A 4 legnagyobb és legkárosabb mítosz a szénhidrátokról

A 4 legnagyobb és legkárosabb mítosz a szénhidrátokról

Címlap / Életmód / Táplálkozás / A 4 legnagyobb és legkárosabb mítosz a szénhidrátokról

Mióta növényi étrendet folytatok, alaposan megváltozott a véleményem a szénhidrátoktól. Korábban én is beleestem abba a hibába, hogy féltem a szénhidrátoktól, és fel sem merült bennem, hogy a kizárásuk, drasztikus csökkentésük nélkül is lehet fogyni.

Idővel aztán vettem a fáradtságot, és utánajártam minden fontos tudnivalónak a szénhidrátokkal kapcsolatosan – így már egészen másként fest a helyzet!

Első tévhit: Minden szénhidrát ugyanolyan

Akadnak olyan termékárusítók, akik úgy nyilatkoznak, hogy „a szénhidrát, az szénhidrát”, és nincs különbség az egyes ételek között.

Ez az egyszerűsítés azért jó, mert így alá tudják támasztani a saját álláspontjukat, és rendszerezni tudják az élelmiszereket egy nagyon egyszerű, közérthető táblázat segítségével.

A valóság azonban ennél jóval bonyolultabb, és nem csupán egy adott étel tartalmaz eltérő mértékű és minőségű szénhidrátokat: az is rengeteget számít, milyen más fogásokkal társítjuk őket a fogyasztásuk során.

Amellett tehát, hogy meg kell különböztetnünk gyors- és lassú felszívódású szénhidrátokat, még azt is figyelembe kell vennünk, hogy mivel fogyasztjuk őket.

Nem tiltólistás pl. az alapvetően gyors felszívódású szénhidrátokat tartalmazó fogás sem, ha nem túl zsíros körítéssel kerül a tányérodra.

 

Második tévhit: A szénhidrátok hizlalnak

Bár jelenleg a szénhidrátok a fő bűnösök a fogyást illetően, valójában sokkal kevésbé kell tartanunk tőlük, mint azt elhitették velünk.

Sok diétásnak kikiáltott étrendben tiltólistásak a gyümölcsök, vagy éppen a gabonafélék, pedig ezek az élelmiszerek annak ellenére sem dobják meg a mérleget, hogy magas a szénhidráttartalmuk. Ennek oka a magas rost- és víztartalom – utóbbi főzés után a gabonákra is jellemző.

A rostok sokáig eltelítenek, könnyű velük jól lakni, nem utolsó sorban pedig elősegítik az egészséges bélmozgást, a rendszeres emésztést, ami a fogyás, vagy súlytartás egyik alappillére.

Ha még mindig kételkedsz, győzzenek a számok! A legtöbb energiát a zsírok tartalmazzák, grammonként 9,3 kalóriát, sorban utánuk jönnek a fehérjék 4,2 kalóriával, végül pedig a szénhidrátok a sereghajtók: grammonként csak 4,1 kalóriát tartalmaznak.

 

Harmadik tévhit: Estére már nem ehetsz szénhidrátot

Gyakorlatilag lehetetlen kizárni bármelyik makrotápanyagot az étkezésedből, ugyanis minden élelmiszerben van fehérje, zsír és szénhidrát is, csak más-más mennyiségben.

Még a szalonnában is van szénhidrát és a paradicsomnak ugyancsak van zsírtartalma sőt, fehérje szintén található benne. Lehetetlen tehát szénhidrátmentesen enni bármit, de nincs is rá szükség.

Ebből az állításból annyi valóban igaz, hogy érdemes a napi szénhidráttartalmat úgy elosztani, hogy estére jusson belőle a legkevesebb, és a nap utolsó étkezése inkább fehérjehangsúlyos és zsírszegény legyen.

Ugyanakkor, ha nem akarsz fogyni, hanem csak súlyt tartasz, nem kell görcsösen ragaszkodnod a szinte szénhidrátmentes estékhez.

Egyébként sem, de ebben az esetben főleg ne legyen bűntudatod, ha időnként tészta, vagy éppen pirítós a vacsorád.

 

Negyedik tévhit: A szénhidráttól ingadozik a vércukorszinted

A vércukorszint ingadozása nagyon összetett kérdés, és már egyre több felmérés alátámasztja, hogy sokkal inkább a zsírfogyasztásunk bír rá befolyással, mint az a szénhidrát mennyiség, amit elfogyasztunk.

Minél több ugyanis a zsír a vérünkben, az ereinkben, annál nehezebben kerül a glükóz a helyére, tehát annál magasabb lesz a vércukorszint.

Ennek megfelelően nem a bűnösnek kikiáltott szénhidrát, és még csak nem is a gyors felszívódású szénhidrát okolható a megemelkedő vércukorszintért, legalábbis nem közvetlenül.

Persze, a szénhidrát milyensége itt sem mindegy: egy zsírban és cukorban tocsogó fánk nyilván nem fog jót tenni a vércukorszintnek és kiugró eredményhez fog vezetni.

 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást