A gyermekeink elhízásáért kizárólag mi, szülők vagyunk felelősek. Dietetikust kérdeztünk

A gyermekeink elhízásáért kizárólag mi, szülők vagyunk felelősek. Dietetikust kérdeztünk

Címlap / Életmód / Család / A gyermekeink elhízásáért kizárólag mi, szülők vagyunk felelősek. Dietetikust kérdeztünk

A cikkem elkészítésekor Barva Zsófia dietetikust kérdeztem, hogy lássam, mit tehet a szülő akkor, ha a gyermeke túlsúllyal küzd.

Minden szülő elfogult a saját gyermekével kapcsolatban, ez természetes. Ugyanakkor ez az elfogult szeretet nem jelentheti azt, hogy nem vesszük észre, nem akarjuk észrevenni, hogy a gyermekünk bajban van. A gyermekkori elhízást nyugodtan tekinthetjük betegségnek, hiszen olyan hosszú távú, káros hatásai lehetnek, amelyek ellen azonnal tenni kell. 

A hosszú távú probléma

A nehézség rögtön ott kezdődik, hogy egy gyermekről van szó, aki minden élethelyzetet érzékenyebben él meg, mint mi, felnőttek. Azonban nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy az elhízás egészségre gyakorolt negatív hatásai már korán, a felnőttkor előtt megjelennek. A gyermek magas vérnyomással, bőrproblémákkal és magasabb vércukorszinttel is szembe kell, hogy nézzen.

A gyermekkori elhízás legnagyobb veszélyei
adrian825/istockphoto.com

A legnagyobb baj az, hogy az elhízott, túlsúlyos gyermekekből sokkal nagyobb eséllyel lesznek túlsúlyos felnőttek, és a gyermekkori elhízás a felnőttkori betegségek kialakulásának kockázatát is növeli.

Bizonyított, hogy elhízott gyermekből túlsúlyos felnőtté vált emberek gyakrabban lesznek cukorbetegek, magasabb náluk a szív-érrendszeri megbetegedések aránya, de a magas vérnyomás és a rák esélye is nagyobb.

Miért kell felkeresni a szakembert?

Számtalanszor bebizonyosodott már, hogy diétázni nem egyszerű dolog. Még nekünk, felnőtteknek is sokszor komoly erőfeszítésbe kerül. Ráadásul általában nem lehetünk abban biztosak, hogy az általunk kiválasztott diéta valóban működni fog. Hogy kísérletezgethetnénk egy gyereken? Nyilván sehogy sem.

Felelős felnőttként fel kell keresnünk egy dietetikus szakembert, aki kialakítja a gyermek számára a személyre szabott étrendi terápiát. Kisgyermekek esetében nem feltétlenül a fogyás a cél, azonban az idősebb gyermekeknél – főleg, ha már egészségügyi problémák is jelentkeztek – lényeges a testsúly csökkentése.

Gyerekkori elhízás kezelése
klebercordeiro/istockphoto.com

Mit tehet a szülő?

Mindenek előtt egy jól követhető és betartható rendszert kell kialakítani a gyermeknek, hiszen ez már csecsemő- és kisbabakorban is működőképes dolog. Ezt a rendszert kell hát megalkotni, amiben a dietetikus segít.

A három főétkezés biztosítsa azt az energiamennyiséget, amire a nap folyamán a szervezetnek szüksége van. A tízórai és az uzsonna is nagyon fontos, ezek az úgynevezett kisétkezések. A reggeli, az ebéd és a vacsora semmilyen körülmények között nem maradhat el.

Ez azért nagyon fontos, mert a gyermeknek minden tápanyaghoz hozzá kell jutnia, nem az a cél, hogy koplalva fogyjon, hanem az, hogy átgondoltan. Ha elmarad valamelyik főétkezés, akkor jön a nassolás, mert az éhség rákényszeríti a gyerkőcöt.

Ennek elkerülésére a szülőnek is igen elszántnak és főleg következetesnek kell lennie. Száműzni kell otthonról minden rágcsálnivalót. Csak olyan élelmiszerek maradhatnak, amelyeket a dietetikus engedélyezett. Azokat is csak akkor szabad fogyasztani, amikor az étrend megengedi.

De mi (t)egyen az iskolás?

A reggeli a szülő legnagyobb felelőssége, hiszen ez indítja el a napot. Fontos, hogy tápanyagdús reggelit kapjon a kamasz, ugyanakkor lassan felszívódó szénhidrátokat. A sejtek megújulásához, fejlődéséhez szükségesek a fehérjék.

Ha lehet, állati eredetűek legyenek. Ilyenek a sovány sajtok, a natúr joghurt, a kefir, a tojás és a sovány húsok is. Ezeknek a fehérjéknek a másik két főétkezés során is kiemelt a szerepük. Arra kell nagyon figyelni, hogy noha növeljük a fehérjebevitelt, csökkentjük a szénhidrátokat, de a zsírbevitelt ne növeljük meg. 

Egészséges étrend gyerekeknek
vaaseenaa/istockphoto.com

Néhány egyszerű szabály betartásával ez az akadály is megugorható:

  • Mindig válassz sovány, zsírszegény tejtermékeket. 
  • Részesítsd előnyben a grillezést vagy a sütőben sütést a bő olaj helyett.
  • Salátákhoz vagy sütéshez használj jó minőségű, finomítatlan növényi olajokat, pl. olívaolajat vagy kókuszolajat. Nem kell sok belőlük.
  • Ha felvágottat veszel, akkor zsírszegény sonkát válassz, a kolbászt és a szalámit inkább tedd vissza a polcra.
  • Az olajos halak nagyon egészségesek, de fogyókúra esetén inkább válaszd a natúr lében eltett verziót.

Az addig rendben van, hogy a reggeli és a vacsora kontrollált körülmények között zajlik, hiszen figyelünk a gyerekre, de felmerül a kérdés, hogy mi legyen az ebéddel… Az iskolai étkeztetés minden, csak épp nem azt a célt szolgálja, hogy egy túlsúlyos kamasz étkezése kiegyensúlyozott legyen.

Csomagolj hát tartalmas szendvicseket a gyermekednek, amelyek valódi főétkezésnek is beillenek.

A sok zöldség alapvető fontosságú, ahogy az is, hogy a pékáru teljes kiőrlésű legyen. Nem azért, mert ez divatos, hanem azért, mert a teljes kiőrlésű gabonából készült kenyér vagy zsemle lassabban felszívódó szénhidrát, mint a fehérlisztből készült kenyér. Legyen a szendvicsben sovány sajt, zsírszegény felvágott, vagy grillen készített csirkehús. 

Az uzsonnára is figyelned kell, hiszen az sem lehet chips vagy keksz. Csomagolj hozzáadott cukrot nem tartalmazó joghurtot, gyümölcsöt uzsonnára.

Nem minden gyerek szereti a zöldséget, pedig a tányéron ennek kell elfoglalnia a legnagyobb részt. Sokszor leleményesnek kell lenned ahhoz, hogy a gyermeked megegye, amire szüksége van.

6 trükk, hogy könnyebb legyen belerázódni az új étkezési szokásokba

  1. Vegyétek sorra, miket szeret – ez nagyban segíti a dietetikus munkáját is, hiszen minden egészségtelen élelmiszer kiváltható egészségessel, csak tudni kell a módját.
  2. A rendszert vezesd be a bevásárlásnál is. Mutass meg neki mindent a boltban. Ismertesd meg vele az egészséges ételeket és mutass példát azokra is, amelyek nem azok. Ez később segítséget jelent neki is.
  3. Ha együtt főzöl a gyerkőccel, biztosra veheted, hogy elsajátítja majd mindazt, ami az egészséges főzéshez, étkezéshez kell.
  4. Változz te is! Nem elég, ha a gyermeked egészségesen eszik majd, neked is úgy kell. Ő rólad vesz példát. Változtass a főzési technikáidon még akkor is, ha ezek jól bevált praktikák voltak. A bő olajban sütés helyett süss sütőben, grillezz. Sűrítéshez ne használj lisztet, inkább a levest, főzeléket önmagával sűrítsd (egy kis adagot összeturmixolsz, és ezt adod az ételhez), a cukrot kerüld.
  5. A folyadékfogyasztásra is rá kell szoktatni a fiatal generációt. A dehidratált állapot nagyon veszélyes, ezért minél több friss vizet, cukormentes teát kell inni.
  6. A nassolást ne tiltsd neki, de vezess be egészséges rágcsálnivalókat. Pl. olajos magvakat, de mindenből csak annyit, amennyit a dietetikus engedélyez.

Az életmódváltás nemcsak a gyermekednek üdvös, neked is fontos, hogy egészségesen élj. Ehhez jó ugródeszka, ha együtt kezd bele az egész család a helyes étkezés elsajátításába, gyakorlásába, mígnem egyszer ez lesz a természetes. Az elhízást nem szabad elfogadni. A problémát észre kell venni, beszélni kell róla, és tenni kell ellene.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást