Egészség / Életmód / Lélek

Így nem ugrik a stresszhormon-szinted karácsonykor az egekbe

Így nem ugrik a stresszhormon-szinted karácsonykor az egekbe

A kortizol nevű stresszhormon létfontosságú az életben maradáshoz, illetve a szervezet megfelelő működéséhez. Szintje akkor emelkedik meg, amikor veszélyt észlelsz, és a tested ennek nyomán engedelmeskedik a „harcolj vagy menekülj!” ösztönnek. A túlélés záloga ez vészhelyzetben, amikor viszont napokon keresztül felfokozott idegállapotban maradsz, annak súlyos negatív következményei lehetnek. Karácsonykor a következő tippek segítségével tarthatod kordában a kortizolszinted.

Meditálj!

A meditációban semmi ördöngösség nincsen. Nem kell hozzá különleges helyszín, ruházat, időzítés vagy körülmény.

Egyszerűen döntsd el fejben, hogy most pedig meditálni fogsz, és lazulj el!

A nyugodt tudatállapot alacsonyabb agyi frekvenciával jár, amellyel együtt automatikusan lelassul a pulzusod, csökken a vérnyomásod, aktiválódik a szervezeted regeneráló képessége, valamint fokozódik a memóriáért és az empátiáért felelős agyi régiók működése.

Jelenleg éppen arról folynak kutatások, hogy a meditáció tudja-e befolyásolni a génkifejeződést – tehát nem holmi úri passzióról van szó, hanem fizikai változást hozó tevékenységről.

Kacagj!

Ne felejts el mosolyogni és nevetni az ünnepek alatt! Viccelődj, játssz, nézz meg egy poénos filmet! Engedd ki a gőzt!

Biztosan hallottál már arról, hogy a kacagásnak terápiás jelentősége is van, hiszen aki tiszta szívből, hasát fogva hahotázik, egész testében átadja magát a jókedvnek, ami természetesen az idegrendszer számára sem maradhat észrevétlen.

A nevetéssel olyan jótékony folyamatokat indíthatsz el, hogy percek alatt normális értékre csökkenhet a kortizolszinted.

Emlékszel olyan kínos, feszült helyzetre, aminek röhögés vetett véget?

Na, pont így működik ez az egész, tehát legyél nyitott a dolgokra, melyek nevetést hoznak az életedbe!

Ki a szabadba!

Séta, túra, kirándulás, síelés, szánkózás, hócsata, hóember-építés…

A téli szabadtéri sportlehetőségek tárháza tucatnyi lehetőséggel kecsegtet, csak meg kell találnod benne a szépséget!

A mezítelen fák, a szürkéskékbe öltözött természet és a fekete tollú madarak is lehetnek gyönyörűek, ha pozitív szemlélettel figyeled őket.

Ha sikerül magad mögött hagynod a tévhitet, miszerint a tél kopár és üres, máris sokkal nyugodtabbnak és kiegyensúlyozottabbnak érzed majd a mindennapokat – hát még az ünnepeket!

Akár már egy húszperces séta is csodát tehet a hangulatoddal, és gyakorlatilag semmilyen felszerelés nem kell hozzá. Persze, azért ne tűsarkúban vágj neki, s tartsd szem előtt a réteges öltözködés alapelveit…

Figyelj a szeretteidre!

Összpontosíts a szeretteiddel megélt kellemes élményekre ahelyett, hogy a teendők tökéletes kivitelezésén járna az eszed!

Tudod, hogy a tökéletlenség milyen aranyos és szerethető? Hogy a pillanatok varázsát gyakran éppen az adja meg?

Ne félj tehát „hibázni” az ünnepi készülődés során, és ne feledkezz meg a szeretet kifejezésének fontosságáról sem.

Fejezd ki érzéseidet élő szóban vagy levélben!

Ez az érzés oxitocint, dopamint, szerotonint és endorfint szabadít fel a szervezetedben – olyan hormonokat, amelyek a kortizolszint csökkenésével járnak.

Legyél nagylelkű!

A karácsony kitűnő alkalmat jelent arra, hogy önzetlenül segíts másoknak.

A jócselekedet reflexszerű változásokat indít el a testedben.

Persze, ha erődön felül szeretnél adni az idődből és az energiádból, könnyedén felemészthet, ám a megfelelő keretek között gyakorolt jótékonykodás fantasztikus hatással van a szervezetedre.

Tárgyi vagy pénzadománnyal segíthetsz a rászorulókon, valamint önkénteskedésre is lehetőséged nyílik a megfelelő segélyszervezeteken keresztül.

Vond be a családtagjaidat, a barátaidat és akár a kollégáidat is a jótékonykodásba, mert az efféle közösségi élmény valamennyi résztvevőt összekovácsolja!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást