Hogyan hat a táplálkozás a gyulladásos folyamatokra?

Hogyan hat a táplálkozás a gyulladásos folyamatokra?

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Hogyan hat a táplálkozás a gyulladásos folyamatokra?

A rejtett gyulladások, amelyek még nem érezhetők, veszélyes kockázatokat hordoznak. A lappangó vagy elhanyagolt gyulladások sokféle betegség okozói lehetnek. Megfékezhetjük a káros folyamatokat, ha bizonyos anyagokat táplálkozás révén a testünkbe juttatunk.

A táplálkozás és a gyulladások kapcsolata

Az életstílus és táplálkozás jelentősen befolyásolja a gyulladások kialakulásával kapcsolatos egyéni hajlamot. A szennyező anyagok, a környezeti mérgek és egyes élelmiszerek serkentik a gyulladások létrejöttét. A túlsúllyal élők a leginkább veszélyeztetettek, közülük is elsősorban azok, akik a hasukra híznak.
A hastájékon elhelyezkedő zsírréteg úgyszólván egy hormonálisan aktív szerv, amely gyulladást kiváltó hírvivő anyagokat termel. A kalóriabevitel csökkentése, a hasizomedző torna a zsírréteg leépítésével – az élelmiszerek tudatos megválasztása mellett – hozzájárulhat a gyulladás enyhítéséhez és megszüntetéséhez.

Az édességek is előidézhetnek gyulladást

Gondoltad volna? Aki sok cukros ételt eszik, táplálkozásával hozzájárul ahhoz, hogy a szervezetében idővel lappangó gyulladások keletkezzenek. Az édességek gyorsítják a gyulladáskeltő anyagok elszaporodását, és olyan egyértelműen észlelhető, komoly betegségeket okozhatnak, mint például a rák, az elmebaj vagy súlyos anyagcserezavarok.
Amikor a gyulladás már érzékelhető, mert krónikussá vált, a gyógyszerszedés már elkerülhetetlen, és ez a tény újabb veszélyeket rejt magában, mert a gyógyszereknek mellékhatásaik lehetnek. Ezért kell az életvitelben növelni az egészségmegőrzést célzó tudatosságot.

Milyen a gyulladásgátló étrend?

Ha étkezési szokásaiddal a gyulladásos folyamatok ellen tenni szeretnél valamit, akkor fogyassz sok gyümölcsöt, zöldséget, fűszert és egészséges zsírokat. Könnyen be tudod építeni a mindennapjaidba a megfelelő élelmiszereket, ha figyelembe veszed a táplálkozási piramist.
Mellőzd a fehér lisztet, a cukrot és egyéb édességeket. A gabonafélékre, a tejtermékekre és a tojásra egyesek szervezete úgy reagál, hogy ez is növeli a gyulladás kialakulásának valószínűségét. Ha a test nem tolerál bizonyos tápanyagokat, gyulladás keletkezhet.

Gyulladásgátló ételek

A gyümölcsök, a zöldségek és a fűszerek közül főleg a bogyós gyümölcsök (a málna, a feketeteribizli, a piros ribizli, az áfonya, a szeder), valamint a fokhagyma, a gyömbér, a kurkuma és a gyógynövények bőségesen ellátják a szervezetet gyulladásgátló anyagokkal.

Kifejezetten ajánlott az Omega-3 zsírsavak fogyasztása is, amelyek főként növényi olajokban és hideg vízben élő halakban fordulnak elő. A papaya és az ananász növényi enzimjei is segítenek egészséged megőrzésében.

A helyes táplálkozáson kívül mi egyebet tehetsz még?

Fontos, hogy sokat mozogj, lehetőleg a friss levegőn. A mozgás serkenti a méreganyagok kiürülését, javítja a szervek vérellátottságát. A sejtek több oxigént vesznek fel, az anyagcsere felgyorsul, és az ártalmas anyagok könnyebben távoznak.
Ügyelj arra, hogy a testsúlyod ne haladja meg a normál értéket, és igyekezz ledolgozni a hasadat borító zsírpárnát.

Kitartó mozgás

Bizonyára van olyan mozgásforma, amely érzésed szerint illik hozzád. Például a gyaloglás, amely különösen akkor hatásos, ha tempósan végzed, vagy emelkedőn felfelé mész. Gyalogolhatsz egyedül vagy társakkal, a mindenkori lelkiállapotod és igényeid szerint. A kerékpározást általában mindenki kedveli, és már gyerekkorában megtanulta.
Ezt a mozgásfajtát is választhatod, a legtöbb ember közelében van egy kerékpár, amit használhat. Ha a teljesítményedet időről időre tudatosan növeled, sikerélményekhez juthatsz, ami további ösztönzést jelent számodra a mozgás és a kitartás terén, és így még jobb eséllyel veheted fel a küzdelmet a betegségek ellen.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást