Egészség / Életmód

Mentális kifáradás? Ezzel az 5 módszerrel legyőzheted

Mentális kifáradás? Ezzel az 5 módszerrel legyőzheted

Szinte biztos, hogy neked is ismerős az érzés, amikor hosszú távon (napokig, hetekig, neadj’isten hónapokig) fáradtnak, letargikusnak, unottnak és kiégettnek érzed magad. Tagadhatatlan, hogy ebből a szempontból nagyon sokat számít, mit eszel, mennyit mozogsz, és alszol-e eleget, ha azonban mindezekben tudatos vagy, és mégis kiülnek rád a fenti tünetek, egy más szinten gyökerezhet a probléma – a mentális kifáradás életed minden területére negatív hatással lehet, de az alábbi módszerek segíthetnek legyőzni!

Válaszd meg a napjaid „mentális hangnemét”

Mit gondolsz, az alábbiak közül melyik járul hozzá a mentálisan stabilabb naphoz?

  • Ha későn kelsz fel sok-sok szundi után, kávézol, de nem reggelizel, vagy cukorban bővelkedő étellel indítod a napod, miközben tragédiákról olvasol a napi hírekben,

VAGY

  • picit korábban felkelsz, átnyújtóztatod a tested valami kellemes zenére, tápláló és finom reggelit eszel, mellé egy finom smoothie-val.

A reggel kulcsfontosságú a napunk további alakulását tekintve. Minden nap adaptálj egy új jó szokást a reggeli rutinodba (ne vállald túl magad, egyszerre csak egy változtatást csinálj!), és meglátod, már ezeknek az apróságoknak is hatalmas hatása lesz a mentális állapotodra.

 

Tápláld a belső motivációd

Hajlamosak vagyunk olyan dolgokból is lelkiismereti kérdést csinálni, amelyeknek nincs hatalmas jelentősége.

Ha például nem akarsz addig hazaindulni az irodából, amíg be nem fejezel egy adott feladatot – holott nem sürget senki –, azzal csak sanyargatod magad.

Minden feladat megvár, ezért menj haza nyugodt szívvel a barátodhoz, családodhoz, akik feltöltenek, így másnap újult erővel és még fókuszáltabban ugorhatsz neki annak a feladatnak.

Tudd, hogy semmi sem kötelező, és néha bátran engedj a kísértésnek, amely felé a szíved húz.

 

Kontrolláld a nézőpontod

Azt mormolni magadnak, hogy túl vagy terhelve és nem tudod kézben tartani a dolgokat, egy szép kis önbeteljesítő jóslattá válhat.

Ilyenkor vess be egy gondolatfékező szócskát, például „Válts!” vagy „Stop!”, hogy megálljt parancsolj ennek a negatív spirálnak.

Figyeld meg magad, és tudatosítsd, hogy nem a körülmények határoznak meg téged.

Ne címkézd fel magad olyanokkal, hogy „hullafáradt vagyok”, „nem bírom tovább” stb., hanem tudd, hogy igenis van választásod.

Tekints az adott időszakra átmenetiként, és – visszatérve az előbbi ponthoz – emlékezz rá, hogy semmi sem kötelező.

 

Ismerd fel és minimalizáld a stresszorokat az életedben

Ez a gyakorlatban egyáltalán nem könnyű feladat.

Meg kell hozzá vizsgálnod életed minden területét – a munkádat, a mindennapi tevékenységeidet, az emberi kapcsolataidat, és a mindezekre adott reakcióidat is.

Egy olyan személy, aki kívülálló, például egy életvezetési tanácsadó sokat segíthet ebben.

Lehet, hogy olyan felismerésekre jutsz, miszerint bizonyos barátságoknak véget kell vetni, vagy egyszerűen más munka után kell nézned, még ha úgy is érzed, hogy a mostani is megfelel.

Maga a folyamat tényleg pokoli nehéz lehet, de utána egy teljesen új élet várhat rád.

 

Vizualizálj!

A napközbeni álmodozások mentális fellélegzésként szolgálhatnak és nagyon pozitív hatással vannak az agyunkra.

Ne állj ellen neki, egyszerűen csak hagyd, hadd vigyenek el a gondolataid egy szebb helyre, a szeretteid közelébe vagy bárhova, ahol kellemesen érzed magad. Sőt, néha érdemes tudatosan is csinálni ilyen gyakorlatokat – ha már úgy érzed, semmi agyad nincs a munkához, tedd félre pár percre, hunyd le a szemed és képzeld el magadat valamilyen kellemes környezetben.

A vizualizáció egyébként abban is segíthet, hogy könnyebben vedd az akadályokat – ha egy nehéz szituáció, például tárgyalás vagy előadás előtt állsz, képzeld el magad, ahogyan sikeresen teljesítesz.

Ez nagyon jó kis önbizalomfröccs lehet!

 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást