Étkezéssel is elűzhető a stressz – Ezeket edd!

Étkezéssel is elűzhető a stressz – Ezeket edd!

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Étkezéssel is elűzhető a stressz – Ezeket edd!

Mindannyian megküzdünk a stresszel, ám a fő kérdés, hogy miként birkózzunk meg vele. A feszültség megfelelő kezelése jelentősen javítja az életminőséget. Tudtad, hogy akár az étkezéseddel is sokat tehetsz azért, hogy ne legyél mindig „mindjárt felrobbanok” üzemmódban?

Hogyan működik?

Az ételek több úton is képesek megakadályozni, hogy a stressz eluralkodjon rajtad. Egy tálka meleg zabkása például azonnal növeli a szerotonin nevű hormon szintjét, amely nyugtató hatású vegyületek előállítására ösztönzi a tested.
Más táplálékok a két fő feszültséghormont, a kortizolt és az adrenalint igyekeznek semlegesíteni, melyek hosszú távon nagy kárt okozhatnak az idegrendszeredben. Az egészséges táplálkozás tehát nemcsak az alakod érdeke, hanem az immunrendszer serkentésével és a vérnyomás helyreállításával a nyugalmad egyik legfőbb megteremtője lehet.

Összetett szénhidrátok

Minden szénhidrát szerotonin termelésére ösztönzi az agyat, de a teljes kiőrlésű gabonafélékből készült ételekkel jársz a legjobban.
Reggelire fogyassz ilyen pelyhet, péksüteményt vagy zabkását, így a vércukorszint stabilizálásával egész napra garantálhatod a harmóniát.

Egyszerű szénhidrátok

A táplálkozási szakértők általában javasolják, hogy minél kevesebbet vigyél be belőlük. Ide tartoznak például az édességek és az üdítők. Néha azonban szükség van rájuk, mivel a szervezeted gyorsan dolgozza fel őket, így szinte rögtön „nyugihormon” kiválasztódást eredményeznek.
A rövid távú hatást azonban levertség követheti, így tényleg csak akkor nyúlj ilyenek után, ha baj van: hetente maximum 1-2 alkalommal, és akkor is ésszerű mennyiségi keretek között!

Narancs

C-vitamin tartalma miatt egyébként is imádnivaló, de a legfrissebb kutatások szerint igazi jolly joker lehet a stressz ellen is.
Azok a vizsgálati alanyok ugyanis, akik gondoskodtak a megfelelő aszkorbinsav-bevitelről egy-egy stresszes esemény előtt, utána sokkal hamarabb visszatértek a normális kerékvágásba.

Spenót

Popeye sosem hagyta, hogy a feszültség elhatalmasodjon rajta. Ez talán az általa szívesen fogyasztott spenót magnéziumtartalmának tudható be. Ebből az ásványi anyagból sajnos méltánytalanul keveset szoktunk fogyasztani, ami fejfájáshoz, fáradtsághoz és idegrendszeri gyengeséghez vezethet.
Ha nem szereted, szójababbal, zöld levelű zöldségekkel vagy lazaccal is helyettesítheted.

Hal

Heti két adag omega-3 zsírsav tartalma „megolajozza” az idegrendszered, véd a szívbetegségek, a szabad gyökök és a stressz káros hatásai ellen, illetve hatásos fegyver a hangulatingadozások, valamint a PMS tekintetében.

Fekete tea

Nem véletlen, hogy Nagy-Britanniában minden stresszhelyzetre az elsőre abszurdnak tűnő „kérsz egy teát?” kérdéssel reagálnak.
Az antioxidánsokban gazdag folyadék ugyanis segít, hogy hamarabb lenyugodj. A kávé ilyenkor nem a barátod, mert fokozza az idegességet és megemeli a vérnyomást.

Pisztácia

Valamennyi csonthéjas egészséges, azaz tobzódik a telítetlen zsírsavakban. Naponta néhány szem pisztácia, dió vagy mandula csökkenti a koleszterinszintet, gyulladáscsökkentő hatású, mérsékeli a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát, és kiegyensúlyozottabbá varázsolja a hormonális működést. Magas kalóriatartalmuk miatt azonban nem célszerű többet enni belőlük.Úgy érzed, túl sok a stressz az életedben? Bár tippjeink segítenek, ne feledd: nem a konyhában kell megtalálnod a nyugalmat, hanem saját magadban! A jóga, a meditáció kipróbálásával, rendszeres testmozgással, beszédterápiával vagy egyszerűen több kikapcsolódással sokat tehetsz a testi-lelki egészségedért.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást