Életmód / Táplálkozás

Ez a világ 10 legtápanyagdúsabb étele

A helyes táplálkozás alapja, hogy olyan ételeket fogyasszunk, amelyek mindenből annyit tartalmaznak, amennyire éppen szükségünk van. Az egyensúly fenntartása azonban nem könnyű. A BBC felkérésére tudósok több mint 1000 ételt tanulmányoztak, mindegyikhez hozzárendelve egy táplálkozási pontszámot. Minél magasabb a pontszám, annál valószínűbb, hogy az egyes ételek megfelelnek a táplálkozási szükségleteknek, de nem haladják meg azokat, ha ideális mennyiségben fogyasztod őket. Ez a tíz étel kapta a legmagasabb pontszámot.

Sügér

A tengeri halak ezen családja tápanyagdús és könnyed fehérjeforrás, sajnos azonban a tengerek szennyezettsége miatt akár veszélyes toxinok forrása is lehet.

Táplálkozási pontszám: 69.

 

Cékla zöldje

Bár nálunk jellemzően a gumót fogyasztják – ami egyébként szintén nagyon egészséges – a nemzetközi konyhában a cékla zöldje is gyakran kerül salátákba, turmixokba, és nem véletlenül.

Kalciumban, vasban, K- és B-vitaminokban is rendkívül gazdag, különösen riboflavikokban, ami a szervezet természetes méregtelenítő folyamataiban játszik fontos szerepet.

Táplálkozási pontszám: 70.

 

Disznózsír

Meglepő lehet a listán, de zsírokra – természetesen csak a szükséges és elégséges mennyiségben – szüksége van a szervezetnek, a disznózsír pedig gazdag B-vitaminforrás, ráadásul egészségesebb, mint például a marha vagy a bárány zsírja.

Táplálkozási pontszám: 73.

 

Mángold

A bétalainok ritka étrendi forrása, melyekről feltételezik, hogy antioxidánsok és más, pozitív egészségügyi tulajdonságokkal rendelkeznek.

A mángold kevéssé van benne a köztudatban, pedig igen régi kultúrnövényünk, és kiskertekben is jól termeszthető, igazi szuperzöldség, aminek minden salátában ott lenne a helye.

Táplálkozási pontszám: 78.

 

Tökmag

Mindegy, hogy sütőtök, spárga- vagy csillagtök, gyakorlatilag bármilyen tökféle magja a legértékesebb növényi vas- és magnéziumforrás lehet.

Táplálkozási pontszám: 84.

 

Chia mag

Az apró fekete mag nagy mennyiségben tartalmaz élelmi rostot, fehérjét, a-linolénsavat, fenolsavat és vitaminokat, ráadásul nagyon sokféleképpen felhasználható, így könnyű is beilleszteni egy változatos étrendbe.

Táplálkozási pontszám: 85.

 

Lepényhal

Általában higanytól mentes és a B1-vitamin alapvető tápanyagának remek forrása.

Táplálkozási pontszám: 88.

 

Vörös álsügér

Az Atlanti-óceánban őshonos mélytengeri faj húsa gazdag fehérjében, viszont alacsony a telített zsírtartalma, így jól beilleszthető egy kiegyensúlyozott diétába.

Táplálkozási pontszám: 89.

 

Csirimojó

A közép-amerikai gyümölcsöt már az inkák is ismerték és szerették, és bár nálunk nehezebben beszerezhető, ha mód van rá, érdemes megkóstolni.

Nem csak azért, mert húsa gazdag és édes, hanem azért is, mert gazdag cukorban, valamint A-, C-, B1-, B2 -vitaminban és káliumban.

Táplálkozási pontszám: 96.

 

Mandula

Gazdag egyszeresen telítetlen zsírsavakban.

Elősegíti a szív- és érrendszeri egészséget, és segíthet a cukorbetegség kezelésében, ráadásul még a magnéziumnak is kiváló forrása, így a mandula minden idők egyik legegészségesebb élelmiszere, aminek egy okosan kialakított, változatos étrendben minden kétséget kizáróan ott van a helye.

Táplálkozási pontszám: 97.