Életmód / Receptek / Táplálkozás

És te szereted az umamit? Kaják, amikben érezheted az ötödik ízt

Általában ha megkérdezünk valakit, hogy milyen ízeket ismer, felsorolja az alapvető négyet: az édeset, a sósat, a savanyút és a keserűt. Csakhogy van egy ötödik íz is, az umami, ami egyre jobban kezd begyűrűzni a köztudatba is, olyannyira, hogy az emberek elkezdik felismerni, ha érzik. Az alábbi 9 ételben te is kiszúrhatod.

Az umami az alapvető édes, savanyú, sós és keserű íz mellett az úgynevezett „ötödik íz”. Megtalálható például a paradicsomban, a sajtfélékben, a halfélékben, a spenótban és a japán konyhában használt konbu nevű barnamoszatban. A nátrium-glutamátot (E621) először 1908-ban Ikeda Kikunae izolálta, ez az adalékanyag is képes az umami kiváltására. A keleti konyhákban az umami alapvető fontosságú, nyugaton leginkább „erőteljesen kellemes ízként”, „kínai ízként” vagy „húsízként” jellemzik. Az umami észlelésére képes ízlelő receptorok a nyelv egész felületén megtalálhatóak.

Az alábbi 9 ételben te is fellelheted az ízt, ha tudod, hogy mit kell keresned.

Hínár

Mivel az ehető hínárok alapvetően a keleti konyha részét képezik, nem csoda, hogy az azzal azonosított umami íz is megtalálható bennük. A tengeri növényekben gyakran van úgynevezett glutaminsav, ami az umami ízt adja.

Olvastad már?  Koronavírus: 10 étel, ami nagyon hosszú idő után sem romlik meg

 

Gombák

Megvan a gombák húsra emlékeztető mellékíze? Ez részben a növény textúrájának köszönhető, de részben a glutamátnak, amely az umami ízt adja neki. A shiitake gombában lehet a leginkább felfedezni utóízként, de a szarvasgomba földszerű íze is kihozza az umamit.

 

Paradicsom

Korábban már említettük a paradicsomot, és talán ez az egyik leghétköznapibb élelmiszer, amiben könnyen ki lehet érezni az umamit.

Magában talán nem is annyira intenzív, de ha a paradicsomkonzervre, paradicsomlére, vagy az umamiban kifejezetten gazdag ketchupra gondolunk, akkor már kezdhetjük kapiskálni, miről is van pontosan szó. A legerősebben mégis a napon szárított paradicsomokban érezhető az ötödik íz.

 

Kimcsi

Ez a savanyított káposzta Korea egyik nemzeti étele, és azon kívül, hogy az umami fellelhető benne, nagyon egészséges is – a fermentálás ugyanis kifejezetten jót tesz az ilyen zöldségeknek, amik aztán segítik az emésztést és megnyugtatják a bélrendszert. Persze a kimcsiből az umami sem hiányozhat, hiszen a keleti konyha egyik alapvető étele.

 

Parmezán sajt

Talán nem a sajtra gondolsz először, ha meghallod, hogy umami, pedig a parmezán a nyugati konyhában egyik leggyakrabban használt forrása az íznek.

Könnyen lehet rátenni egy lapáttal még a paradicsommal vagy a gombával is, ha nem elég intenzív az ízélmény.

Olvastad már?  A hónap szuper leveles zöldsége: Mi készüljön a medvehagymából?

 

Fermentált halszósz

A fermentálási folyamat lebontja a szószban a fehérjéket aminosavakra, és ilyenkor magas mennyiségű glutamát is keletkezik.

Megint egy ázsiai különlegességről beszélünk, amiben nem csoda, ha megtalálható az umami íz.

 

Szardella

Ha szereted a büdös, savanykás nyers halat, akkor a szardellával biztos jól jársz – ráadásul umamit is kóstolhatsz.

Ráadásul még egészségesen is választasz, hiszen a szardellák tele vannak omega-3 zsírsavakkal.

 

Miszó paszta

A miszó leves egy speciális pasztából készül, ami szintén az ázsiai konyha egyik alapvető élelmiszere, így nem csoda, hogy az umamit is ki lehet érezni belőle.

A vegánoknak tökéletes megoldás arra, hogy egy kicsit több umamit vigyenek az étrendjükbe.

 

Ramen

Ha tradicionális rámenre adod a fejedet, akkor gyakorlatilag csak amit eszel egy tálban: ez a japán tésztaleves húsból vagy halból készült alaplevet tartalmaz, és olyan umamis, hogy olyat ritkán eszel máshol.