Életmód / Lélek / Táplálkozás

Az intuitív étkezés 10 alapelve, ami megjavítja a kapcsolatod az étellel

Az intuitív étkezés 10 alapelve, ami megjavítja a kapcsolatod az étellel

Nincsenek szabályok, csak „elvek”: nem a súlyvesztés a fő cél

Január van, a hónap, amikor mindenki az ünnepek alatt a felszedett kilóktól próbál megszabadulni, illetve még lelkesen jár edzeni, az újévi fogadalma szerint. Ha van időszak, mikor jól jön egy anti-diéta, akkor ez az. A módszer alapjait Evelyn Tribole dietetikus és Elyse Resch táplálkozási terapeuta alkotta meg, még a 90-es években.

Mindketten étkezési zavarokkal küzdő betegekkel foglalkoztak és jól ismerték az étkezés miatti stressz és lelkiismeretfurdalás érzését. Olyan diétát akartak kifejleszteni, amelyben nincsenek szigorú megvonások és nem a súlyvesztés a fő fókusz.

Szerintük nem azon van a hangsúly, hogy valaki mit eszik – vagy mit nem eszik – hanem azon, hogy egy egészséges kapcsolatot építsünk ki az étellel. Ez nem megy olyan gyorsan mint gondolnánk, állításuk szerint ugyanis átlagosan két évbe telik, mire ezt elérjük.

Alapja az önmagunkról való gondoskodás

Napjaink megszállott diéta-kultúrájában az elsődleges a szigorú szabályok követése és teljesen eltávolodunk attól a felfogástól, hogy azt együk, amit megkívánunk, tehát hogy ösztöneinkre hagyatkozva táplálkozzunk. A szervezet jelzi, ha táplálékra van szükségünk és ilyenkor eszünk. Ez alapvetően nem túl bonyolult, mai életvitelünk és a bőséges ételválaszték azonban megnehezítik a dolgunkat.

Nézzük, mi az a tíz intuitív elv, amiken ez az anti-diéta alapul:

1. Az első lépés a diéta-mentalitás elhagyása

Vannak nők, akik egész életünkben valamilyen fogyókúrát követnek. Mindig megjelenik egy új csodadiéta, amit sztárokkal reklámoznak és mindenki esküszik rá, így könnyű bekerülni a sehova sem vezető, végtelen – és haszontalan – diéta-spirálba.

A diéta-mentalitás elutasítása éppen ezért nem könnyű, pedig az életmódváltást az hozza el, ha megtagadjuk a szokásos fogyókúrák szigorú korlátozásait. Aki állandóan kalóriát számol vagy teljesen kizár olyan ételeket, amiket szeret, annak később mindig kompenzálás a vége, ami általában túlevésben nyilvánul meg.

2. Tartsd tiszteletben az éhséged

Ha nem viszel be elég szénhidrátot, nem lesz elég energiád és ez ösztönös túlevést eredményezhet, mert ha rádtör az éhség, akkor mindenféle tudatosság kimegy az ablakon.

3. Köss békét az étellel !

Adj magadnak engedélyt enni és ne vonj meg magadtól semmit, az úgyis csak falásba torkollik.

Intuitív étkezés alapjai
Prostock-Images/istockphoto.com

4. Csendesítsd el a fejedben az „ételrendőrséget”

Ne szidd magad, amiért ettél egy kis csokit és ne engedd, hogy bűntudatod legyen.

5. Fedezd fel az elégedettség-faktort

Ősi japán bölcsesség, hogy az egészséges élet egyik alapvető célja az, hogy élvezzük. Ha azt eszed amit szeretnél és örömöd leled benne, a pozitív élmény megakadályozza azt, hogy túledd magad és sokkal könnyebben fogod időben abbahagyni az étkezést.

Oldalak: 1 2

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást