A nagysikerű szétválasztó diéta

A nagysikerű szétválasztó diéta

Címlap / Életmód / Táplálkozás / A nagysikerű szétválasztó diéta

Ezt a diétát az 1920-as években Dr. William Hay fejlesztette ki, mert ő maga is rossz egészségre és túlsúlyra panaszkodott.

Kétségbeesésében úgy döntött, hogy nem keveri a fehérje tartalmú ételeket (például a hús, sajt, hal) a keményítőben gazdag élelmiszerekkel (burgonya, kenyér, rizs). Néhány hónap után sikerült majdnem 20 kilótól megszabadulnia és egészsége is sokat javult. Aztán megpróbálta a diétát a betegeken is, és az eredmények lenyűgözőek voltak. A diéta a mai napig nagyon népszerű, és bizonyítottan egészséges.

Az emésztés egy kémiai folyamat, ezért ha okosan étkezünk, akkor előnyünkre fordíthatjuk a kémiát, és indulhat a fogyás! Lássuk hogyan:

A gyomor meg próbál mindent lebontani és megemészteni, amit lehet. Az emésztés lényegében kémia, és nem attól függ egészségünk, amit megeszünk, hanem amit megemésztünk és ami felszívódik szervezetünkben.

Az emésztő enzimek

Az emésztő enzimek akkor termelődnek és lépnek működésbe, ha bizonyos típusú ételeket fogyasztunk. A különböző élelmiszerek más-más emésztő enzimeket igényelnek. A szénhidráttartalmú ételek megemésztéséhez szénhidrát-bontó enzimek szükségesek, míg a fehérjékhe fehérje-bontó enzimek és így tovább. Az emésztést tehát különböző élelmiszerekkel befolyásolni tudjuk, ezt a folyamatot használja ki ez a diéta is.

1. Szénhidráttartalmú ételeket ne fogyasszunk savas ételekkel egyidejüleg. Ez azt jelenti, hogy kenyeret, rizst, burgonyát ne fogyasszunk citrommal, naranccsal, grépfrúttal, ananásszal, paradicsommal vagy más savas, savanyú gyümölccsel. Ezt a szabály azért kell betartanunk, mert a ptyalin nevű enzim csak lúgos közegben van jelen, de már enyhén savas közegben megsemmisül. A gyümölcssavak gátolják/megnehezítik a szénhidrátok emésztését, sőt, még ők maguk is savat termelnek (erjedés útján). Az oxálsav például teljesen megszünteti a ptyalin enzimet. Már akár egy teáskanál borecet is teljesen meg tudja állítani az emésztést.

Sokan azért nem tudnak narancsot vagy egyéb savas gyümölcsöt enni a diéta alatt, mert arra panaszkodnak, hogy savuk van. A megoldás ilyenkor, hogy étkezés előtt 1 órával fogyasszuk, így a gyümölcs és a szénhidrát nem “ütik egymást”.

A paradicsom például nem kombinálható keményítőtartalmú étellel, mivel a paradicsomban levő savak (amelyek a főzéssel csak fokozódnak) megölik a lúgos emésztést. Inkább fogyasszunk helyette leveles zöldségeket, vagy zsírtartalmú ételeket.

Azok, akik savtúltengésre panaszkodnak, nehezen tudják megemészteni a keményítőt. A gyomorban való erjedés kisebb méreg szervezetünknek, és rettentő kellemetlen. Egy savas emésztés és egy lúgos emésztés nem tud egyszerre működni, mivel az emelkedő savtartalom leállítja a szénhidrát emésztését. Az emésztés tehát akkor a leghatékonyabb, ha a lúgos ételeket nem keverjük a savasokkal.

2. Ne fogyasszunk koncentrált fehérjét és szénhidrátot ugyanabban az időben. Ez azt jelenti, hogy a magvakat, húst, tojást, sajtokat ne együk kenyér, burgonya, tészta, gabonafélék, édes gyümölcsök mellé. A sütemények, amelyekben fehérje és szénhidrát is található, ezért teljesen tiltottak. 

3. Ne fogyasszunk két koncentrált fehérjét ugyanabban az időben. Ne fogyaszd együtt például a diót és a húst, vagy a tojást és húst, sajtot és diót, húst és tejet, tojást és tejet stb. A tej és bármely más fehérje a legjobb önmagában, vagy leveles zöldségekkel. A fehárjék keverése azért nem ajánlott, mert minden fehérje sajátos emésztőfolyamatokat és enzimeket igényel. 

4. Ne fogyassz zsírokat fehérjékkel. Ez azt jelenti, hogy a húsokhoz és egyéb fehérjékhez ne fogyasszunk tejszínt, vajat, olajat és egyéb zsírokat. Ez azért szükséges, mert a zsírok késleltetik a fehérjék emésztéséhez szükséges enzimek létrejöttét.

A zsírok lassítják az egész emésztést több mint 50%-al.

5. Ne együnk savas gyümölcsöket fehérjékkel. Ez azt jelenti, hogy a narancsot, paradicsomot, ananászt stb. nem fogayszthatjuk hússal, tojással, hallal, sajttal vagy dióval. A savas gyümölcsök komolyan akadályozzák a fehérjék emésztését és a bomlási folyamatot. A tej-narancslé kombináció az egyik legrosszabb, de a narancslé-tojás még rosszabb kombináció, hisz a tojásban még több a fehérje.

