Szerelem / Párkapcsolat

Alvásválás, avagy mennyire jó ötlet külön aludni a párodtól

Érdemes lehet vajon inkább kipróbálni a külön alvást? Mekkorák az érzelmi előnyei annak, ha valaki olyan mellett alszol el, akit szeretsz, és fizikailag mennyi hátrányt jelent a melletted mocorgó másik ember?

A Psychology Today arról ír, hogy az Egyesült Államokban egyre gyakoribb az alvásválás – nem arról van szó, hogy egy pár nem tud egymástól aludni, ezért elválnak, hanem arról, hogy az emberek másik ágyban, sőt, másik helyiségben is alszanak, mint életük szerelme. Sokak szerint ez nagyon hasznos a pihentető alvás miatt, és így sokkal nyugodtabban, kipihentebben ébrednek, mint amikor valaki mással kell megosztaniuk az ágyukat.

Valójában nagyon kevés tudományos kutatás szól arról, hogy nettóban mennyire tesz jót neked, ha valaki mással együtt alszol el. Az a néhány kísérlet, ami erre próbált rájönni, általában azzal végződött, hogy ugyan az alvásminősége nem volt túl jó azoknak, akik a párjukkal aludtak, de az alanyok mégis valamiért úgy érezték, hogy kipihentebbek, ha a másik mellett töltik az éjszakát.

A nők a mérések szerint kifejezetten érzékenyek voltak a másik jelenlétére, ők sokkal rosszabb mérési eredményeket produkáltak, mint a férfiak.

Valójában már egy másik személy puszta jelenléte is zavaró lehet a közös ágyban: máskor alszik el, mint te, többet vagy kevesebbet mocorog, beszél álmában, ne adj’ isten még horkol is. Komolyabb a helyzet akkor, ha a pár egyik tagja valamilyen alvási rendellenességgel küzd: az alvási apnoé, ami gyakran horkolással is jár, mindkét fél alvásminőségét jelentősen ronthatja. Kutatások azonban kimutatták, hogy még néhány ilyen esetben is hatékony lehet, ha együtt alszol valakivel, ugyanis a kezelések betartását például a partner ellenőrizni tudja – hiszen neki is érdeke, hogy minél nyugodtabb éjszakája legyen. Ehhez persze fel kell ismerni a problémát, és meg kell találni a megfelelő kezelést is.

AndrewLozovyi/depositphotos.com

Az, hogy a szeretteinkkel együtt alvás megnyugtató, evolúciós okokra vezethető vissza: régen minél többen aludtak együtt, annál nagyobb biztonságban voltak a veszélytől.

Bár ma már nem ez a helyzet, az érzet bennünk maradt, és nyugodtabbak lehetünk, ha fekszik valaki mellettünk, akit szeretünk. Egy kutatás például 2008-ban kimutatta, hogy azok a párok, akik sokáig egymás mellett aludtak, rosszabb alvásminőségről számolnak be, ha hirtelen külön kell álomra hajtaniuk a fejüket.

Az együtt alvás, ha nem jelent különösebb alvásromlást, nagyon pozitív hatással is lehet a mindennapokra. A közös alvás például segíthet csökkenteni a képernyők előtt töltött időt, és kutatások bizonyítják, hogy a pozitív elalvás előtti rutin jobb alvást garantál – egy beszélgetés a partnerrel pedig nagyon is pozitív lehet. Ha valaki mással kelsz és fekszel, akkor egyszerűbb rutint is tartani a lefekvési és elalvási időkben is, hiszen valaki másnak is felelősséggel tartozol érte.

Alapvetően elmondható, hogy ha valami olyan alvási probléma üti fel a fejét, amit nem lehet megoldani, akkor jobb lehet a külön alvás – ha viszont ezt szeretné elkerülni egy pár, akkor mindenképpen a problémák gyökerét kell megkeresni, és azt kell megoldani. Fontos viszont a kommunikáció: arra is rámehet a kapcsolat, ha az egyik szeretne együtt aludni, míg a másik nem érti, miért fontos ez.

Forrás

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást