Vértezd fel magad! – A legjobb immunerősítő és betegségmegelőző tippek

Vértezd fel magad! – A legjobb immunerősítő és betegségmegelőző tippek

Címlap / Életmód / Egészség / Vértezd fel magad! – A legjobb immunerősítő és betegségmegelőző tippek

Ugyan sok szempontból előnyös hazánk éghajlata, jóval jellemzőbbek a hideg hónapokban a különféle megbetegedések, mint a mediterrán vagy trópusi vidékeken. Ennek nem csak a könnyebben terjedő baktériumok és vírusok az okai, hanem a legyengült immunrendszer is. De mit tehetsz, ha idén szeretnéd megúszni a komolyabb megfázásokat?

Mindennek a kulcsa az étkezés

Ha megfelelően étkezel, akkor mindent megkap a szervezeted, amire szüksége lehet, és így még az influenza szezon közepén sem kell aggódnod a fertőzések miatt: kellőképpen ellenálló leszel. De mégis mit jelent a megfelelő étkezés? Először is nagyon fontos a magas rostbevitel, aminek az alapját teljes kiőrlésű gabonák és gyümölcsök, zöldségek képezik.

A magyar felmérések ezen a téren elkeserítőek, ugyanis naponta alig fogyasztunk 200 gramm zöldséget, gyümölcsöt, holott 400 gramm lenne a minimum, 800 gramm pedig az ideális. Ez soknak tűnik, de messze nem kivitelezhetetlen, hiszen egy adag főzelék kb. 200-300 gramm zöldséget tartalmaz, egy banán pedig átlagosan 100 gramm, úgyhogy valójában nem lehetetlen megcélozni a 700-800 grammnyi zöldség- és gyümölcsbevitelt. Nehezíti a helyzetet, hogy a hideg hónapokban kicsit átalakul a kínálat a piacokon, de érdemes támaszkodni az idényterményekre.

 Aburgonya, a zeller, a karalábé, az alma, a körte, a szőlő stb. mind-mind kiváló választás, és persze a citrusféléket, kivit sem kell ilyenkor mellőznöd (sőt).

Vértezd fel magad! – A legjobb immunerősítő és betegségmegelőző tippek

Manapság szinte minden boltban ott vannak a mélyhűtött termékek, a salátakeverékek és csíráztatni bárki tud a konyhájában, úgyhogy igazán nem nehéz kicsit odafigyelned az egészségedre. És hogy miért olyan fontos a sok növényi táplálék? Először is azért, mert feltöltik a szervezetedet vitaminokkal, nyomelemekkel és ásványi anyagokkal, miközben rengeteg rostot tartalmaznak.

A rostok nagyon jó hatást gyakorolnak az emésztésre és az egészségedre egyaránt. Ez azért nagyon lényeges, mert a nyirokkeringésünk 70-80%-a a bélrendszerünket szövi át, tehát ha ott problémák adódnak, akkor az egész szervezet fogékonyabb lesz a betegségekre.

Fontos a fertőtlenítés

Ugyan megfelelő étkezés és esetlegesen némi vitaminpótlás mellett a szervezeted kellőképpen ellenállóvá válik, nem árt a további védelem. Jó példa erre a rendszeres fertőtlenítés, a kézmosás. Nem kell túlzásokba esni, igenis fontos, hogy a szervezet találkozzon a különféle vírusokkal, baktériumokkal, különösen gyermekkorban. Azonban a kritikus időszakokban érdemes fokozott figyelmet fordítani a higiéniára. A kézmosás fontos pl. tüsszentés, köhögés után, ha olyan helyen fordulsz meg, ahol sok más ember is (pl. kórterem, tömegközlekedés), és úgy általában akkor is, amikor hazaérkezel, vagy étkezéshez készülődsz.

A kézmosást illetően lényeges, hogy alapos legyél, sokan például kihagyják a kézfejüket, vagy éppen a körmük alsó részét, pedig utóbbi területen is csak úgy hemzsegnek a baktériumok.

Ha pedig megvolt a kézmosás, meg kell említenünk, hogy az elektromos kézszárítók praktikusak, de egyenesen kritikusak, ha a fertőzések terjesztéséről van szó. Nem környezetbarát, de a higiénia szempontjából a legjobb választás a papír törlőkendő, otthon pedig arra érdemes figyelned, hogy sűrűn cseréld a kéztörlésre használt törölközőt. Érdemes a fertőzések szempontjából legveszélyesebb hetekben egy kicsit többet takarítani és gyakrabban cserélni az ágyneműt. Nem kell természetesen állandóan a tisztaságon agyalni, de egy kicsit több odafigyeléssel – különösen, ha az elővigyázatosság ellenére is lett beteg a családban – megelőzhetitek a további fertőzéseket.

Hogyan erősítheted még az immunrendszeredet?

Szerencsére az immunrendszeredet a tudatos étkezésen túl is erősítheted. Jó példa erre a szaunázás, ami kifejezetten kellemes időtöltés tud lenni a hideg hónapokban, és csodálatos „mellékhatása”, hogy erősíti az ellenállóképességet. Egyenesen fantasztikus, amit a sport tud nyújtani az őszi-téli időszakban: nem csupán fitten tart (a kalóriadús fogások mellett is), hanem növeli az állóképességedet, segítségével elkerülheted a szezonális rosszkedvet, és még az immunrendszeredet is erősítheted.

Ha pedig egy kis külső segítségre gondolsz, a különféle vitaminok tényleg sokat segítenek, D-vitaminpótlásra pl. mindenkinek szüksége lenne hazánkban. Azonban a C-vitamin az, amire ilyenkor tényleg érdemes támaszkodnod – természetes forrás gyanánt nagyon jó választás a csipkebogyó, a tőzegáfonya és zöld teát is jó, ha sűrűn kortyolgatsz. Amennyiben még egy kis immunerősítő probiotikumot is szedsz (nem csak antibiotikum-kúra során!), tényleg mindent megtettél, hogy elkerüld a betegségeket.

Képek forrása: nejron/Depositphotos.comGladkov/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást