Életmód / Család

Szorong a gyerek? Nyugtasd meg ezzel a 10 mondattal

A szorongás az egyik leggyakoribb mentális betegség, ami napjainkban a fiatalokat, sőt, már a gyerekeket is érinti. A szülők gyakran fel sem fogják, milyen nehézségeken megy keresztül gyermekük, mert azt hiszik, fiatal koruk miatt még nem küzdenek komoly gondokkal, de sajnos tévednek.

Az iskolai eredmények, a szekálás, a népszerűségre vágyás és a közösségi média hatalmas nyomást helyez egy mai gyerekre és ennek megértése kihívások elé állítja a legtöbb szülőt. Hogy meg tudjuk-e őket védeni minden veszélytől? Természetesen nem, az élet kemény és ez elől senki sem menekülhet. Egyedül abban segíthetünk nekik, hogy biztosítjuk őket támogatásunkról, azonban ez sem mindegy, hogyan tesszük. Az olyan mondatok ugyanis, mint a „Ne aggódj annyit”, „Nyugodj meg” és a „Minden rendbejön majd” sajnos süket fülekre találnak. 

AlexLipa/depositphotos.com

Ha valóban segíteni szeretnél szorongó gyerekeden, az alábbi tíz mondat segít megnyugtatni. 

Mesélj arról, hogy mi bánt!

Mindenkinek segít, ha kiadja magából a problémáit azzal, hogy beszél róluk. Ha beszélteted arról, hogy mi bántja, ő maga is tisztábban fogja látni a helyzetét és így könnyebb lesz megoldást keresni a szorongására. 

Mi a legrosszabb, ami történhet?

Ezzel a kérdéssel perspektívába állítod a problémáját, amit ezáltal kevésbé lát majd felnagyítva. Nem sikerül a dolgozat? Majd kijavítod a következő alkalommal. Biztosítsuk róla, hogy bármi történik, nem fog összedőlni a világ. 

Olvastad már?  Éreztél már bűntudatot egy görbe este után? Nem vagy egyedül – lendülj túl a másnapos szorongáson

fizxes/depositphotos.com

Mit mond az eszed és mit mond a szíved?

Ez egy olyan kérdés, amin automatikusan elgondolkodik, ami által egyből racionálisabban látja majd a helyzetet. 

fizkes/depositphotos.com

Tudom, hogy félsz és megértelek

Ha megnevezzük az érzelmeket, agyunk „megoldó-része” egyből akcióba lendül. Azzal, hogy kimondod, a gyerek min megy keresztül, ő vitatkozhat vagy egyet érthet, ami közelebb visz a probléma megoldásához.

Lélegezz mélyeket

Egy szorongó gyereken rengeteget segít, ha figyel a légzésére, hiszen ezzel megnyugtathatja magát egy stresszes szituációban. Mondd neki, hogy tegye bal kezét a hasára, a jobbat a szívére és lélegezzen ki-be, lassan. Figyeljen a hasa vagy a mellkasa emelkedésére és süllyedésére minden lélegzetnél, ez meg fogja nyugtatni. Ha ezt megtanulja, minden alkalommal használhatja, mikor elfogja az idegesség, például egy dolgozat előtt. 


[email protected]/depositphotos.com

Gondoljunk valami szépre!

Segít, ha valami pozitív gondolattal próbálod meg elterelni a figyelmét a szorongásról. Ez lehet egy kellemes emlék, vagy egy szép terv a jövőre. Ha ezt elképzeli, egyből jobban fogja érezni magát. 

Mit szeretnél érezni a szorongás helyett?

A gyerekek számára nagyon bátorító, ha rávilágítunk, hogy ők maguk választhatják meg, hogy hogyan éreznek. Ha fél, mondjuk neki, hogy „Bátor vagy!” és mondassuk is ki vele, hogy „Bátor vagyok!

Olvastad már?  A játszóterek kimondatlan szabályai - Sokan nem tartjuk be!

fizkes/depositphotos.com

Ez a rossz érzés el fog múlni. Emlékszel, mikor ….?

Ha emlékezteted egy múltbéli nehéz helyzetre, amit szintén reménytelennek látott, de végül megoldódott, biztosíthatod benne, hogy az is meg fog, ami miatt most aggódik.

Mit tehetek érted, amivel segítek?

Lehet, hogy először rávágja, hogy „semmit”, de kérd meg, hogy gondoljon bele, mert te tényleg segíteni szeretnél. Már ezzel is eltereled a figyelmét, illetve biztosítod arról, hogy mellette állsz a nehéz pillanatban.


yacobchuk1/depositphotos.com

Mit tenne a kedvenc hősöd hasonló helyzetben?

Minden gyereknek van valakije, akit bálványoz. Ez lehet egy sportoló, egy szuperhős, egy könyv- vagy filmbéli karakter vagy bármelyik sztár. Kérd meg, hogy gondolkozzon el rajta, hogy akire felnéz, hogyan kezelné azt a szituációt, ami most őt aggasztja.

Én mindig itt vagyok neked

Ha a szorongó gyereket biztosítod a szeretetedről és arról, hogy rád mindig számíthat, az olyan száméra, mintha beburkolnád egy puha, meleg takaróba. Ez megnyugtatja és erősíti a köztetek levő köteléket.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást