Ez a fontos emésztőenzim csak egy élelmiszerben lelhető fel – így fogyassz belőle többet

Ez a fontos emésztőenzim csak egy élelmiszerben lelhető fel – így fogyassz belőle többet

Címlap / Életmód / Egészség / Ez a fontos emésztőenzim csak egy élelmiszerben lelhető fel – így fogyassz belőle többet

Bár sok más élelmiszer, például a papaya, a mangó és a banán is tartalmaz természetes módon emésztőenzimeket, amelyek elősegítik a bélrendszer egészségét, a bromelain csak az ananászban található meg. Ez persze egyenesen arra enged következtetni, hogy mindenképpen több ananászt vagy vele készült fogást kellene fogyasztanunk. Azonban nem ez az egyetlen módja annak, hogy hozzájuttassuk a szervezetünket.

Mi pontosan a bromelain?

A bromelain egy enzim, amelyet az ananász gyümölcséből, különösen annak szárából vonnak ki. Számos egészségügyi és terápiás előnyt ígér, ezért sokan igazi csodaszerként kezelik. A bromelain ugyanis gyulladáscsökkentő, rákellenes, antimikrobiális és antitrombotikus tulajdonságokkal rendelkezik.

Az eddigi kutatások azt sugallják, hogy gyulladásos bélbetegségek esetén hasznos segítség lehet a gyulladások csökkentéséhez. Így például a fekélyes vastagbélgyulladásban vagy a Crohn-betegségben szenvedőknek is gyakran felhívják a figyelmét a rendszeres fogyasztására.

A bromelain azért is nagyon fontos enzim, mert segíthet a szervezetnek megemészteni és feldolgozni a fehérjében gazdag ételeket.

Képes ugyanis lebontani a fehérjét, ami a nehéz ételek megemésztése során különösen nagy megkönnyebbülést jelenthet a szervezetünk számára. Vegyük például azt, hogy mondjuk megeszel egy nagy darab steaket vagy cigánypecsenyét. Ha közben bromelain enzim is van a szervezetedben, elősegíti az emésztésük fokozását, és enyhíti a székrekedés kockázatát, de a már esetlegesen meglévő kellemetlen panaszokat is enyhítheti.

Bromeralin emésztőenzim ananászban
Any Lane/pexels.com

Mi a legjobb módja a bromelain fogyasztásának?

Ami nagyon fontos: általánosságban elmondható, hogy csak a friss ananász fogyasztása – akár önmagában, akár mondjuk ananászos csirke részeként, hawaii pizzán vagy egy nagy tál saláta elemeként – nem biztosítja a szükséges mennyiséget ahhoz, hogy napi szinten élvezhesd az egészségügyi előnyeit. Így bár hasznos, de az erősebb hatáshoz másra van szükség. Ráadásul kevés olyan ember van, akinek valamilyen formában minden nap szerepel a menüjében az ananász.

A bromelain étrend-kiegészítők formájában is fogyasztható, feltéve persze, ha azzal a háziorvosod is egyetért. Ami a mennyiséget illeti, nincs meghatározva egy standard adag, de általánosságban úgy tartják, hogy napi háromszor 200-400 mg bromelain bevétele ajánlott azoknak a felnőtteknek, akik a gyulladáscsökkentő hatásait szeretnék megtapasztalni. Természetesen különféle kiszerelésű kapszulák léteznek, így az adott terméket is aszerint válasszuk ki, amit a háziorvos tanácsolt.

Más gyógyszerekkel együtt alkalmazva tudományosan bizonyított, hogy a bromelain segíthet csökkenteni az akut orr- és arcüreggyulladást, ami az allergiások számára is nagyszerű.

Egyes tanulmányok azonban azt is kimutatták, hogy a bromelain befolyásolhatja bizonyos gyógyszerek, például az antibiotikumok, a vérhígítók és a nyugtatók felszívódását és hatékonyságát. Ezenkívül pedig természetesen az ananászra allergiásoknak is kerülniük kell a fogyasztását.

A lényeg: ha szeretnéd kiegészíteni az étrendedet bromelainnal, először mindenképp beszélj róla a háziorvosoddal, hogy megfelelő-e számodra. De addig is ne hagyd figyelmen kívül a boltok polcairól kacsintgató legfrissebb és legfinomabb ananászokat, hiszen vesztenivalód addig sincs velük, és tényleg számos remek – akár édes, akár sós – fogást varázsolhatsz a segítségükkel az asztalra.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást