Életmód / Táplálkozás

Egészséges étkezés kevés pénzből?

Te is úgy gondolod, hogy kevés ráfordítással lehetetlen egészségesen étkezni? Pedig a jó minőségű ételektől fittebbek és terhelhetőbbek vagyunk, és már kevéstől is képesek vagyunk jóllakni, míg a silányabbak nem elég laktatóak, ezért hajlamosak vagyunk teleenni velük magunkat, aminek a közérzetünk és az egészségünk vallja kárát.

Mi a közös a barna cukorban és a tönkölylisztben?

Az, hogy egyik sem engedi, hogy hamar megéhezzünk. Az áruk ugyan magasabb, mint a finomított cukoré és liszté, de azokkal ellentétben a vércukorszintünket órákig egyensúlyban tartják, ezért nem okoznak hirtelen hangulatváltozást és farkaséhséget.
Ezenkívül a tönkölyliszt bőségesen tartalmaz fehérjéket, így eltelíti a gyomrunkat és táplálja az izomzatunkat, mint a hús, a tojás vagy a tejtermékek is.

Drága, de kis mennyiség is elég belőle

A diófélék és az aszalt gyümölcsök ugyan magas áron kaphatóak, de naponta néhány szemet elég fogyasztani belőlük, mivel a szervezetünknek úgysincs többre szüksége ahhoz, hogy egészségesen működhessen.
A jó minőségű 20%-os házi tejfölnek szintén megkérik az árát, viszont ez is olyan táplálékfajta, amiből sokkal kisebb mennyiség is elegendő, mint a rosszabb változatból, így magasabb zsírtartalma ellenére a belőle készülő étel kalóriában nem gazdagabb.

Olvastad már?  Tippek, hogy egészségesen étkezz anélkül, hogy sokat költenél

Olcsó, de magas tápértékű ételek

A sárgaborsó, a szárazbab és a lencse nemcsak nagyon gazdag tápanyagokban, hanem alacsony áron is beszerezhető.
Készíthetünk belőlük főzeléket, krémlevest joghurt vagy tejföl és tönkölyliszt felhasználásával.

Hogyan juthatunk olcsó gyümölcsökhöz és zöldségekhez?

A gyümölcs- és zöldségfélék esetében a szezonalitás fontos szerepet játszik. Szüret idején a termések tápanyagokban gazdagabbak, és sokszor olcsóbbak is, mint az év többi részében.

Viszont a külföldről behozottak silányabb minőségűek, mert gondozásuk, raktározásuk és szállításuk során tartósságuk érdekében több méreganyagot használtak, mint a hazaiaknál.

Friss és mélyhűtött táplálékok

A természetes alapanyagokból álló ételek frissen való fogyasztása kedvezően hat nemcsak az egészségünkre, de a pénztárcánkra is. A főzéshez való fűszernövényeket termesszük magunk az ablakpárkányon vagy az erkélyen, így a főzés során bármikor olcsó hozzávalóhoz jutunk.
Ha túl soknak látjuk a fűszernövényünket, akkor ne várjunk, amíg elhervad, hanem vágjuk le és mossuk meg a leveleit és/vagy szárait, tegyük mélyhűtésre alkalmas zacskóba, és fagyasszuk le.
A legromlandóbb élelmiszereket ‒ friss húst, fejes salátát, bogyós gyümölcsöket stb. ‒ minél előbb használjuk fel. Bizonyos készételek, mint a felfújt, a pizza, a tésztamaradék két-három nap elteltével sem veszítenek íz- és tápértékükből.
A gyümölcsöt „megmenthetjük”, ha joghurttal és kevés barna cukorral, mézzel vagy sztíviával turmixgépben összedolgozzuk és megisszuk.

Olvastad már?  5 trükk, amivel a magas sarkú viselése egyáltalán nem lesz kényelmetlen

Húst olcsón?

Húsfélét heti két alkalomnál többször nem ajánlatos fogyasztani, mert úgy már ártalmas lenne az egészségre, de a mennyiség csökkentése egyben költségkímélő megoldás is. A húsok és a felvágottak a legdrágább élelmiszerek.
Ha a megmaradt felvágottat meg szeretnénk menteni a romlástól, akkor még a szavatossága lejárta előtt jóízű ebédet készíthetünk belőle, ha hőálló üvegedény aljára kevés olajat öntünk, majd a maradék felvágottat rátesszük, és a tetején sajttal 20 perc alatt a sütőben összesütjük.
Még jobb és egészségesebb az étel, ha a hús- és a sajtréteg közé zöldséget vagy gyümölcsöt is teszünk (pl. padlizsán karikákat, pritamin paprikacsíkokat, aprított gombát, paradicsom-, alma- vagy ananászdarabkákat). A húsféléket egyébként helyettesíthetjük más fehérjeforrással ‒ hüvelyesekkel, tejtermékekkel, tojással ‒ is.

Vásároljunk akciós termékeket!

Finom és olcsó ételeket ehetünk, ha figyelemmel kísérjük a szupermarketek akciós ajánlatait. A piros címkéjű, közeli lejáratú termékeket egy-két napon belül fogyasszuk el!
Ha a leárazás egyéb okból történt, akkor az élelmiszer állapota és romlékonysága szerint döntsük el, hogy mikor és milyen formában használjuk fel.