Életmód / Táplálkozás

Ha nem akarod felrúgni a diétádat: így készülj a hétvégi kerti partikra

Már sok-sok éve nem diétáztam, de egyébként sem volt erősségem soha a fogyókúra. Amióta életmódot váltottam, másként tekintenek az ételekre, és ez bőven elegendő volt ahhoz, hogy könnyen tartani tudjam a súlyomat. Azonban ez a változtatás azt is jelentette, hogy gyakran külön kell csomagolnom magamnak, ha valahova szórakozni megyünk, mert gyakran nincs olyan opció, ami számomra is megfelelő. Persze, nem csak külön főzéssel gondoskodhatsz a diétádról, ha kerti partira készülsz – más lehetősek is akadnak!

Legyél tudatos a hét folyamán!

Nem kell, hogy aggódj a hétvégi fogások miatt, de bizonyára te sem szeretnéd, ha sajnálkoznának rajtad a többiek, vagy éppen vita tárgyát képezné a diétád. Persze, semmi értelme, hogy mások véleménye alapján döntsd el, mi kerül a tányérodra, azonban sokkal felszabadultabb lehetsz a bulin, ha már hét közben is tudatosabban döntesz.

Ez a valóságban azt jelenti, hogy érdemes a hétköznapokon kalóriadeficitet csinálnod, tehát egy kicsit kevesebbet enned, vagy éppen többet edzened.

Szerencsére, ha csak egy hétvégi buliról van szó, akkor nem kell nagy dolgokra gondolnod. Elég, ha beiktatsz egy extra kardiót, vagy minden nap úgy 100 kalóriával kevesebbet eszel. Ez igazán nem sok, valószínűleg észre sem fogod venni, de cserébe nyugodtan, minden lelkiismeret furdalás nélkül többet vacsorázhatsz majd a kerti partin. Nyilván nem ment fel minden alól a heti odafigyelés, de azt biztosítja, hogy ne kelljen az egyetlen alkalom miatt felrúgnod a diétádat. 

Válaszd meg jól a menüdet!

Szerencsére a hétvégi kerti partik nem arról híresek, hogy csak egyféle menü közül lehet válogatni rajtuk. Még, ha bográcsoztok, akkor is dönthetsz úgy, hogy elhagyod a kenyeret, és így spórolsz a kalóriákon, de pl. a grillezős fogások különösek jó alternatívák a diétázók számára. Mivel éjszakába nyúló eseményekről beszélünk, érdemes mérsékelned a szénhidrátfogyasztásodat, és kevésbé kalóriadús, inkább fehérjében gazdag fogásokat választanod. A grillezett zöldségek és a saláták tökéletesek főleg, ha nem tocsognak a zsírban. Utóbbira azért különösen fontos figyelned, mert a zsír több mint kétszer annyi kalóriát tartalmaz, mint a szénhidrát, vagy a fehérje.

Ha tehát nem csak a minőség, hanem a mennyiség is számít, akkor feltétlenül a zsírszegény fogások mellett javasolt döntened.

Amennyiben van rá módod, ajánlatos érdeklődnöd a várható menüről. Ha tudod, mire számíthatsz, dönthetsz úgy, hogy valamit otthonról viszel, vagy ha véletlenül sem hagynád ki a desszertet, akkor tudatosan visszafoghatod a vacsorád mennyiségét, tekintettel léve a később érkező édességre.

Nerfee Mirandilla/pexels.com

Amikre külön figyelj

A kerti partik során nem is annyira a „nyilvánvaló” kalóriák veszélyesek, mint a rejtettek. Olajos öntet a salátán, egy adag zsíros majonéz a főfogás mellé, vagy éppen jó pár pohár koktél és az eléd tett rágcsa…

Ezekkel a rejtett kalóriákkal az a gond, hogy az éhségedet nem veszik el, viszont könnyen kitesznek annyit, mint egy komplett vacsora, desszerttel együtt.

Sajnos nem férnek bele a diétába, ezért, ha tartani szeretnéd magadat a terveidhez, akkor próbáld elkerülni a nassolnivalókat, és gondosan ügyelj azokra az italokra, üdítőkre, amik magas cukor- és alkoholtartalmuknak köszönhetően alaposan megdobják a kalóriákat. 

Ne ess túlzásokba!

Ez az aranyszabály éppúgy igaz a diéta betartására, mint a túlevésre, túlivásra. Hacsak nem versenyre készülsz, ahol minden gramm számít, nem kell, hogy kalóriára pontosan, görcsösen levezesd a vacsorádat.

Valószínűleg kicsit többet fogsz enni, mint más alkalmakon, de mivel ez az esemény nem mindennapos, nem kell aggódnod a következmények miatt.

Ugyanakkor azt sem kell gondolnod, hogy most minden belefér, mert ha túleszed magadat, akkor elvész a héten befektetett munkád jelentős része, ráadásul könnyen rosszul lehetsz, és még bűntudatod is jelentkezhet. Ennyit nem ér az egész! Eleve nem szerencsés dolog a diéta, sokkal jobb, ha megcélzod az életmódváltást, és elsajátítod azokat az alapelveket, amiket egy életen át tartani tudsz. Ha ez sikerült, akkor a különlegesebb alkalmak során is elegendő lesz, ha a jól ismert szabályokra, keretekre támaszkodsz az állandó számolgatás, mérlegelés helyett.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást