Életmód / Táplálkozás

Paleolit diéta, a civilizációs betegségek megelőzője

Paleolit diéta, a civilizációs betegségek megelőzője

Zöldség, gyümölcs, hús és zsír. Ez a paleolit diéta alapja. Tehát a tej és tejtermékek, a cukor – kivéve a gyümölcsökben lévő cukrot – nincs étlapon. Ismerjük most meg a diéta fő szabályait és az étrend előnyeit!

A paleo étrend alapjai

Ez egy alacsony szénhidrát tartalmú étrend, ami személyre szabott. Tej- és tejtermékmentes, gluténmentes, szolaninmentes. Ez utóbbi, a szolanin, a burgonyafélékben található, mérgező, szteránvázas glikoalkaloid.
Felszívódva a központi idegrendszert támadja, súlyos esetben agyödémát és kómát, görcsöket okoz, helyileg pedig izgatja a nyálkahártyát. Koncentrációja az érettségi foktól függ. A szolanin megtalálható a fekete ebszőlőben, a burgonyában, a keserű csucsorban és a paradicsomban.

Szolanin a burgonyában és a paradicsomban

Nem eszik olyan forrón a kását. A csírátlan burgonya ugyan tartalmaz némi szolanint, de ez elenyésző mennyiség. A csírázott burgonyánál viszont más a helyzet. Emiatt a burgonyát nem csak csíráitól kell megfosztani, hanem ki kell azt vágni.
A szolanin a burgonya felszínén koncentrálódik, így érdemes az éretlen vagy csírával rendelkező burgonyát vastagon hámozni. A paradicsomban pedig akkor magas a szolanin koncentráció, amikor zöld, éretlen. Az érett gyümölcsben a szolanin mennyiség kevés egy mérgezéses állapothoz.

A paleolit diéta alapjának elmélete

A diéta arra az elméletre épül, hogy az emberi genom 2,5 millió éve nem változott, viszont étkezésünk igen. Ennek köszönhetőek a civilizációs betegségek.
A diéta támogatói úgy gondolják, hogy ha az ember alapvetően, genetikailag nem változott, akkor étkezését is ehhez kell visszaigazítani. Tehát az étkezés alapja nagyjából ugyan az, mint 2,5 millió éve, amikor húst és bogyókat ettünk.

Civilizációs betegségek, de mitől?

A ma élő természeti népeknél – pl.: Hunzák – ismeretlen fogalom a rák, a cukorbetegség, az autoimmun betegség, a laktóz érzékenység, a depresszió, a lisztérzékenység, a szív és érrendszeri betegségek, a metabolikus szindróma.
Emellett a természeti népeknél az átlagéletkor is magasabb. A nyugati táplálkozás a 19. századtól kezdett terjedni – és ezzel együtt a civilizációs betegségek is. Mára, a 21. századra szinte járványszerű lett ezeknek a betegségeknek a terjedése.

Előnyei

A paleolit diéta előnyei közé tartozik, hogy a civilizációs betegségek elkerülik az embert, növeli az életkort és idős korban javítja az életminőséget. A diétának van magasabb szénhidrát tartalmú változata, ez a nehéz fizikai munkát végzőknek ajánlott. A magas zsírtartalmú változat a sportolóknak ajánlott.
Létezik olyan változata is, ami a ketogén étrendhez közelít. (A ketogén étrendet súlyosan epilepsziás gyermekek szokták ajánlani.) Hozzá kell tenni, hogy a Magyar Dietetikus Országos Szövetség nem ajánlja ezt a diétát, veszélyesnek és károsnak tartja. Azt is meg kell említeni, hogy létezik reál-paleo étrend, ami már közelebb áll a mai táplálkozáshoz.

Megengedett ételek

A diéta szerint ezeket az ételeket ehetjük: gyümölcsök, zöldségek, gombák, állati zsírok és húsok, halfélék, tojás, mandula, török mogyoró, pisztácia, dió tökmag, gesztenye, hidegen sajtolt növényi olajok.
A reál-paleo étrendben vannak további könnyítések, lehet paprikát, paradicsomot, padlizsánt és kemény sajtot is enni.

Tiltólistás ételek

Ilyenek a gabonafélék, amik glutént, lektint, vagy gyorsan felszívódó szénhidrátot tartalmaznak. Tiltottak a hüvelyesek, mint a bab, borsó, szója, ahogyan a tej és tejtermékek is, a hidrogénezett növényi olajak, a margarin – transzzsír tartalma miatt -, és a szolanint és lektint tartalmazó zöldségek. Ilyenek a burgonyafélék, paprika, paradicsom, padlizsán.
Akárhonnan is nézzük, ha ésszel akarunk diétázni az egészségünkért, meg kell tartani mindenből a mértéket. Az, hogy ez a diéta száműzi a cukrot, a mesterséges élelmiszereket, mint mondjuk a készételeket, már megéri, hogy elgondolkozzunk rajta.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást