Ez a nagyszerű diéta az alakodra és a szívedre is csodásan hat

Ez a nagyszerű diéta az alakodra és a szívedre is csodásan hat

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Ez a nagyszerű diéta az alakodra és a szívedre is csodásan hat

Ha a diétákról van szó, sokan mind a mai napig szigorú étrendekre, megvonásra, koplalásra gondolunk. Szerencsére viszont jó néhány olyan diéta van, amely valóban nagyon értékes és „jó a szervezetünkhöz”. Egyesek közülük pedig az általános egészségünk támogatása mellett kifejezetten bizonyos betegségek megelőzésében vagy kezelésében is segítenek. Pontosan ilyen a portfólió-diéta is, amelyről a tudósok úgy tartják, hogy a leghatékonyabb étkezési minta lehet a koleszterinszintünk csökkentéséhez, így pedig erős támogatója a szívünknek is.

Igazi támogatója lehet a szívünknek

A portfólió-diéta egy olyan étkezési minta, amelyet kifejezetten az LDL, vagyis a „rossz” koleszterinszint csökkentésére terveztek a szakemberek. Egy növényi alapú étrendről van szó, és a lényege, hogy olyan élelmiszerek rendszeres fogyasztására törekedjünk, amelyek támogatják az egészséges koleszterinszintet. Na és hogy miért éppen a portfólió-diéta nevet kapta? Nos, egész pontosan négy portfólióból áll, és akik kipróbálják, dönthetnek, hogy egy vagy több portfóliót is figyelembe vesznek a koleszterinszintjük csökkentése érdekében.

A középpontban: csupa tápláló étel

A portfólió-diétában helyet kapó ételek kevés telített zsírsavat és koleszterint tartalmaznak. Ezek négy „portfólióra” oszlanak, amelyekből ha egyet bevezetsz, azzal már sokat tehetsz az egészségedért, ha pedig fokozatosan egyre több része felé nyitsz, akkor egyszer csak azon kaphatod magad, hogy szinte a teljes étrendedet egészséges, tápláló és persze finom ételek alkotják.

Guzel Gabdullina, Magone, szakalikus, Anaiz777, Mizina/istockphoto.com

A négy portfólió:

  1. Növényi alapú fehérjék, mint például a szója, a tofu és egyéb hüvelyesek.
  2. Viszkózus rostot tartalmazó élelmiszerek, mint a zab, az árpa, a bogyós gyümölcsök és a citrusfélék. A bennük lévő tápanyagok lassabban szívódnak fel a szervezetünkben és tovább biztosítanak teltségérzetet.
  3. Diófélék és olajos magvak, mint a mandula, a dió, a kesudió vagy a pisztácia. 
  4. Fitoszterolok, az úgynevezett természetes koleszterincsökkentők. Ide tartozik például az olívaolaj és a búzacsíra.

Az egyes portfóliók között persze vannak átfedések, így egyes élelmiszerek fogyasztásával egyszerre többféleképpen is támogathatod a szíved egészségét. Olyan élelmiszer nincs, amit ez a diéta szigorúan kizárna, a célja viszont mindenképpen az, hogy minél inkább mérsékelje a telített zsírsavakban gazdag és a magas cukortartalmú élelmiszerek fogyasztását. Helyettük pedig a tápanyagdús opciók kerüljenek az előtérbe.

Amiért megéri kipróbálnod a portfólió-diétát

Ha úgy érzed, hogy gyakran eszel egészségtelennek mondható, csupa zsíros vagy erősen cukrozott ételt, akkor mindenképpen érdemes lehet kipróbálnod a portfólió-diétát. Ugyanis ha a szíved számára csupa kedvezőtlen élelmiszert fogyasztasz, az előbb vagy utóbb valamilyen formában biztos, hogy kedvezőtlenül fog hatni az egészségedre. A portfólió-diétában szereplő opciók viszont éppen ellenkezőleg hathatnak az egészségedre, ugyanis tudományosan bizonyítottan jó hatással lehetnek a szívedre. 

De ha az a célod, hogy leadj néhány kilót, vagy csak formálni szeretnél az alakodon, ez az étrend akkor is jelentős segítség lehet, hiszen abszolút mentes azoktól az ételektől, amelyek legtöbbször kedvezőtlenül hatnak a testsúlyunkra kifejezetten a testünk egyes területeire is (gondoljunk csak a hasi zsírra).

Végül, de nem utolsó sorban, ha úgy érzed, hogy minden rendben van az egészségeddel, és az alakodat is úgy szereted, ahogy van, egy esélyt akkor is megéri adnod a portfólió-diétának. Rossz egész biztosan nem származik belőle (persze ha bármelyik benne szereplő élelmiszert nem tolerálja a szervezeted, azokat kerüld továbbra is), pozitívumokat viszont szinte biztos, hogy tapasztalni fogsz.

Forrás: prevention.com, heart.org

VIDEO Így készíts pár perc alatt merész, füstös szemsminket

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!