Életmód / Táplálkozás

A tudomány szerint így turbózd fel az anyagcserédet természetesen

Az anyagcsere nagyon fontos a szervezeted számára több szempontból is, de a legtöbbször azért kerül terítékre, mert nagy részben ezen a rendszeren is múlik, hogy mennyire gyorsan és hatékonyan égeti el a kalóriákat a szervezeted, vagyis hogy mennyit ehetsz, ha fogyni akarsz. Az anyagcsere hatékonysága ugyan valamilyen szinten adott, de mégis lehet rajta javítani – például az alábbi tippekkel.

Egyél fehérjét minden étkezéskor!

Az összes makrotápanyagnak, amit megeszel, van egy adott termikus hatása (thermic effect of food, TEF). Az ételek termikus hatását az alapján állapítjuk meg, hogy hogyan hatnak energetikailag a szervezetre.

Az összes makrotápanyag közül (zsír, fehérje, szénhidrát) a fehérjének a legmagasabb ez az értéke, azaz a szervezetnek több energiára van szükség, hogy megeméssze, felhasználja.

Ráadásul a fehérjében gazdag ételektől előbb tele leszel, és nem eszel feleslegesen sokat.

 

Igyál több hideg vizet!

Áltudományként hangzik, pedig nem az: fél liternyi hideg víz megnöveli az alapanyagcserédet egy órára 10-30 százalékkal.

Ez persze nem azt jelenti, hogy érdemes vizet vedelni folyamatosan, viszont a megfelelő hidratálás egyébként is fontos, hozzá is segíthet ahhoz, hogy gyorsabban és hatékonyabban égesd a kalóriákat.

A vízivás egyébként abban is segít, hogy ne fogyassz felesleges kalóriákat: a tiszta víz lényegesen jobb, mint bármilyen cukros üdítő, ráadásul sokszor a tested is éhségérzetként érzékeli azt, ha csak szomjas vagy.

 

Csinálj magas intenzitású edzéseket!

Kutatások kimutatták, hogy a magas intenzitású intervall edzések (high intensity intervall workouts, HIIT) megnövelik az anyagcserédet, még akkor is, ha már nem edzel.

Egy bizonyos szinten mindenfajta edzés után emelkedik az anyagcseréd, de a HIIT az, aminél a legtovább így is marad.

Ezen kívül a HIIT edzések után több zsírt is égetsz.

 

Emelj nehéz dolgokat!

Mivel az izmok több energiát igényelnek, mint a zsír, ezért ha izmosabb vagy, az alapanyagcseréd is magasabb.

Éppen ezért érdemes a zsírégetés mellé az izomépítésre is figyelni – nőként nem kell aggódnod azért, hogy speciális étrend és durva edzések nélkül túl izmos leszel.

A lényeg az, hogy a zsírégetés mellett izmot is építs, így már az alapanyagcseréd is megemelkedik – vagyis az a mennyiségű kalória, amit akkor égetsz, ha nem csinálsz semmit.

 

Ne ülj annyit!

A sok ülés nem tesz jót a szervezetednek, így még akkor is, ha ülőmunkát végzel, figyelj arra, hogy minél többször állj fel, és menj egy rövid sétára, még akkor is, ha friss levegőre nem tudsz kimenni.

Már az is segít, ha felállsz, és kinyújtóztatod a tagjaidat. Ha megteheted, álló asztalnál is dolgozhatsz, ez sokkal egészségesebb, mint a sok ülés.

 

Egyél fűszeres ételeket!

A csípős paprikában úgynevezett kapszaicin található, ami megemeli az anyagcseréd hatékonyságát.

Érdemes azonban megjegyezni, hogy a csípős ételektől csak akkor lesz durvább az anyagcseréd, ha megfelelő mennyiségű kapszaicint eszel, az enyhén pikáns itt nem játszik – így nem mindenki bírja azt a szintet, ami ahhoz kell, hogy már látható legyen a különbség.

Tudományos szempontból a csípős ételek lehet, hogy nem jelentenek nagy ugrást, de a többi anyagcsere-ösztönző tippel együtt alkalmazva már segíthetnek.

Forrás

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást