Életmód / Táplálkozás

Szabad banánt enni, ha fogyni szeretnék? Eloszlatjuk a tévhiteket!

Talán a banánnál nincs is sokoldalúbb gyümölcs a világon: eheted nyersen, lehet a turmixod alapja, sütheted banánkenyérbe, vagy készülhet belőle egészséges jégkrém, esetleg palacsinta is. A lehetőségek tárháza majdnem végtelen, mégis, sok diétázó alapvetően tart a banánfogyasztástól, annyira rossz a híre a gyümölcsnek mostanában. 

Azt el kell ismerni, hogy a banán a gyümölcsökhöz képest magas cukortartalmú, ezért viszonylag magas a szénhidráttartalma is. Ennek ellenére nem érdemes elvetni a banánfogyasztást, mivel ez a gyümölcs annyi jó vitamint, ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz, hogy vétek lenni kihagyni ezt a minden szempontból szuperkaját az étrendből.

Miért egészséges a banán?

Először is, egy kisebb, érett banán mindössze 110 kalóriát tartalmaz, amelyből nagyjából 26 gramm a szénhidrát – ez gyümölcsök között magas, de egyáltalán nem problémás. Egy banán elfogyasztása a napi káliumszükségletünk 10 százalékát is fedezheti, ami már elég szép arány. Arról nem is beszélve, hogy ez a gyümölcs tele van rosttal, ami kell a jó emésztéshez, és ahhoz is, hogy ne kelljen nagyon sokat enned ahhoz, hogy jóllakottnak érezd magad. A banánban ezen kívül nagyobb mennyiségű foszfor, magnézium, C-vitamin és folát is található, mindegyikre szüksége van a szervezetednek a megfelelő működéshez.

Olvastad már?  5+1 figyelmeztető jelzés, amivel a tested üzeni, hogy túl sok szénhidrátot eszel

De mire jó mindez? A kálium például segíthet a megfelelő tartományban tartani a vérnyomásodat, a C-vitamin az immunrendszeredet támogatja, a magnézium pedig az idegátvitelben, a szívösszehúzódásban és a glükóz és inzulin anyagcseréjében segít. A C-vitamin jó hatással van a bőrre, hozzájárul az oxidatív stressz csökkentéséhez, és meggátolja a szabadgyökök képződését.

HayDmitiry/depositphotos.com

Hizlal a banán?

Komoly tévedés, hogy a diéta alatt nem szabad banánt enni – ez nagyjából ahhoz köthető, hogy sokan a minimumra szorítják a szénidrát-bevitelüket is, annyira félnek, hogy hízni fognak tőle. A cél inkább az, hogy lassú felszívódású szénhidrátokat válassz a gyors felszívódásúak helyett, ezek ugyanis nem tolják fel hirtelen a vércukorszintedet, hogy aztán gyorsan le is essen, és farkaséhes legyél tőle. A banán rosttartalma miatt az ilyen lassú felszívódású szénhidrátokhoz tartozik.

A banán édes íze ráadásul segít, hogy az édesség iránti vágyadat is le tudd küzdeni. Persze ez sem olyan, mintha csokit ennél, de ha már jó ideje élsz egészségesen, előbb-utóbb az ilyen intenzív édes ízek helyét felváltja a banán édessége, és kevésbé kívánod majd a mesterséges cukros dolgokat. 

Olvastad már?  Egy év lehet a legtöbb diéta szavatossági ideje

Ha nagyon aggódsz a banán hizlaló hatása miatt, akkor talán annyit megtehetsz, hogy inkább a nap elején fogyasztod, és nem estefelé – komolyabban nem szabotálja az sem a diétádat, ha később eszed, de ezzel még adhatsz egy löketet a fogyásnak. Az is jó taktika, ha edzés előtt eszed a banánt, mert nagyon jó energiaforrás, és nem telít el, így biztos nem leszel rosszul edzés közben azért, mert teleetted magad.

Forrás