Egészség / Életmód

Melyik személyiségtípusba tartozol? Mozgásformák, amelyek a legjobban illenek hozzád

Melyik személyiségtípusba tartozol? Mozgásformák, amelyek a legjobban illenek hozzád

Előfordult már, hogy elkezdtél valami új, trendi sportot, aztán egy idő után abbahagytad? Valószínűleg azért történt, mert az a bizonyos mozgásforma nem passzolt a személyiségedhez. Személyiségünk az élet minden területén meghatároz minket és nincs ez másként akkor sem, ha testmozgásról van szó. Egy friss kutatás arra mutatott rá, hogyha a személyiségtípusunknak megfelelő sportot választunk, sokkal kisebb eséllyel hagyunk fel vele idejekorán.

Azt hinnénk, könnyű választani a sok edzés közül, mert azt kell csinálni, amit szeretünk és kész, de a helyzet nem ilyen egyszerű. Az is kulcsfontosságú, hogy mi a motivációnk. Ha egy bizonyos mozgásformát unalmasnak találunk, vagy stresszel minket, nem fogunk kitartani mellette, még vasakarattal sem. A Kennesaw Állami Egyetem vezető kutatója, Dr. Allyson Box szerint az emberek rendszeresen választanak olyan mozgásformát, ami nem illik személyiségükhöz, sőt, sok esetben kifejezetten ütközik habitusukkal, érdeklődésükkel. A doktornő szerint „fő személyiségjegyeink határozzák meg, hogy milyen sport való nekünk: gépi edzés, otthoni mozgás, csapatsport, stb.

A 400 fő részvételével folytatott felmérés egyértelműen alátámasztotta, hogy azok a személyek, akik személyiségüknek megfelelő sporttevékenységet űztek, rendszeresebben jártak edzeni. A kutatás szerint az a fontos, hogy az illető először saját belső motivációját találja meg. Ez lehet akár az, hogy szeret közösségbe járni, erősebb, gyorsabb szeretne lenni, jobban szeretne aludni, fogyni szeretne vagy például a stresszt vezeti le.

A motiváció azonosítása után érdemes magunkba nézni és megvizsgálni jellemünket.

  1. Aki visszahúzódó, csendes típus, sosem fogja élvezni, ha egy kemény csapatsportot űz. Az ilyen embereknek az a jó, ha egyedül edzhetnek, például egy otthoni podcast vagy Youtube jógavideó segítségével.
  2. Aki kompetitív és az ösztönzi, hogy másoknál jobb legyen, az a versengésben fog örömet lelni, például azzal, hogy részt vesz futóversenyeken.
  3. Ha valakinek az a fontos, hogy a stresszt vezesse le, válasszon valamilyen küzdősportot. Ez nemcsak boksz lehet, ma már rengetegféle harcművészet elérhető. A kickbox, muay thai és a különböző távolkeleti állóharcok (kungfu, taekwondo, wing chun, stb.) mellett ma már népszerűek a földharc változatai is, mint a sambo vagy a brazil jiu-jitsu.
  4. A gépi edzés azoknak tökéletes, akik elsősorban külsejük esztétikáját tartják fontosnak és belső fejlődésüket a testük fejlesztésével is kifejezik. Előnye, hogy edzőpartnerrel és egyedül is végezhetjük.
  5. Aki szeret társaságban lenni és igényli a motivációs környezetet, számtalan csoportos foglalkozás közül választhat, mint a különböző aerobik-fajták, köredzés, vagy a zumba.

Nincs olyan univerzális mozgásfajta, ami mindenkihez egyformán illik. Egy-egy új őrület elkaphatja az embert – az elmúlt években ilyen volt például a crossfit –, de ha az adott sport nem passzol a személyiségünkhöz, nem fogjuk kitartóan művelni.

Az akaraterőnk – egyéntől függően – elvihet minket egy ideig, de ha csak a trendet követjük és valójában nem élvezzük, nem jutunk el sokáig

Hiába ráncigál el bikram jógára a barátnőd, ha te a dinamikus mozgásformában leled örömöd és a szabadban szeretnél biciklizni, ahogy a barátai is feleslegesen erőltetik rá a teremfocit arra a haverjukra, akinek nincs labdaérzéke. Az edzés csak akkor lesz eredményes, ha mi magunk tűzünk ki célokat, amiket el szeretnénk érni általa, illetve ha valóban élvezzük is a mozgást. A legfontosabb, hogy elsősorban magunk miatt csináljuk az egészet és a saját korlátainkat próbáljuk meg feszegetni a sport által.  

Kép forrása: Garetsworkshop/depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást