos felvételt, és összehasonlították őket 36 nem vegán étrenden élő csontozatával. Az eredmények azt mutatták, hogy sokkal egészségtelenebbek a vegánok csontjai, vagyis nem olyan erősek, nem olyan sűrűek, mint a nem vegánoké.

A kutatáshoz vértesztet is végeztek, ami pedig azt mutatta ki, hogy a csontok egészségéhez szükséges vitaminok, ásványi anyagok és egyéb tápanyagok kevésbé találhatók meg a szervezetükben, mint a nem vegánokéban. Ilyen hiány volt például a lizin, az A-vitamin vagy a B6-vitamin.

Vegán étrend hatása a csontokra
vaaseenaa/istockphoto.com

Az A-vitamin és a B6-vitamin szerepét annyira nem kell magyarázni, a lizinnel viszont ritkábban találkozik az ember. A lizin a fehérjékben általában megtalálható 20 aminosav egyike. Esszenciális aminosav, egy ember napi szükséglete 1–1,5 gramm. A szervezet képtelen előállítani, ezért vagy táplálékból kell bevinnünk, vagy étrendkiegészítő formájában.

Talán nem meglepő, hogy elsősorban állati eredetű ételekben található meg, például a tejtermékekben, a húsban, a halban és a tojásban, de akad a szójában is belőle. Az A-vitamin egyik legjobb forrása szintén a tojás, a B6-é pedig a hús, a hal, de a csicseriborsó és néhány gyümölcs is tartalmaz ilyen vitamint.

Oldalak: 1 2

»

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást