Ezt teheted, ha te is félsz a magasságtól

Ezt teheted, ha te is félsz a magasságtól

Címlap / Életmód / Egészség / Ezt teheted, ha te is félsz a magasságtól

Honnan tudhatod, ha félsz a magasságtól?

Az, hogy mennyire félsz, és ennek mekkora befolyása van a mindennapi életedre és a jólétedre, meghatározza, hogy van-e fóbiád vagy sem, és azt is, hogyan enyhítheted vagy győzheted le. Ha például izzadsz és szorongsz, amikor lenézel a földre egy hegy tetejéről, vagy egy hatalmas ugrásra készülsz, valószínűleg nem félsz a magasságtól. A különleges helyzet szül izgalmat, és a tünetek általában gyorsan el is múlnak.

Azok viszont, akik különösen érzékenyek a magasságra és félnek tőle (olyan súlyossággal, hogy az fóbiának minősül), nem képesek zökkenőmentesen élni a mindennapi életüket. Ezt figyelembe véve egyesek esetében a magasságtól való félelem leküzdésének az elsajátítása az egész életük megváltozásával járhat. Új lehetőségeket nyithat meg, miközben a krónikus stressz és a szorongás is kevésbé nyilvánul meg náluk.

Hogy nézhet ez ki?

Az aggodalom már kisebb hétköznapi dolgoknál is megjelenhet, mint amilyen a lifttel való utazás. Hasonlóképpen, a tériszonyos személy különösen megijedhet a hullámvasutaktól és az erkélyektől, de az is előfordulhat, hogy az extrém rossz érzés miatt nem sikerül feljutnia egy repülőgép fedélzetére a magasság miatt, pedig a repüléstől alapvetően nem fél.

Ilyen esetekben könnyebb lehet eleve elkerülni a magasságot, vagy megpróbálni elnyomni a félelmet, mint szembenézni vele. Sok ember viszont szerencsére úgy érzi, hogy a magasságtól való félelem miatt kimarad különféle élményekből, vagy túl megterhelőnek tartja a mentális egészségére nézve, ezért változtatni akar. Ami jó hír, hogy többféle módszer is létezik, de a legfontosabb a türelem és a gyakorlás.

AscentXmedia/istockphoto.com

Hogyan győzhető le a magasságtól való félelem?

A félelmekkel szembenézni nem könnyű. Bátorságra és elengedőképességre is szükség van ahhoz, hogy nyitott legyél a pozitív változásokra és olyan dolgokra, amelyek újak, mások, és messze kívül esnek a komfortóznádon.

A magasság esetében kétféle terápia létezik – ezek a leghatékonyabb és leggyorsabb módszerek is egyben.

Az egyik az expozíciós terápia, ami a félelem forrására összpontosít, és segít alkalmazkodni az addig kényelmetlen helyzetekhez. Egy másik hasznos módszer a kognitív viselkedésterápia (CBT), amit akár az expozíciós terápia előtt is érdemes kipróbálni. Ez a módszer a gondolatokra, az érzésekre és a viselkedésre összpontosít. Inkább a virtuális valóság bemutatására, a régi gondolkodási minták megváltoztatására és a mentális korlátok áttörésére helyezi a hangsúlyt. Gyakran mindkettőre szükség van, de együttesen szinte biztos, hogy tartós eredmény érhető el velük.

Mit tehetsz még?

Az első és legfontosabb lépés, hogy ne nyomd el az érzéseidet. Keress néhány bizalmast, akivel megoszthatod a tapasztalataidat és küzdelmeidet, ezután pedig hagyd, hogy segítsenek az utad során. De beléphetsz olyan csoportokba is, amelyeknek tériszonnyal foglalkoznak. Gyakran könnyebb feldolgozni és leküzdeni a félelmet, ha olyanok is körülvesznek, akik hasonló nehézségekkel küzdenek.

Ami pedig talán a legfontosabb: tényleg próbálj meg türelmes lenni.

A félelmek tartós leküzdése nem megy egyik napról a másikra. Kemény munkát igényel, ezért ne várj azonnali eredményeket. Vedd figyelembe a saját érzéseidet és az egyéni szükségleteidet. Haladj abban a tempóban, ami elfogadható számodra, oszd meg másokkal a tapasztalataidat, és az idő előrehaladtával szinte biztos, hogy egyre jobban fogod magad érezni.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

1 hozzászólás

  • Martin Gábor Tibor
    2022.07.14., 11:17

    Kissé használhatóbb tanácsokat vártam a hangzatos, klikkvadász cím miatt. Magasban dolgoztam, egy hónapja kezdtem, de a kevés gyakorlási alkalom miatt lassan szokom meg, s részben emiatt, részben a korom (52) miatt ma elbocsàjtanak. Igen félek magasan, mert estem le létrákról többször is. Az előtt csak óvatos voltam, aztán azóta már felesleges veszélyforrâsként azonosítom a magas pontokat. Az emberi test a bolygófelszínre van kitalálva, ráadásul nem gyors mozgásra, a lélek meg… szárnyal a szellem segítségével. De a gravitáció mint bilincs, ideláncol minket. Még senki sem maradt fenn végleg…

    Válasz

Írj egy hozzászólást