Életmód / Táplálkozás

Mindentől megvéd? A nagy probiotikum-átverés

Mindentől megvéd? A nagy probiotikum-átverés

A csapból is az folyik, hogy érdemes – sőt, bizonyos esetekben szükséges – probiotikumot szedni vagy enni. Mivel azonban a reklámok nem arra szolgálnak, hogy elmagyarázzák, mire való ez a dolog, máris rengeteg tévhit él a köztudatban ezekről a vény nélkül kapható pirulákról, valamint a probiotikumokkal dúsított finomságokról.

Minden probiotikum nagyjából ugyanolyan

Valójában minden egyes probiotikus készítmény más. Vannak, amelyek egy bizonyos baktériumtörzset tartalmaznak, míg mások többfélét is.

A törzseken belül természetesen a fajok is eltérnek, így más-más hatással vannak az egészségedre.

A jótékony baktériumok koncentrációja ugyancsak lényegesen eltér a különböző étrend-kiegészítőkben, így vásárlás előtt mindenképpen érdemes egyeztetned egy szakemberrel, hogy milyet javasol neked.

Bizonyos problémák esetén ugyanis kifejezetten egy-egy termék(család) hozhat enyhülést neked.

Gyógyszer helyett is szedheted

Noha előfordulhat, hogy kifejezetten a természetes gyógymódok híve vagy, semmiképpen sem javasolják az orvosok, hogy gyógyszer helyett szedd a probiotikumokat

Kiegészítő készítményekről van szó, melyek egy kúra szerves részeként tényleg sokat segíthetnek a gyógyulásban vagy a megelőzésben,
ám semmiképpen sem tudják egyedül véghezvinni a munka oroszlánrészét – ahhoz más terápiás módszer is szükséges.

#3 Az élelmiszerek címkéje elárulja, mennyi van bennük

Gyakori tévhit, hogy az élőflórás tejtermékek mindenképpen sok és könnyen hasznosítható probiotikumot tartalmaznak, mivel „természetesebbek”. 

Nos, a jelenleg hatályos rendelkezések szerint nem muszáj kifejteni az élelmiszerek csomagolásán, hogy pontosan milyen jótékony baktériumokat tartalmaznak és milyen koncentrációban. 
Ennélfogva nem lehetsz biztos benne, hogy az „élőflórás” megjelölés hasonló hatékonyságot takar, mint egy gyógyszertárban vásárolt probiotikum – sőt, ennek valójában igen kicsi az esélye.

A joghurt általában kitűnő probiotikumforrás

Csak azért, mert joghurtot eszel, még nem biztos, hogy probiotikumokat juttatsz a szervezetedbe. Az imént kifejtettük, hogy az „élőflóra” kifejezés miért homályos. 

Most pedig egy kicsit pontosítunk: ha van megjelölés, általában Lactobacillus bulgaricus és Streptococcus thermophilus baktériumokat takar a fedőnév alatt, amihez pasztőrözés után még L. acidophilus, L. bulgaricus, L. rhamnosus és L. casei bacikat adhatnak. Kérdés, hogy milyen arányban…

Probiotikummal megelőzhető a nátha

Sokan azért választanak probiotikumokat, mert szeretnék megerősíteni az immunrendszerüket, hogy minél elenyészőbbre szorítsák a megfázás kockázatát. 

Noha a szakirodalom ismer olyan előzetes kutatási eredményeket, amelyek szerint a hasonló készítmények valóban hozzájárulhatnak a nátha távol tartásához, még egyetlen nagy mintán végzett vizsgálat sem készült ebben az ügyben. Magyarán hiányzik a bizonyíték, hogy ez igaz lenne.

Hogyan kerülheted ki a probiotikum-csapdát?

Fontos, hogy tájékozódj a vásárlás alkalmával – és ne a reklámokból, hanem lehetőleg orvos vagy gyógyszerész által!

A hirdetésekben ugyanis olyan általános egészségügyi hatásokról beszélnek, amelyek a nagy számok törvénye alapján több embernél bejöhetnek, ám korántsem szabad készpénznek venni őket. Éppen ezért utána kell járnod, hogy a te igényeidnek milyen típusú és koncentrációjú probiotikum felel meg.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást