Táplálkozási tippek a pihentető alvásért

Táplálkozási tippek a pihentető alvásért

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Táplálkozási tippek a pihentető alvásért

Ha tudnád, milyen ételek és italok segítik elő a pihentető alvást, vajon őket választanád? Sőt, szívesen kiiktatnád azokat, amelyek hátráltatják? Hát persze, hiszen nincs is jobb, mint két legyet ütni egy csapásra: jóllakni a finom falatokkal, aztán pedig örülni a megfelelő mennyiségű és minőségű szundításnak!

Ne éhezz esténként!

Persze, éhezni sohasem egészséges, ha viszont az esti órákban teszed, még jobban kiszúrsz a szervezeteddel.

Ésszerű fogyókúrás tippnek tűnik ugyan, hogy iksz – általában hat – óra után már bánj csínján az étkezéssel, mert az alvás közben lelassuló anyagcsere kedvezhet a zsírraktározásnak.

Valójában viszont éppen attól válik lomhává a metabolizmusod, ha nem viszel be három-négyóránként valamilyen hasznos tápanyagot. Arra buzdítunk tehát, hogy amennyiben jólesik, lefekvés előtt egy-két órával is egyél valamit.


Tudtad? 7 szokás, ami csúfot űz az anyagcseréddel


Fontos, hogy a készételek és a hagyományos nassolnivalók nem tartoznak az ilyenkor kívánatos „könnyű és tápláló” kategóriába.

Válassz zöldséget, gyümölcsöt, zsírszegény tejterméket, illetve teljes kiőrlésű gabonát – kis mennyiségben!

Hagyd el a nehéz ételeket!

Vagy ha képtelen vagy ellenállni a magyar konyha tradicionális remekeinek, legalább ne vacsorára időzítsd őket!

A legfontosabb, hogy délutáni óráktól kezdve lehetőleg már semmi olyat ne majszolj, ami sok telített zsírsavat, illetve transzzsírt tartalmaz.

A kövér húsok, valamint a bő olajban kisütött finomságok egytől egyig ebbe a kategóriába tartoznak.

Sőt, a hagyományos módon rántott zöldségek is – hiába próbálod valóságos elméletrendszerrel alátámasztani, hogy a bundás karfiol szinte kalóriamentes vegetáriánus étkezés.

A nehéz, fűszeres ételek sajnos megterhelik az emésztőrendszert, így akadályozzák a természetes alvásciklus mélyebb szakaszainak fenntartását.

A triptofán ereje

Bizonyára hallottál már róla, hogy egy bögre meleg tej valóságos csodaszerként segít az elalvásban. Az összefüggés hátterében az áll, hogy a tejtermékek triptofánt tartalmaznak, s ez a vegyület elősegíti az álomba merülést.

Gazdag triptofánforrás még például a banán, a méz, a tojás, a pulyka, valamint bármelyik olajos mag. Érdemes ezeket ügyesen elosztva becsempészni a mindennapi étrendedbe – de vigyázz, mert a túlzott fogyasztás révén könnyen áteshetsz a ló túloldalára!

Ha ünnepek alkalmával nálatok is szokott egész pulyka kerülni az asztalra, tudod, milyen álmos és bágyadt mindenki utána…

Persze, álmatlanság ellen jobb, ha nem a pulykával próbálkozol, hiszen bizonyos gyógynövényekkel, például macskagyökérrel, komlóval vagy citromfűvel hízásveszély nélküli altató hatást érhetsz el.

Koffein – ésszerűen

A világért sem óhajtunk lebeszélni a reggeli kávédról – már csak azért sem, mert tudjuk, hogy a nap indulásakor sokakat az tartja életben.

Aligha meglepő azonban, hogy a nap során különböző forrásból érkező koffein megnehezítheti az esti elalvást, továbbá a természetes alvásciklus kibontakozását.

Ne feledd, hogy az erős feketén kívül a könnyű kapucsínó, a kávé, a tea és a kóla is tartalmaz élénkítő anyagot, így egyiket sem szerencsés a tervezett lefekvés előtti hat órán belül fogyasztanod.

Arra is figyelj, hogy más időpontban napi egy-két kávé még akár kifejezetten egészséges is lehet, ennél több már jócskán ártalmas a szervezeted működésére!

Ne alkohollal lazíts!

Tény, hogy egy pohár bortól gyorsabban álomba merülhetsz, ám ezért több felületes alvással kell fizetned, így könnyen előfordulhat, hogy „mosott rongy” szindrómával ébredsz.

Az esti italozás a nyugtalan pihenés mellett éjszakai izzadással, fejfájással és rémálmokkal is járhat, amelyek sajnos függőség kialakulása esetén elvonási tünetként még a leszokás idején is kísérthetnek.

Ha odafigyelsz, hogy naponta legfeljebb egy egységnyi alkoholt vegyél magadhoz – lehetőleg a kora esti órákkal bezárólag –, és ennek a betartása mellett is van hetente legalább egy szeszmentes napod, biztos lehetsz benne, hogy a minőségi fogyasztás nem akadályozza az éjszakai regenerálódási folyamatot. 

A fentiek fényében neked min lenne érdemes változtatnod?

VIDEO 10+1 sminkes trükk, amit bárcsak előbb tudtál volna

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!