Életmód / Egészség / Lélek

10 módszer, hogy csökkentsd a stressz-szintedet a világjárvány idején

Evolúciós szempontból az ember egy szociális faj, úgy tudunk túlélni, ha csapatban, közösségben gondolkodunk. Éppen ezért viselik olyan sokan rosszul a koronavírus miatti kijárási korlátozásokat és karantént. Az alábbi tíz tipp segíthet abban, hogy az ezzel járó stresszhelyzet egy kicsit csökkenjen.

Ne olvasd folyton a híreket!

Az információ hatalom, és muszáj, hogy tájékozott legyél, ha nem szeretnéd, hogy mindenféle összeesküvés-elmélet csapdájába ess – de mindennek van egy határa, ami után már inkább káros az információszerzés, mint hasznos.

Ha stresszelnek a hírek, fogyassz belőlük kevesebbet, naponta csak egyszer olvass híroldalakat vagy nézz híradót.

 

Aludj eleget!

Az alvás mindennek az alfája és omegája, enélkül nem tud rendesen dolgozni az agyad.

Ha nem alszod ki magad – és ez nem csak a megfelelő mennyiségű, hanem minőségű alvásra is értendő -, akkor hosszú távon is komoly egészségügyi problémáid lehetnek, arról nem is beszélve, hogy fáradt és nyűgös leszel, ami még inkább megtoldja a stressz-szintedet.

 

Kényeztesd magad!

Az elektromos eszközeinknek is szükségük van néha töltésre, nincs ez másképp veled sem: néha kapcsolj ki, és csinálj olyan dolgokat, amiket szeretsz, és amit csak azért teszel meg, mert egyszerűen jólesik.

Forró fürdő, online jógaóra, arcpakolás, festegetés, egy nagy takarítás a lakásban – kinek mi a kikapcsolódás.

 

Egyél egészségesen!

A megevett ételekkel táplálod a testedet, és aszerint érzed majd magad, amilyen ennek a tápláléknak a minősége.

Nincs baj a nassolással sem, ha a megevett ételek nagy része egészséges – a lényeg az, hogy tudd, milyen vitaminokra, ásványi anyagokra és makrotápanyagokra van szüksége a szervezetednek ahhoz, hogy optimálisan működjön.

Ha csak rossz kajákat eszel, ne csodálkozz, ha folyton rossz kedved van, és nem érzed jól magad a bőrödben.

 

Gondolkodj pozitívan!

Mondani könnyebb, mint csinálni, de valójában ez is csak gyakorlás kérdése: ha mindig megpróbálod az élet napos oldalát nézni, ha nem a negatív, hanem a pozitív dolgokra koncentrálsz, előbb-utóbb inkább azokat fogod észrevenni az életedben, és sokkal kevesebbet is fogsz stresszelni.

 

Gyakorolj mindfulnesst!

Ez ebben az esetben nagyjából azt jelenti, hogy maradj a jelenben, arra koncentrálj, és ne görcsölj folyton a jövő miatt.

Most kifejezetten nehéz ezt megtartani, de talán ez a tipp az, ami a legtöbb stresszt leveheti a válladról.

 

Figyelj arra, mikor stresszelsz jobban!

Ha látod, hogy aggódni kezdesz, kattognak a gondolataid, vagy szaporábban veszed a levegőt (utóbbi egy enyhe pánikroham jele is lehet), fordulj már kipróbált stresszűző technikákhoz!

Ha nem tudod, mi az, ami lenyugtat téged, próbálkozz, a neten rengeteg tippet lehet kapni arra vonatkozóan, hogyan nyugtasd meg magad feszült helyzetekben.

 

Maradj kapcsolatban a szeretteiddel!

Ha nem is tudsz velük személyesen találkozni, akkor sem mindegy, hogy tartod-e velük a kapcsolatot, vagy sem.

Egy telefon, egy üzenet, egy videóhívás is nagy segítség lehet egy ilyen kiélezett helyzetben, neked és a szerettednek ugyanúgy.

 

Meditálj!

A meditációnak számos tudományosan is alátámasztott pozitív hatása van, főleg egy ilyen időszakban lehet hasznos, amikor egyébként is nagyon feszültek vagyunk, és magas a stressz-szintünk.

Ha meditációról beszélünk, nem kell valamilyen spirituális dologra gondolnod: egyszerű befelé figyelésről van szó, arról, hogy pár percig megnyugszol, és nem figyelsz a körülötted lévő káoszra.

 

Ne fojtsd el a szorongást különböző szerekkel!

Alkoholt inni a stressz és a szorongás elűzésére csak ideig-óráig jó megoldás, egy idő után viszont sokkal nagyobb stressz-szintet eredményez, ráadásul az egészséged is rámehet, ha túl sokat iszol.

Ugyanez a helyzet minden más tudatmódosító szerrel is, legyen az legális vagy illegális.

Próbáld meg más módon feldolgozni ezt az új helyzetet!