16 tévhit és igazság a fogyókúráról

16 tévhit és igazság a fogyókúráról

Címlap / Életmód / Táplálkozás / 16 tévhit és igazság a fogyókúráról

A súlycsökkenést nem nehéz elérni, ha követed a megfelelő, egészséges és helyes tanácsokat.

1. Mikor hízol az anyagcserédre, génekre, vízre vagy pajzsmirigyre kened

Senki sem tudja teljes bizonyossággal mit jelent egyénenként a “normál” súlygyarapodás.
De bármi is az oka (megnövekedett kalóriabevitel, elégtelen táplálkozás, rossz minőségű élelmiszer, gének, mozgásszegény életmód, szénhidrát fogyasztás stb.) a legfontosabb észben tartani:
Nem hízunk, ha kevesebb zsírt, egészséges ételeket fogyasztunk és többet mozgunk.

2. Egyesek azért súlyosabbak, mert nehezebb a “csontjuk”

A nehezebb konstrukciójú emberek maximum pár száz grammal súlyosabbak társaiknál.
Az igazság az, hogy egyszerűen több felesleg van rajtuk, mint a “könnyebb”-eken.

3. Ha a valakivel ugyanazt a fogyókúrát követjük, ugyanannyit fogyunk

Egy nő nehezebben tud fogyni, mint egy férfi. Ugyanannyi idő alatt egy férfi több kilót tud fogyni, mint egy nő.
Azok akik hideg körülmények közt élnek, könnyebben fogynak, mint a meleg környezetben élők, a fiatalok is könnyebben karcsúsodnak, mint az idősebbek.
Azok, akiken több a felesleg, könnyebben megszabadulnak az első kilóktól, mint azok, akiknek kevesebbet kell fogyniuk.

4. Minden diétának pozitív hatása van, ha szigorúan követjük

Vannak diéták, amelyeket ha szigorúan követünk sem lesznek hatásosak.
Ez azért van, mert nem személyre szabottak, ráadásul túlzott elvárásokat teremt és csalódottsághoz vezet a sikertelen fogyókúra.

5. A súlyvesztés kritériuma a helyes étrend

A helyes étrend nem egyoldalú vagy szélsőséges, ha illik életmódunkhoz, akkor csökkenti az izomveszteséget és növeli a felesleges zsírvesztést.
Ami a legfontosabb, hogy egy sikeres diéta után megtanuljuk a helyes táplálkozást és meg tudjuk változtatni a táplálkozási stílusunkat.

6. A diéták csak bizonyos ideig tartanak.

A fogyókúrás étrend tarthat órákat, napokat, heteket, hónapokat vagy éveket. Azok a fogyókúrák, amelyek határidőhöz kötöttek, a legtöbbször sikertelenek, mert a pozitív hatások csak átmenetiek.
Ezért fontos megtanulni a helyes táplálkozást, lassan visszaállni a normál testsúlyra és megtartani azt egész életünkben.

7. Nem számít, hogyan csökkentjük a kalóriákat, amíg azok csökkennek

Egyes élelmiszerek, bár kevés kalóriát tartalmaznak, alig tartalmaznak hasznos összetevőket, a kalóriák inkább csak cukorból és zsírból adódnak össze.
Ha megfosztod a szervezeted a szükséges tápanyagoktól, nem fogyasztasz rostban és vitaminban dús ételeket, akkor a szervezet zsírégetése sem tud elindulni.

8. A kalóriák nem játszanak szerepet a testsúlycsökkenésben

A test súlya akkor csökken, ha több energiát használ el, mint amennyit bevisz. Ha kevesebb kalóriát viszel be, mint amennyire szükséged van, akkor biztosan elkezdesz fogyni, mert a szervezet fedezi az energiakülönbséget.
Ez az egyetlen oka annak, hogy a kalóriabevitel szerepet játszik a tömegvesztésben, de ez nem azt jelenti, hogy csak kalóriaszámlálással kell fogyni.

9. Ha nem csökkented jelentősen a kalóriákat, akkor nem tudsz fogyni

A csökkentett kalóriabevitelű diéták (kevesebb, mint 1200 kalória naponta) veszélyesek, mert a szervezet az izomszövetet kezdi elégetni, nem a zsírt.
A kezdeti elvesztett kilók mindig vízből és izomból vannak.

10. Van egy olyan testsúlycsökkentő étrend, amellyel fél kiló zsírt veszítesz naponta

Egy átlagos ember számítások szerint 2000-2500 kalóriát fogyaszt naponta, ezért nehéz elképzelni azt a kalóriacsökkentést, amellyel ennyire gyorsan és sokat lehet fogyni.
Még ha egész nap sportolunk és alig táplálkozunk, akkor is a testúly 1%-nál nem lehet többet fogyni naponta.

11. Ha fogyni szeretnénk, lakatot kell tenni a hűtőszekrényre

Ha hírtelen csökkentjük az ételadagunkat, a szervezet érzékeli ezt és elkezdi a tartalékokat felhasználni.
Ha a helyzet továbbra is fennáll, akkor fenyegetve érzi magát és a túlélés feltételeit megteremtve kevesebb kalóriát használ fel, így elgyengülünk, szédülünk, elálmosodunk. Ezért nem megoldás az éhező fogyókúra.

12. A fogyókúra lemondásokkal jár

Ez egyáltalán nem igaz. A leghatásosabb “diéta” a normál napi étrendre épül, személyre szabott, minőségi. Bár a mennyiségek csökkentésével jár, mégis telít.
Az étrend mellett fizikai aktivitás is szükséges, amely testnek, léleknek egyaránt szükséges.

13. A pajzsmirigy gyulladásban szenvedők nem tudnak fogyni

A pajzsmirigy hormon csökkentett működése következtében lelassul az anyagcsere, emiatt testtömeg gyarapodás lép fel. Ez maximum 2-3 kiló súlytöbbletet indokol, nem többet.
Egy endokrinológus segítségével ez a probléma is megoldható, és a betegség hatása is csökkenthető.

14. Fogyókúrával csak bizonyos számú kilót dobhatunk le

Az első leadott kiló víz. Az igazi fogyás akkor kezdődik, amikor a szervezet a tartalékokat kezdi felhasználni.
Ekkor már több napba vagy hétbe telik egyetlen kilót leadni. Ha ebben a pontban feladod, akkor sikertelen a fogyókúra.

15. A fehérje-diéta a legjobb fogyókúra

Minden olyan fogyókúra, amely egyes alkotóelemek kiszorítását írja elő, veszélyes, mert megzavarja a test biokémiai egyensúlyát, és megvonja a szükséges tápanyagokat.

16. Csak bizonyos testrészekről tudunk fogyni

Az, hogy honnan fogyunk inkább, az genetikai tulajdonság. Senki sem tudja előre, honnan fog inkább fogyni.
Az sem biztos, hogy ugyanonnan fogunk fogyni, mint az előző fogyókúránk során. Majdnem végig megőrizzük alakunkat, de kisebb méretűvé válunk.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást