Hírek

Rossz infónk van a szorongóknak: a kávé is ronthat a helyzeten

Rossz infónk van a szorongóknak: a kávé is ronthat a helyzeten

Azt már biztosan tudod, hogy a koffein, ha túl sokat iszol belőle, idegessé tesz – de azt már kevesebben rakják össze, hogy ez összefüggésben lehet a rosszabb szorongással. Pedig az igazság az, hogy a szorongásra hajlamos embereknek egyáltalán nem is ajánlott koffeint fogyasztaniuk.

Ha kávérajongó vagy, de közben a szorongásra is hajlamos, van egy rossz hírünk: sajnos a kettő, úgy tűnik, nem igazán fér meg egymás mellett. Több szakértő is állítja ugyanis, hogy a kávétól rosszabbodik a szorongás, mert felgyorsítja a testi funkciókat, méghozzá pontosan azokat, amelyek a szorongásnál is turbó fokozatra kapcsolnak.

A koffein hatására gyorsabban ver a szíved, kicsit felmegy a testhőmérsékleted, és gyorsabban is lélegzel – ez mind jelentkezik a szorongásnál is, gyakorlatilag tükrözi annak tüneteit. Az agyadnak pedig pszichológiai szempontból nagyon nehezére esik megkülönböztetni ezeket a valódi szorongástól, ezért ha a tüneteket érzékeli, már belekerül abba a spirálba, amiből olyan nehéz kikerülni.

A helyzet pedig még rosszabb is lehet, mint a hagyományos szorongásnál: a koffein hatására nyugtalanság, idegesség, fejfájás, izzadás, álmatlanság és fülcsengés is kialakulhat.

Az álmatlanság külön probléma, hiszen ha nem pihen a tested eleget, az ráerősíthet a tünetekre, és még mélyebbre kerülhetsz a szorongásspirálban.

De mennyi az annyi?

Kutatások kimutatták, hogy már 2000 mg koffein (ami két rövid kávényit jelent) is felerősítheti a szorongás és a pánikroham kialakulásának esélyét azoknál, akik amúgy is hajlamosak rá. A helyzet annyira komoly, hogy hivatalos neve is van, és a pszichológusok is elismerik: koffein által kiváltott szorongásos zavarnak hívják.

Persze ez még nem jelenti azt, hogy ne igyál kávét, teát vagy kólát akkor, ha hajlamos vagy a szorongásra – annyiféleképpen reagál ugyanis a szervezetünk erre az összetevőre, hogy simán lehet, rád egyáltalán nem fog hatni.

Egyet tehetsz: próbálgatod, esetleg összeírod egy füzetben, hogy mikor mennyit ittál, és hogyan érezted magad utána.

Ráadásul, ha azt veszed észre, hogy tényleg jobban szorongsz, ha kávézol, akkor sem kell kétségbe esni: igyál alacsony koffeintartalmút, vagy oszd el a napi kávéadagodat 3-4 órányira egymástól. A 200 mg alatti mennyiség még jó lehet, ha pedig megvárod, amíg az első adagnak elmúlik a hatása, és utána iszod a másodikat, kicselezheted a szervezetedet úgy, hogy mellette mégsem hagyod ki a kávézást sem.

Kép forrása: ArturVerkhovetskiy/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást