Életmód / Egészség / Lélek

Ő bagoly, te pacsirta, vagy fordítva? 5 tanács, ha pároddal teljesen különbözőek az alvási szokásaitok

A sleep.org felmérése szerint az amerikaiak nagy része (60 százaléka) nem egyedül alszik és ez a százalék nagy valószínűséggel hazánkban is legalább ekkora. Partnerünkkel nemcsak életünket, hanem az ágyunkat is megosztjuk, aminek bizony van egy nagy hátránya is, méghozzá az, hogy a másik alvási szokásai ránk is kihatnak. És most nem a horkolásról beszélünk, vagy arról, hogy ki húzza le a másikról a takarót és ki foglalja el álmában az ágy nagyobb részét, hanem a cirkadián ritmusról. Ami nem más, mint a napi biológiai óránk, az a nagyjából 24 órás ciklus, ami az élőlények (növények, állatok, emberek) biokémiai, fiziológiai folyamataiban vagy viselkedésében lép fel. Kezdjük ott, hogy a férfiaknak és a nőknek eleve különböző alvási szokásaik vannak. A nők többnyire hamarabb fekszenek és korábban kelnek, mint a férfiak, akár két órával is. 

Ha a pároddal nagyon más az alvási ciklusotok, az nemcsak egymás alvásminőségének rovására mehet, hanem az egész kapcsolatra nagy terhet ró. Ha például te már rég aludni szeretnél, de a partnered tévézik, vagy mozgolódik, akkor másnap kialvatlanul kelsz és ingerlékenyebb lehetsz. Az is előfordulhat, hogy kevesebb időt töltötök együtt emiatt. 

Hogy ilyenkor mi a teendő? A válasz nem egyszerű, mert a másik alvási szokásait nem tudod egyik napról a másikra a sajátodhoz igazítani, hiszen a szervezet természetes bioritmusának felborítása sosem jó ötlet. Az alábbi öt dolog viszont segíthet abban, hogy közelítsen egymáséhoz az alvásidőtök, illetve legalább ne zavarjátok egymás álmát. 

Olvastad már?  Ha mindig szundítással akarod kipihenni magad, csak ronthatsz a helyzeten

Kis változtatások

Amit mindketten megtehetettek az az, hogy kis változtatásokat eszközöltök alvásidőtökben. Ha például te este 10 órakor szeretnél ágyba bújni, a szerelmed viszont csak 11-kor, akkor kössetek kompromisszumot egy fél 11-es lefekvéssel. Ezt nem kell egyből így csinálnotok, sokkal jobb, ha folyamatosan, mondjuk 10 perces eltolásokkal éritek el.

Füldugó, fülhallgató

Ha zavar, hogy a partnered hangosan nézi a tévét, használj egy jó minőségű füldugót, ami kiszűri a zajokat. Akkor is ajánlatos kipróbálni, ha úgy gondolod, nem zavarnak annyira az éjjeli neszek, meg fogsz lepődni, mennyivel jobban alszol majd. Egy másik lehetőség, ha a párod – vagy te, ha te szeretsz később elaludni – fülhallgatóval néz tévét. 

Kíméletes ébresztés

Udvariatlan dolog, ha az, aki korábban kel, hangos ébresztést használ, hiszen ez a másikat is felébreszti. Mivel minél kevesebbszer szakítjuk meg alvásunkat, annál pihentetőbb, mindenképpen érdemes valami más megoldást találni erre. Az ébresztő például lehet a telefon rezgő funkciója, ami a párna alá téve csak azt kelti fel, akinek korábban kell kelnie. 

Olvastad már?  Nagyon sok alvásidőről kell lemondania egy szülőnek - egy új kutatás kiderítette mennyiről

Külön alvás

Ez elég drasztikus lépés, de nem kell egyből a legrosszabbra gondolni. Ha valakinek korán kell kelnie, aznap este alhat a másik ágyban, ettől még nem kerül krízisbe a kapcsolat. Aludjatok együtt hétvégén, mikor nem mentek dolgozni és nem okoz olyan nagy gondot a különböző alvásritmus. 

Kommunikáljatok, tervezzetek és kössetek kompromisszumot

Életünk közel egyharmadát töltjük alvással, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy normálisan funkcionáljunk, így fontos, hogy komolyan vegyük. Álljatok pozitívan egymáshoz, üljetek le és beszéljétek meg, ki mit tehetne. Legyetek megértőek, illetve ti magatok is tegyetek lépéseket a megoldás érdekében. Ha nem tesztek semmit, csak kialvatlanul nehezteltek a másikra, azzal nem fog javulni a helyzet, azonban ha találtok megoldást, az tovább erősíti a kapcsolatot.