Életmód / Egészség / Táplálkozás

5+1 étel, ami nem tesz jót az immunrendszerednek

Az egészséges étkezés nemcsak arról szól, hogy együnk sok zöldséget, hanem arról is, hogy milyen ételeket és italokat kerüljünk el. Az alábbi hat pontban kifejtjük, hogy miket nem ajánlatos fogyasztani, mert nem tesz jót az immunrendszerednek. 

Gyorskaja

A gyorséttermeket mindenki előszeretettel látogatja, még akkor is, ha tudja, hogy nem egészséges ott étkezni. A kutatások szerint azonban még akkor is káros a gyorséttermi ételek fogyasztása, ha nem rendszeresen tesszük, ugyanis ezek az ételek átprogramozzák azt, ahogy az immunrendszer reagál a veszélyekre és állandó riadóállapotban tarták. Egy kísérletben olyan egereket vizsgáltak, amiknek az étrendje sok cukrot és kevés rostot tartalmazott. Egy hónap után immunrendszerük olyan működésre váltott, mintha veszélyes mikróbákkal harcolt volna. Az egerek egészséges étrendjének beállítása után javult a helyzet, de még akkor is készenléti állapotban volt a szervezetük, ami természetesen meg is terhelte őket.

Sergey Nazarov/istockphoto.com

Cukros édességek  

Nem meglepő, hogy a cukor előkelő helyen szerepel ezen a listán. Vannak jó baktériumok, azonban a káros baktériumok kedvenc eledele a cukor, így minél többet fogyasztunk belőle, annál inkább etetjük őket. A hasznos és káros baktériumok egyensúlyát megzavarva olyan kellemetlen tüneteink lehetnek, mint a rossz közérzet, magas vércukorszint és természetesen a leromlott immunműködés. 

TheCrimsonMonkey/istockphoto.com

Glutén

A gluténról is köztudott, hogy nem tesz jót nekünk, de ki tudna ellenállni a friss puhakenyérnek, vagy egy ropogós pogácsának? A gluténnal az a gond, hogy a szervezetünk nagyon nehezen emészti meg és ahogy keresztülhalad rajtunk, a zonulin nevű fehérje termelését idézi elő, ami a beleink falát alkotó sejtek burkát roncsolja. Ezáltal olyan káros anyagok juthatnak a véráramba, amik nem kívánt immunreakciót okoznak. A glutén tehát nemcsak a glutén-érzékeny emberekre káros, hanem mindenkire. 

eclipse_images/istockphoto.com

Finomított olajok

Bizonyos olajok egészségesek, hiszen fontos Omega-3 zsírsavakat és E-vitamint tartalmaznak, de csak abban az esetben, ha jól vannak feldolgozva. Sajnos azonban a legtöbb étkezési olaj finomított formában kerül az asztalra, ami azt jelenti, hogy a feldolgozás során bizonyos tápanyagok eltűnnek, illetve az olaj molekuláris struktúrája mutálódik. Az ilyen olajban sült ételek nagy terhet rónak az emésztőrendszerre, szabadgyököket okoznak, amik gyulladást eredményeznek és nehezítik az immunrendszer munkáját. 

Olvastad már?  5 különleges rántotta recept - Füstölt lazac, articsóka, pesto és tortilla, mind remekül illik a tojáshoz!
dulezidar/istockphoto.com

Alkohol és koffein

Nemcsak ételek, italok is károsíthatják az immunrendszert, ráadásul nemcsak a közismerten egészségtelen diétás üdítők. Észrevetted már hogy minél több alkoholt iszol, annál inkább hajlamos vagy elkapni valami betegséget? Ez azért van, mert az alkohol csökkenti a makrofágok, azaz az idegen behatolók ellen harcoló sejtek számát. Az alkohol a hormonokra is hatással van és felboríthatja a Cirkadián ritmusunkat is. Ez azzal jár, hogy rosszul alszunk és éjjelente többször felébredünk, a kialvatlanság pedig szintén immunrendszer-romboló jelenség.

Egy jó reggeli kávénak kevesen tudnak ellenállni, de a koffeinnek köszönhető energiatöbbletnek később kellemetlen hatásai lehetnek. A Kortizol az a hormon, ami a stresszre adott reakciónkat szabályozza. A kortizolszint pedig a rendszeres, felfokozott energia miatt nem válaszol megfelelően, így immunfunkcióink nem lesznek elég élesek. A túlzott koffein fogyasztás ezen kívül a testben található T sejtek számát is csökkentheti, ami rontja a limfociták működését.

AegeanBlue/istockphoto.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást