Életmód / Táplálkozás

Az egészséges táplálkozás 14 apró titka II.

Kétrészes cikksorozatunk előző epizódjából megtudhattad, milyen az ételekkel kialakítandó egészséges viszony, mennyire nem léteznek „jó” és „rossz” fogások, illetve szó esett még többek között a reggeli fontosságáról. A mostani részben beavatunk helyes nassolás rejtelmeibe, valamint abba, hogy miként (nem) érdemes összekötni az evést a testsúlyméréssel!

Ne egyél a csomagolásból!

Hacsak nem egy óriási adag zöldsalátáról van szó, inkább ne vedd belőle az egész pakkot magad elé! Minden élelmiszer csomagolásán szerepel, hogy mennyit ajánlanak belőle egy adagnak, ami például a csokoládéra és a chips-re is igaz.

Lehet, hogy elsőre fájdalmasan kevésnek tűnik majd ez, de kezdetnek már az is óriási haladás, ha a korábbi mennyiség fele csúszik csak le. „A jégkrémet is mindig előre mérd ki magadnak!” – figyelmeztet Dr. Edward Abramson klinikai pszichológus.

A köztes étkezés nem nasi!

Az éhezés biztos utat jelent a későbbi túlevéshez – főleg azokból az ételekből, amelyekből csak keveset szeretnél enni. A köztes étkezés olyan egészséges és tápláló kis fogást jelent, ami biztosítja, hogy ne éhezz meg két főétkezés között. 

Érdemes fehérjét, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznia. Dr. Abramson szerint azonban a nassolás célja a puszta élvezet, ennélfogva a natúr joghurt friss gyümölccsel elmegy köztes étkezésnek, a csokoládé azonban már nem.

Élvezd az evést!

Ha a táplálkozás javarészt bűntudat-forrást jelent számodra, akkor már tudati szinten megakadályozod, hogy jól érezd magad a bőrödben. Innentől kezdve teljesen mindegy, hány centi a derékbőséged, vagy mennyit mutat alattad a mérleg, mert semmivel sem leszel elégedett.

Megrette Fletcher, az ausztrál Tudatos Táplálkozás Központ társalapítója és mostani elnöke azt mondja, hogy mindenképpen add meg a módját az evésnek, időben és körülményekben egyaránt – hiszen megérdemled!

Ne vezekelj!

„Ha bűntudatod támad egy étkezés miatt, ösztönösen eszedbe jut, hogy jóvá kellene tenni, mégpedig sürgős edzőterem-látogatással vagy a következő étkezésnél tanúsított rendkívüli önfegyelemmel” – vázolja föl a helyzetet Marjorie Nolan Cohn, az Ausztrál Táplálkozási és Dietetikai Akadémia szóvivője. 

Ez azonban nem mérleghinta, ahol ellenkező erőhatásra van szükség a kiegyenlítődéshez: inkább csak könyveld el, milyen jót ettél, és váljék egészségedre! Utólagos szenvedéssel már semmi értelme nincs az egésznek…

Ne azért (ne) egyél, hogy megmozduljon a súlyod!

Ideális esetben minden az örömödre szolgál, amit csak megeszel – mondja Cohn. Érdemes olyan ételeket választanod, amelyek energiával és tápanyagokkal látnak el, illetve elkerülni azokat, amelyek emésztési problémákat vagy éppen hízást garantálnak. Magadért egyél, ne pedig a mérlegen látni óhajtott számért! 

Amennyiben túlzottan előtérbe helyezed a súlyodat, rengeteg pozitív élménytől foszthatod meg magadat. Arról nem is beszélve, hogy az izomgyarapodás révén fals következtetésre juthatsz a fejlődésedre vonatkozóan.

Ne félj az éhségtől!

Sokan képesek arra, hogy egy néhány órás program előtt egészségtelen falatokkal felszerelkezve vágjanak útnak. Te is be szoktál dobni a táskádba egy-két kekszet vagy csokit „a biztonság kedvéért”?

Lássuk csak: ma már szinte bárhol élelmiszerhez juthatsz, tehát az óvintézkedés fölösleges, hacsak nem éppen tervezett étkezés időpontját érinti. Akkor viszont inkább érdemes azt magaddal vinni, amit egyébként is ennél. Vészcsokira semmi szükség!

Ne töltsd rettegéssel a mindennapjaidat!

Bár leírva bizarrnak tűnik, sajnos rengetegen élnek úgy, hogy a táplálkozás mint dilemma valósággal megmérgezi a mindennapjaikat. „Mit egyek? Mennyit? Honnan szerezzem be? Biztosan jó ez nekem? Mi van, ha hízni fogok tőle?” 
Amennyiben hajlamos vagy ilyen kérdéssorozatok feltevésére, fokozottan fennáll nálad az ortorexia veszélye. Marjorie Nolan Cohn elmondása szerint a szigorú előírásokon alapuló étrend minden, csak nem egészséges.
Kétrészes cikksorozatunkban összesen 14 olyan apró titkot ismerhettél meg, amelynek megfontolásával közelebb kerülhetsz az egészséges, kiegyensúlyozott élethez. Reméljük, hasznodra válik mindez!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást