Életmód / Táplálkozás

Egy év lehet a legtöbb diéta szavatossági ideje

Az igazán jó diéták, vagyis a szorosan betartandó, étrenden alapuló életmódváltoztatások általában súlyvesztéssel és a vérnyomás csökkenésével is járnak – egy ideig. Egy friss kutatás most kimutatta, hogy a legnépszerűbb diéták általában egy év alatt „lejárnak”, azaz már nem érzékelhetők azok a pozitív hatásaik, amelyek az első néhány hónapban. Az eredmények is azt mutatják, amit az egészségügyi szakemberek már régóta szajkóznak: ha valaki hosszú távon szeretne egészségesen élni, annak életmódot kell váltania, nem elég bizonyos ideig diétázni.

Rengeteg szakértő hajtogatja évek óta, mennyire hatástalanok a különböző villámdiéták, még akkor is, ha nem villámdiétának, hanem speciális étrendnek hívjuk őket: ide tartozik például a paleo, a ketogén, de még a mediterrán diéta is. Rövid távon ugyan hasznosak lehetnek, de hosszú távon egyáltalán nem hatásosak, és most már ezt tudományos kutatás is bizonyítja. 

A BMJ tudományos folyóiratban megjelent kutatás szerint mindegy, hogy éppen milyen divatos diétát követ az ember, nagyjából az első évben sikereket könyvelhet el, hiszen a korábbi egészségtelen életvitelét felváltja egy sokkal kevesebb rossz élelmiszerrel és kalóriával járó étrend. Csakhogy hiába jár fogyással és a vérnyomás csökkentésével egy ilyen étrend, hosszú távon egyáltalán nem kifizetődő.

Az amerikai kutatók összesen 14 népszerű diétát vizsgáltak meg, 121 korábbi randomizált kutatások eredményeit nézték át metaanalízisükben. Összesen majdnem 22000 résztvevő adatait és fogyási eredményeit tudták összehasonlítani. A megfigyeltek átlagéletkora 49 év volt, és mindegyikük egy népszerű divatdiétát követett, többek között a paleo étrendet, a ketogén diétát, vagy a mediterrán étrendet. A résztvevők mindegyike fogyást jelentett az étrendre való átállás utáni időszakban.

A szakértők szerint nagyjából hat hónap alatt mindegyik résztvevő súlyvesztéssel és a vérnyomás csökkenésével tett jelentést, feltéve, ha be is tartotta a diéta szabályait. 12 hónappal a diéta kezdete után azonban ezek az előnyök nagyrészt eltűntek.

Egy korábbi, 2018-as kutatás, amely 29 hosszú távú kutatást nézett át hasonló témában, azt az eredményt hozta, hogy a diéta elkezdése utáni két évben a résztvevők több mint a fele visszahízta azt, amit diétával leadott, 5 évvel később pedig ez az arány már több mint 80 százalék volt.

VadimVasenin/depositphotos.com

A szakértők szerint az alapvető probléma az lehet, hogy ha valaki fogyni akar, annak nem rövid távú diétát kell tartania, hanem teljes életmódváltásban kell gondolkodnia.

A diéta ugyanis természeténél fogva rövid távú dolog, nagyon kevesen tudnak szigorú étrenden élni hosszabb ideig.

Az ilyen, gyakran sanyargató, az anyagcserére is ható étrendek miatt egy idő után az anyagcsere is lelassul, és sokkal kevesebbet kell ennie az embernek ahhoz, hogy hízzon, mint korábban.

A kutatók szerint nincs titkos recept: egészen egyszerűen jó ételeket kell enni, rendszeresen edzeni, és eleget aludni. Ez hosszú távon is fenntartható, és nem vezet majd ahhoz, hogy a diétázók egy év után elkezdik visszahízni azt, amit korábban leadtak, és nem tartják tovább a számukra előírt étrendet. Fontos, hogy mindenki megtalálja azt a módszert, ami neki hosszú távon fenntartható, úgy, hogy nem jár óriási lemondásokkal.

Forrás 1, 2