Életmód / Táplálkozás

Így szoktasd rá az agyad, hogy kevesebbet egyél

A dietetikusok szerint a nassolás és a túl nagy adagok okozzák a súlygyarapodást, természetesen a mozgásszegény életmódon kívül. A pszichológusok szerint pedig a mindennapi étkezéseinket főként automatikus, tudat alatti szokások vezérlik, nem pedig maga az éhség.

A jó hír az, hogy ez a hasznunkra is válhat, amennyiben az egészségtelen szokásainkat egészségesekre cseréljük. Egy szokás rögzülése 21-90 napot vehet igénybe, de ha már pár héten keresztül csinálod, úgy ehetsz lényegesebben kevesebbet, hogy észre sem veszed. Szoktasd rá az agyad az alábbi pár lépéssel arra, hogy kisebb adagokkal is jól tudj lakni. 

Mindfulness, azaz tudatosság az étkezésben 

A tudatos jelenlét hasznos trend napjainkban, amit sikerrel alkalmazhatunk az étkezésben is. Előfordult már, hogy befaltál egy hatalmas vödör pattogatott kukoricát a moziban, mikor nem is voltál éhes? Vagy elmajszoltál egy csomag csipszet a tévé előtt úgy, hogy észre sem vetted?

Amikor eszel, csak az evésre koncentrálj, ne pörgesd közben a Facebookot, ne nézz vicces videókat vagy filmet, mert ez vezet ahhoz, hogy túl sokat eszel, ráadásul legtöbbször valami egészségtelen nassolnivalót.

Ha a csokiért nyúlsz, akkor is állj meg egy percre és tedd fel magadnak a kérdést, hogy valóban éhes vagy-e, vagy csak unalomból ennéd meg. Amennyire tudod, tervezd meg előre az aznapi étkezésed és iktasd ki a nassolást. 

Olvastad már?  5 módszer, amivel a válogatós gyereket evésre ösztönözheted

Alakítsd ki a megfelelő környezetet

Nem kell megszabadulnod minden édeségtől, ami otthon van, elvégre nem egyik napról a másikra kell megváltoztatnod az étkezési szokásaidat, hanem szépen fokozatosan. Sokat segít azonban, ha a nassolnivalókat elteszed a szemed elől, így kevésbé fognak csábítani. Az olyan apró trükkök is számítanak, mint hogy kisebb tányért és kanalat használsz, utóbbi különösen a fagylalt fogyasztásánál jön jól. 

Thought Catalog/pexels.com

Szedj ki kevesebbet

Ne sokkal kevesebbet, csak kicsivel kevesebbet. Húsz százalékot észre sem veszel. Ha eddig például 100 gramm tésztát főztél ki magadnak, most főzz ki nyolcvanat.

A „hiányzó” 20 százaléknyi ételt pedig pótold annyival több gyümölccsel vagy zöldséggel. Így tulajdonképpen ugyanannyit eszel, mégis egészségesebben és kevésbé hizlaló módon.

Ha mégis megéheznél két étkezés között, igyál egy pohár vizet vagy teát, ugyanis gyakori hiba, hogy az ember összekeveri a szomjúságot az éhséggel. Az is segít, ha főétkezések között bekapsz egy rágót, ezzel is kicsit becsapva az agyat, ami azt hiszi, hogy eszel. 

Használj több fűszert

Nem is gondolnánk, de egyetlen csipetnyi cayenne paprika hozzáadása akár 25 százalékkal is felgyorsíthatja az anyagcserét, ráadásul a hatás még órákkal az étel elfogyasztása után is érvényesül. A csípős paprikában található kapszaicin (vagy kapszikum) nemcsak a metabolizmust pörgeti fel, hanem abban is segít, hogy elnyomja az étvágyat, ezzel jelentősen lecsökkentve annak az esélyét, hogy édességfalási-roham jöjjön rád. 

Olvastad már?  Ezeket rendeld, ha egészségesen szeretnél enni, de nincs kedved a salátához

Sose egyél kapkodva

A sietve-étkezés köztudottan egészségtelen, de nemcsak azért, mert ilyenkor több levegőt nyelünk a kapkodva bekapott falatokkal, hanem mert nem hagyunk az agynak elég időt ahhoz, hogy felfogja, mennyi tápanyagot vittünk be a szervezetbe.

Agyunknak ugyanis minimum 20 percre van szüksége ahhoz, hogy érzékelje, hogy tele a hasunk, és ha túl gyorsan eszünk túl sokat, nincs ideje a testünknek jelezni az agynak, hogy jóllaktunk.

Ezért egészséges, ha szép lassan, komótosan eszünk – figyelmünket elterelő külső körülmények nélkül – és minden falatot alaposan megrágva. 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást