Életmód / Receptek / Táplálkozás

És te szereted az umamit? Kaják, amikben érezheted az ötödik ízt

És te szereted az umamit? Kaják, amikben érezheted az ötödik ízt

Általában ha megkérdezünk valakit, hogy milyen ízeket ismer, felsorolja az alapvető négyet: az édeset, a sósat, a savanyút és a keserűt. Csakhogy van egy ötödik íz is, az umami, ami egyre jobban kezd begyűrűzni a köztudatba is, olyannyira, hogy az emberek elkezdik felismerni, ha érzik. Az alábbi 9 ételben te is kiszúrhatod.

Az umami az alapvető édes, savanyú, sós és keserű íz mellett az úgynevezett „ötödik íz”. Megtalálható például a paradicsomban, a sajtfélékben, a halfélékben, a spenótban és a japán konyhában használt konbu nevű barnamoszatban. A nátrium-glutamátot (E621) először 1908-ban Ikeda Kikunae izolálta, ez az adalékanyag is képes az umami kiváltására. A keleti konyhákban az umami alapvető fontosságú, nyugaton leginkább „erőteljesen kellemes ízként”, „kínai ízként” vagy „húsízként” jellemzik. Az umami észlelésére képes ízlelő receptorok a nyelv egész felületén megtalálhatóak.

Az alábbi 9 ételben te is fellelheted az ízt, ha tudod, hogy mit kell keresned.

Hínár

Mivel az ehető hínárok alapvetően a keleti konyha részét képezik, nem csoda, hogy az azzal azonosított umami íz is megtalálható bennük. A tengeri növényekben gyakran van úgynevezett glutaminsav, ami az umami ízt adja.

 

Gombák

Megvan a gombák húsra emlékeztető mellékíze? Ez részben a növény textúrájának köszönhető, de részben a glutamátnak, amely az umami ízt adja neki. A shiitake gombában lehet a leginkább felfedezni utóízként, de a szarvasgomba földszerű íze is kihozza az umamit.

 

Paradicsom

Korábban már említettük a paradicsomot, és talán ez az egyik leghétköznapibb élelmiszer, amiben könnyen ki lehet érezni az umamit.

Magában talán nem is annyira intenzív, de ha a paradicsomkonzervre, paradicsomlére, vagy az umamiban kifejezetten gazdag ketchupra gondolunk, akkor már kezdhetjük kapiskálni, miről is van pontosan szó. A legerősebben mégis a napon szárított paradicsomokban érezhető az ötödik íz.

 

Kimcsi

Ez a savanyított káposzta Korea egyik nemzeti étele, és azon kívül, hogy az umami fellelhető benne, nagyon egészséges is – a fermentálás ugyanis kifejezetten jót tesz az ilyen zöldségeknek, amik aztán segítik az emésztést és megnyugtatják a bélrendszert. Persze a kimcsiből az umami sem hiányozhat, hiszen a keleti konyha egyik alapvető étele.

 

Parmezán sajt

Talán nem a sajtra gondolsz először, ha meghallod, hogy umami, pedig a parmezán a nyugati konyhában egyik leggyakrabban használt forrása az íznek.

Könnyen lehet rátenni egy lapáttal még a paradicsommal vagy a gombával is, ha nem elég intenzív az ízélmény.

 

Fermentált halszósz

A fermentálási folyamat lebontja a szószban a fehérjéket aminosavakra, és ilyenkor magas mennyiségű glutamát is keletkezik.

Megint egy ázsiai különlegességről beszélünk, amiben nem csoda, ha megtalálható az umami íz.

 

Szardella

Ha szereted a büdös, savanykás nyers halat, akkor a szardellával biztos jól jársz – ráadásul umamit is kóstolhatsz.

Ráadásul még egészségesen is választasz, hiszen a szardellák tele vannak omega-3 zsírsavakkal.

 

Miszó paszta

A miszó leves egy speciális pasztából készül, ami szintén az ázsiai konyha egyik alapvető élelmiszere, így nem csoda, hogy az umamit is ki lehet érezni belőle.

A vegánoknak tökéletes megoldás arra, hogy egy kicsit több umamit vigyenek az étrendjükbe.

 

Ramen

Ha tradicionális rámenre adod a fejedet, akkor gyakorlatilag csak amit eszel egy tálban: ez a japán tésztaleves húsból vagy halból készült alaplevet tartalmaz, és olyan umamis, hogy olyat ritkán eszel máshol.

 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást