Életmód / Egészség / Táplálkozás

Szója vagy nem szója? Az igazság az egyik legvitatottabb növényről

Először is: még ha azt is hiszed, hogy nem eszel szóját, akkor is fogyasztasz belőle biztosan eleget – sok feldolgozott élelmiszerben megtalálható ugyanis. Sőt, amerikai statisztikák szerint az ott élők étrendjének 7 százalékát még akkor is a szója teszi ki, ha tudatosan soha nem fogyasztanak belőle. 

A szója rengeteg formában kerülhet hozzánk. Teljes szójából készül például a szójatej és a tofu, kicsit feldolgozott a szójaliszt és a szójabab-olaj. Teljesen feldolgozottak az olyan termékek, mint a húshelyettesítők, a szójából készült sajt, illetve a szójaszósz is.

Jóból is megárt a sok

Nyilvánvalóan a legegészségesebb az, ha minél teljesebb szójából készül egy termék, illetve ha fermentált szójából készült ételt fogyasztunk. Vannak azonban olyanok, akiknek kerülniük kéne a szójafogyasztást, és nem is tudnak róla. A szójaallergia ugyanis viszonylag gyakori probléma a gyerekeknél, ami átkerülhet felnőttkorba is. Az ilyen emberek számára a mindennapos szójafogyasztás egyértelműen káros. Ekkor éppen ezért érdemes nézni a feldolgozott élelmiszerek összetevői között, hogy melyek tartalmaznak szóját.

A szójában azonban találhatók úgynevezett izoflavonok is, amelyek képesek az ösztrogén nevű hormont utánozni, ugyanakkor blokkolni is a hatását és munkáját a szervezetben. Rengeteg kutatás mutatta már ki, hogy ezek segítenek az egészség megőrzésében, és az olyan betegségek megelőzésében, mint a szívproblémák, a hormonrendszerrel összefüggő rákfajták, vagy az idősödéssel együtt járó kognitív csökkenés. A szója hormonháztartásra gyakorolt hatásai miatt volt sokáig nagyon rossz híre ennek a növénynek. Pont emiatt nem is érdemes túlzásba vinni a fogyasztását, de minden nap egy kisebb adaggal nem járhat rosszul egy egészséges ember.

A szója ugyanis képes a koleszterinszint csökkentésére is. Igaz, a kutatások alapján megfigyelt változás nem szembetűnő, de nagyon jó első lépés lehet azok számára, akiknek orvosi okokból csökkenteniük kell a szervezetük koleszterinszintjét. A mellrák kialakulásának esélyét is csökkentheti a rendszeres szójafogyasztás. Azok, akik minden nap esznek ilyen növényt, akár 50 százalékkal is lejjebb tornázhatják a ráktípus kialakulásának kockázatát.

Polina Tankilevitch/pexels.com

Mi a helyzet a várandós nőkkel?

Érdekes összefüggéseket találtak azonban kutatók a terhesség és a szójafogyasztás között. Egy észak-amerikai kísérletben a rendszeres és magas mennyiségben szóját fogyasztó nők 3 százalékkal kevesebb eséllyel indultak annak, hogy valaha gyerekük szülessen. Érdekes azonban, hogy egy másik kutatás azt találta, hogy a terméketlenséggel küzdő nők számára segítség lehet a szója, és megnövelheti az egészséges szülés és gyerek esélyét.

A szója pajzsmirigyre gyakorolt hatását is sokan kutatják, ez a másik oka annak, hogy a növénynek olyan rossz híre van. A gyakori szójafogyasztás ugyanis megnövelheti a pajzsmirigy által kiváltott egyik hormon, a TSH szintjét. A szója pedig meggátolja a pajzsmirigy jódfelszívó képességét. A jódra pedig a szervnek szüksége van a hormontermeléshez. Sok kutatás azonban arra jutott, hogy az egészséges pajzsmiriggyel rendelkezőknek nem kell aggódniuk. Probléma csak akkor lehet a sok szójával, ha valakinek egyébként is valami problémája van ezzel a szervvel, és úgy fogyaszt rengeteg szóját.

Forrás

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást

    Bien.hu

    FREE
    VIEW