Mindent mértékkel! Az egészséges táplálkozás 14 apró titka I.

Mindent mértékkel! Az egészséges táplálkozás 14 apró titka I.

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Mindent mértékkel! Az egészséges táplálkozás 14 apró titka I.

Az ésszerű végiggondolás és a rögeszmés megszorítás között vékony határvonal húzódik, ha a táplálkozásról van szó. Az érzelmi evés, a falásrohamokra való hajlam és az egyoldalú diétákra való fogékonyság mind árthat a testednek – pedig egészségesen enni egyszerűbb, mint egészségtelenül! Kétrészes cikksorozatunkban néhány tipp segítségével ezt bizonyítjuk be.

Egészséges és tudatos viszony az étellel

A tested elég egyértelmű jelekkel szolgál arra vonatkozóan, hogy mikor, mit és mennyit egyél. Ehhez azonban valamennyi érzékszerved munkájára szükség van – figyelmeztet Megrette Fletcher, az ausztrál Tudatos Táplálkozás Központ jelenlegi elnöke.

Jó hír, hogy ezek az apró nyomok mindenkinél működnek, ám rengetegen figyelmen kívül hagyják, esetleg föl sem ismerik őket. „Csak figyeld meg a tested reakcióját az ételekre!” – tanácsolja Megrette.

Mindent lehet élvezni – mértékkel

„Nincs tiltott étel” – jelenti ki határozottan Edward Abramson klinikai pszichológus professzor, az Emotional Eating című könyv szerzője. „Az élelmiszerek nem eredendően jók vagy rosszak. A sült krumpli például csak sült krumpli. 

A hozzá fűződő tapasztalat, ami számít. Ez nem ítélkezés, csak kategorizáció” – magyarázza a szakember, aki szerint a kaja nagyszerű lehetőséget biztosít a test táplálására, s nem szabad rá úgy gondolni, mint „kell” vagy „tilos” címkéjű dologra.

Fontos az időzítés

Abramson doktor szerint tehát semmi baj, ha időnként megkívánod a sült krumplit, a pizzát vagy a csokoládét. Célszerű viszont olyankor engedned a kísértésnek a tanácsa szerint, amikor csak kevés fér beléd – tehát nem a főétkezés legelején.

„Ha éhezel, mielőtt a kedvencedet ennéd, egészen biztosan óriási kalóriabombát fogsz a szervezetedbe vinni. Így viszont kevesebbet majszolsz belőle, jobban élvezve az ízeket” – fejtegeti a pszichológus.

Akkor egyél, amikor a tested éhes!

„Az érzelmi evés gyakori reakció kellemetlen emocionális hatás esetén” – figyelmeztet Dr. Abramson.

 A stressz és a szorongás az ösztönökre hat, ennélfogva magasabb zsír- és kalóriatartalmú fogások választására buzdít, noha legtöbbünknek nincs szüksége ilyen mennyiségű extra kalóriára.

A pszichológus tapasztalata szerint érzelmi evésnél sajnos nemcsak a pluszkilók gyűlnek, hanem a probléma megoldása is toldóik, tehát több szempontból káros a jelenség.

Hagyd abba, amikor már kellemesen jóllaktál!

Az éhség és a jóllakottság egyaránt olyan érzet, ami normális körülmények között enyhén indul, majd egyre erősebbé válik az idő múlásával – taglalja Megrette Fletcher.

„Vannak, akik képtelenek észrevenni őket egészen addig, amíg kifejezetten kínzóvá nem válnak” – teszi hozzá a szakértő. Egyfajta belső tudatosságra van tehát szükséged ahhoz, hogy a szervezeted ne „ordítson” rád. Egyik véglet sem egészséges, így jobb elkerülni őket!

Reggelizz!

A rendszeres reggelizés emeli az energiaszintet, jobb memóriát biztosít, ráadásul csökkenti a koleszterinszintet. A reggelizők táborába tartozók ezen kívül általában karcsúbbak a társaiknál, és kisebb valószínűséggel választanak hizlaló ebédet. 

„Kezdd a napot egészséges, kiegyensúlyozott reggelivel, ami fehérjét, zsírt és szénhidrátot is tartalmaz, viszont minél kevesebb hozzáadott cukrot van benne” – javasolja Marjorie Nolan Cohn, az ausztrál Táplálkozási és Dietetikai Akadémia szóvivője.

Ne tarts otthon problémás kajákat!

Dr. Abramson szerint miután felismerted a saját érzelmi evési mintáidat, rögtön meg is teheted a szükséges lépéseket a felszámolásukra. Az egyik legegyszerűbb stratégia, hogy a vágyakozásod tárgyát jelentő élelmiszerből ne tarts többé otthon. 
„Ha például a jégkrém a gyengéd, amíg van belőle a fagyasztóban, úgy fogod érezni, hogy a neveden szólít” – mondja a pszichológus, aki szerint azért heti egy-két alkalommal bátran ellátogathatsz a fagyizóba.
A következő részben beavatunk az egészséges nassolás rejtelmeibe, s eláruljuk, hogyan nem érdemes összefüggésbe hozni a táplálkozást a testsúlyméréssel!

VIDEO 10 ecset, ami nélkül lehet sminkelni, de nem érdemes

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!