6. Ne fogyasszuk a keményítőt és cukrokat együtt. A lekvárokat, gyümölcsöket, mézet, szirupot, cukrot ne fogyasszuk tehát kenyérrel, péksüteményekkel, tésztákkal, burgonyával, gabonafélékkel. A cukrok erjedést okoznak a gyomorban, amelytől nem tud ptyalin enzim fejlődni a gyomorban, ami pedig elengedhetetlen a keményítő emésztéséhez.

7. Csak egyetlen fajta koncentrált keményítőt fogyassz az étkezéseknél. Ezt a szabály azért fontos betartani, mert megakadályoz a túlevéstől, nem pedig azért mert rossz kombináció. A szénhidrátok keverése ugyanis még nagyobb étvágyat okozhat.

8. Dinnye mellé ne fogyassz egyéb élelmiszert. A görögdinnye, sárgadinnye és tökféléket mindig önmagában fogyaszd. A dinnyefélék könnyen lebomlanak, ne rontsuk el a gyomor könnyű munkáját.

9. A tejet a legjobb önmagában inni. Az újszülöttek is a tejet önmagában fogyasztják, így könnyen megemészthető számukra. A tej nem a gyomorban emésztődik meg, hanem a nyombélben, így ott nem vált ki szekréciót (kiválasztást).

Az élelmiszer kombináló diétára javasolt étkezési terv:

Reggeli:
Gyümölcs. Bármilyen szezonális gyümölcs. A javaslat az, hogy legfeljebb három gyümölcsöt fogyasszunk (például egy banán, egy alma és egy kisebb fürt szőlő). Ha egyik nap savas reggeliben volt részünk, a másik reggelink édes legyen (cukrok). Egy klassz reggeli a dinnye is. 

Ebéd:
Egy nagy nyers saláta bármilyen nyers zöldségből. Adhatunk hozzá avokádót, csírákat, diót, magokat.  Alternatívaként fogyaszthatunk főtt zöldségeket vagy főzelékeket is és egy fajta fehérjét.

Vacsora:
Egy nagy nyers saláta, két főtt nem keményítőtartalmú zöldséggel és egy fehérje (sovány csirkehús, hal vagy főttojás).

Fehérjék 

– hal 
– rákfélék 
– baromfi 
– tojás 
– bárány 
– tej 
– szójatej 
– író 
– sajt 
– joghurt 
– tofu (tofu) 

Keményítő 

– burgonya 
– édesburgonya 
– csemegekukorica 
– zabkása 
– gabonafélék és magvak (beleértve semmit készült zab, rizs, rozs, árpa, quinoa, hajdina, kuszkusz) 
– liszt, kekszek, sütemények, kenyér, pittas, péksütemények 
– keksz 
– bab (kivéve a szója) és az összes impulzus 

Amit bármivel fogyaszthatsz

– minden zöldség (kivéve burgonya és csemegekukorica) 
– az összes saláta és leveles zöldség 
– gyógynövények és fűszerek 
– diófélék és magvak 
– salátaöntetek 
– olíva olaj
– tea (natúr) 

Ami az egész diéta alatt kerülendő: 

– kövér húsok
– savas alma
– bab
– földimogyoró
– borsó
– kenyér
– lekvár
– sütemények
– méz
– szirup

Ezek az élelmiszerek közismerten lassítják az emésztést, gyakori forrásai a rossz közérzetnek és a túlsavasodásnak.

Ha az emésztésünkre odafigyelünk, akár száz évig is elélhetünk – fiatalos lendülettel! A modern élet legnagyobb ellensége az egészségtelen táplálkozás. Ezzel a diétával természetes módon indul el a fogyás, hisz a szervezetből kiürülnek a méreganyagok, az anyagcsere felgyorsul és nem fog felesleges zsír raktározódni. Heti legalább 4 alkalommal végezzünk legalább 50 perc testmozgást, hogy felgyorsíthassuk a fogyást és még egészségesebbek lehessünk.

Top tippek:

– Felejtsd el a kalóriaszámlálást. Ami fontos, hogy csökkentsd a nem túl egészséges ételek fogyasztását (magas zsír- és cukortartalmúak). Ne fukarkodj az adagokkal. Ha hajlamos vagy túlenni magad, szerezz be kisebb tányérokat. 

– Légy türelmes, első héten nem tudsz 2 kilót fogyni, legfeljebb 1-et. 

– Kezdd lassan. Először csak próbáld ki az élelmiszer kombinálást, és ha úgy érzed nem esik nehezedre, vágj neki! Meglátod, ettől a táplálkozási módtól javul energiaszinted, és egyensúlyba kerül anyagcseréd.

– Kerüld azokat a szendvicseket, amelyekben hús, hal vagy tojás van. Inkább tömd meg avokádóval, paprika szeletekkel vagy grillezett gombával. Saláta önteteket, fűszereket bátran használj, hadd legyen íze, hogy az étel ki tudja elégíteni igényeidet.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást