Egészség / Életmód

Téli depresszió – szezonális affektív betegség, a SAD

Téli depresszió – szezonális affektív betegség, a SAD

Kit ne kapott volna el egy táncra élete során legalább egyszer, a téli depresszió? A sötét és hideg beűzi az embereket a lakásba, kevesebb az inger, az emberi kapcsolatok beszűkülnek, befelé fordulóbbak leszünk. Érdemes vele foglalkozni, megelőzni, nem csak azért, mert téli komfortérzetünk kihat munkánkra, magánéletünkre, hanem azért is, mert aki hajlamost a depresszióra általában, egy rögzült depresszív állapotba kerülhet, ami már komoly orvosi segítséget igényel.

Tünetei

– fejfájás
– erőtlenség
– szomorúság
– növekvő étvágy
– nagy alvásigény
– csökkenő munkakedv
– folyamatos fáradságérzet
– ingerültség, kiegyensúlyozatlanság

Szerotonin, melatonin

A szerotonin, egy agyi jeleket továbbító kémiai hírvivő anyag, melynek csökkenése az édességek utáni vágyat fokozza. Az idegsejtek termelik.
A melatonin, az alvás-ébrenlét ciklust szabályozza, a tobozmirigy termeli, a fény hiányára fokozott melatonin-elválasztást eredményez, így, a belső óra kizökken ritmusából.

A régi idők

Régen szinte ismeretlen fogalom volt a téli depresszió. A faluban a népek január, február időszakában, bálokban teremtették meg az emberi kapcsolatokhoz szükséges feltételeket. A téli fizikai munka, mint például a fahasogatás, vagy a kreatív tevékenység, mint a kézimunka, hasznosság érzetét adták az embereknek.
Együtt voltak a fonókban, együtt morzsolták a kukoricát. A házi befőttek, a nyárról elrakott gyógynövények, a nagyszülőktől örökölt gyógyreceptek, megkönnyítették, hogy az emberek lelke egészséges maradjon. Televízió hiányában a család tagjai több, minőségi, közös időt töltöttek együtt.

Kép forrása: oszk.hu

Megelőzés

Manapság, munkánk, időbeosztásunk jellege miatt, nincs lehetőségünk a természetbe belesimulva egészségesnek maradni. Mit tehetünk jobb életminőségünkért?
– Sétáljunk a szabadban, a napfény javítja a hangulatot. Esti sétákkal növeljük a melatonin szintet, ami jó hatással van az alvásra.
– Néha meglátogathatjuk a szoláriumot, vagy használjunk fényterápiás készüléket.
– Sportoljunk rendszeresen, elég alkalmanként fél óra is.
– Teremtsünk olyan alkalmakat, programokat, amikor együtt vagyunk barátainkkal.
– Végezzünk alkotó tevékenységet, akár a családdal, közösen.
– Válasszunk aktív pihenési formát, olvassunk, zenéljünk, táncoljunk – a magunk örömére.
– Együnk C-vitaminban, magnéziumban, cinkben gazdag ételeket. Kevesen tudják, de a C-vitamintól a hangulatunk is javul, remek ,katalizátor’.
– Szedjünk halolaj kapszulát minden nap.

Apró trükkök

– időkapcsolós lámpa – ébredésünk előtt fél órával bekapcsol, így nem a rideg sötétségben kezdjük napunkat, hangulatunk jobb lesz egész nap.
– kicsivel több időt töltsünk a forró, lazító zuhany alatt, ürítsük ki a fejünket.
szépítkezzünk egy kicsivel többet. Színesebben, illatosabban elégedettebbek vagyunk magunkkal.
– válasszunk élénk színű, természetes, puha anyagból készült ruhát reggel, akár a divat rovására is.
– reggel a tükör előtt mondjuk el többször, hogy szép és sikeres napunk lesz, mosolyogjunk magunkra a tükörben.
– vegyük magunkat körül zöld szobanövénnyel, néha pihentessük meg rajta szemünket.
tartsunk a szobában tavaszi illatot idéző pot-pourrit.

Ha már ott a “baj”

A fény csökkenése, a nyáron elraktározott vitaminok és ásványi anyagok felhasználása a szervezetben, fokozatosan történik. A téli depresszió kialakulása alattomos, a lakosság húsz százalékát érinti. Nem kell tragédiaként felfogni, ám tudomásul kell venni, hogy romlik életminőségünk miatta, és stresszel vagy egyéb betegséggel párosulva hosszabb távra meggátolja, hogy helyt álljunk a mindennapokban.
A megelőzés módszereivel egy-kettőre elsöpörhetjük utunkból ezt gátló tényezőt. Természetesen van olyan is, amikor pszichológushoz kell fordulnunk. Ne szégyelljük, ezt azért kell megtennünk, hogy családunkban, munkánkban, hétköznapjainkban hatékonyabbak legyünk.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást