Életmód / Egészség / Lélek

Ezért van az, hogy ok nélkül túlérzékeny vagy és könnyen elpityeredsz

Miért sírom el magam ilyen könnyen? Mi az oka, amiért nem tudom kordában tartani az érzéseimet? Ha már feltetted magadnak ezeket a kérdéseket, az azt jelenti, hogy hajlamos vagy könnyen elérzékenyülni. A sírás természetes dolog és semmi köze az érzelmi intelligenciához, hiszen minden ember más és más érzelmi behatás miatt pityeredik el: valaki azért mert szomorú, míg más azért, mert stresszes, vagy akár boldog.

Sírás után jobban érzi magát az ember, szinte megkönnyebbül és ennek tudományos magyarázata van, ugyanis ilyenkor „kimosódnak” szervezetünkből a stressz hatására felgyülemlett hormonok. Ezért a pityergés javít hangulatunkon, sőt, fájdalomcsillapítóként is működik. A pozitív lelki és fizikai hatások miatt tehát a sírást nem érdemes visszatartani és ezek a lehetséges okai annak, ha túlérzékeny vagy.

A hormonjaid ingadoznak

Nem véletlenül sírósabbak a nők, mint a férfiak: a hormonok miatt van. Menstruáció előtt mindig érzékenyebbek vagyunk, illetve a menopauza alatti hormon-ingadozás is járhat ezzel.

Ha a kedélyhullámzásod olyan mértékű, hogy negatívan hat a párkapcsolatodra vagy a munkádra, fordulj szakemberhez, mert tud rá megoldást javasolni. 

Kimerültél

Ha nem pihensz eleget, a test nem tud rendesen működni. A kimerült szervezet ugyanis a legszükségesebb funkciók ellátására fordítja azt a kevés energiát, amivel ilyenkor gazdálkodik, így az érzelmi ellenállásra nem jut elég. Ezért van, hogy könnyebben elsírjuk magunkat, mikor fáradtak vagyunk. Egy kiadós alvás után már közel sem leszel ilyen érzékeny.

Andriyko Podilnyk/unsplash.com

Érzékeid túlterheltek

A stressz – még a pozitív stressz is – alapjaiban forgatja fel az érzelmi világunkat. Ha huzamosabb ideig vagyunk feszültségnek kitéve, „rövidebbé válik a cérnánk”, ami abban nyilvánul meg, hogy káromkodunk, ha elejtünk egy tárgyat, elveszítjük motivációnkat, ha nem sikerül valami elsőre és természetesen minden apró konfliktushelyzetünk sírással végződik.

A stressz forrásával kell ilyenkor foglalkozni és megszüntetni, vagy legalább egy kis szünetet tartani, hogy a szervezeted fel tudja dolgozni a folyamatos feszültséget, amit már nem tud kezelni. 

Depressziós vagy

Egy fájdalmas szakítás, haláleset vagy állásunk elvesztése után teljesen normális, hogy mély szomorúságot érzünk, de legtöbbször ezek a negatív érzések csak időszakosak és előbb-utóbb kimászunk a gödörből.

Ha azonban már huzamosabb ideje fordul elő, hogy – látszólag – ok nélkül fakadsz sírva, az bizony utalhat depresszióra is és lehet, hogy tudat alatt éppen egy traumát dolgozol fel így.

Ebben az esetben érdemes felkeresni egy szakembert, hogy a tünetek alapján meg tudja állapítani, hogy milyen lelki okok húzódnak a sírógörcsök hátterében. 

HSP, azaz hiperszenzitív személyiség vagy

Ha minden filmen, de még egy érzelmesebb reklámon is képes vagy elpityeredni, akkor nagy a valószínűsége, hogy rendkívül érzékeny ember vagy. A népesség 20 százaléka tartozik ebbe a kategóriába, ami természetesen nem betegség, hanem tulajdonság. Ez nem azt jelenti, hogy gyenge vagy, hanem mindössze annyit, hogy érzékeidet a környezetedre hangolod.

Ezt az embertípust egy Elaine Aron nevű pszichológus nevezte el HSP-nek, (angolul: highly sensitive person) azaz rendkívül érzékeny személynek.

Ez a típus erősebben reagál az külső vagy belső érzelmi, vagy akár érzéki stimulusra, mint például a zaj, éhség, fény vagy fájdalom.

Ennek az állapotnak azonban nemcsak hátrányai vannak, hiszen egy HSP-nek gazdagabb érzelmi kapcsolatai vannak, az átlagnál jobb kreativitása és a szépséget is jobban értékeli.