Életmód / Táplálkozás

7 ok, amiért a mediterrán étrend hihetetlenül egészséges

Karcsú, barna bőrű, hosszú hajú nők… ők jelentős részt a mediterrán éghajlaton, tőlünk délre élnek. De mi a titkuk? Mitől lesznek ezek a déli népek ilyen fittek és szépek? A genetika mellett bizony erősen közrejátszik az is, hogy természetesnek tekintik az egészséges életmódot.

Telítetlen zsírsavak

A mediterrán népek szinte kivétel nélkül tengerpart mentén élnek, de legalábbis garantáltan biztosított számukra, hogy kiélvezhessék a sósvíz közelségének előnyeit.
Rengeteget telítetlen zsírsavat fogyasztanak, hiszen igen előkelő helyet élveznek étlapjukon a halak, a tenger gyümölcsei, és természetesen a frissen préselt olívaolaj, amivel minden elkészült finomságot meglocsolnak.

Friss zöldségek és gyümölcsök

A mediterrán éghajlaton ismeretlen a számunkra megszokott, mínuszokkal járó tél, így az itt élő emberek ebben az évszakban is gyorsan jutnak friss zöldségekhez és gyümölcsökhöz.
Az év többi szakában pedig magától értetődő, hogy sokkal nagyobb ásványi anyag és vitamintartalmú ételekkel gazdagíthatják a napjukat, hiszen ezek a finomságok nem utaznak több száz, vagy akár ezer kilométert a boltokig.

Gyors elkészítési mód

A mediterrán konyhára jellemző, hogy a szakácsok nem töltenek túl hosszú időt a konyhában. Elvégre mennyi idő kell a sovány húsok, vagy éppen a halak átsütéséhez? És egy saláta elkészítéséhez?
Akár negyed óra alatt tökéletesen egészséges étel kerülhet az asztalra anélkül, hogy a főzés felesleges energiát vett volna el a háziasszonytól.

Olvastad már?  5 arcápolási hiba, amit mindennap elkövetsz

Fűszeres finomságok

Amellett, hogy az ételek gyorsan elkészülnek a friss alapanyagokból, tehát sokkal egészségesebbnek bizonyulnak, a mediterrán konyhára jellemző bizonyos fűszernövények használata.
Ilyen főként a bazsalikom, a rozmaring és az oregano. Ezek a zöldfűszerek nem csupán tökéletesen kiemelik az ételek ízét, hanem jóval egészségesebbek azoknál a bő olajban sütött ételeknél, amik csak agyonsózva és ízfokozókkal megspékelve válnak fogyaszthatóvá.

Háttérbe szorult finomliszt

A mediterrán népek sok kenyér- és tésztafélét fogyasztanak, viszont ezek túlnyomó részben durum, vagy más egyéb, teljes kiőrlésű lisztből készülnek.
Ma már tudjuk, hogy ez jóval egészségesebb a finomított fehérlisztnél, s mindemellett gátolja az elhízást is, hiszen az ilyen lisztből készült ételek sokkal lassabban szívódnak fel ahelyett, hogy hirtelen megemelnék a vércukorszintet.

A változatos étrend utolsó kiegészítője

Említettük már az egészséges sovány húsokat, a változatos gyümölcs- és zöldségfogyasztást, a telítetlen zsírsavak és a sokszínű fűszerezés fontosságát, valamint a finomliszt elhagyását. A felsorolásból már csak egy fontos alapanyag marad ki, mégpedig a tejtermék.
A mediterrán konyhából természetesen ez sem hiányozhat; gondoljunk csak a joghurtra, a salátára kerülő fetasajtokra, vagy éppen a parmezánnal megszórt tésztafélékre.

Rendszeres borfogyasztás

Hazánkban általában két véglet figyelhető meg a borfogyasztást illetően: az alkoholizmus, valamint a túlzó mértéktartás, pedig a kis mennyiségű, minőségi borfogyasztás évekkel hosszabbíthatja meg életünket, s teheti tartóssá egészségünket.
A mediterrán lankák nagyszerűek a szőlő termesztésére, s a helyiek kultúrájuk részeként tekintenek erre a nedűre. Nem esnek túlzásba, de nem is csak kivételes alkalmakra tartogatják a bort; elvégre akár minden tengerparti vacsorát különlegessé tehetünk.