Egészség / Életmód

5 jel, amiből tudhatod, hogy hamarosan változókorba érsz

5 jel, amiből tudhatod, hogy hamarosan változókorba érsz

A 40 az új 30, és az 50 az új 40 – mondják. Úgy érzed, túl fiatal vagy a menopauzához, mégis vannak jelei annak, hogy a tested már másképp működik, mint eddig? Isten hozott a perimenopauza állapotában!

Dr. Elizabeth Farrel nőgyógyász szerint nehéz pontosan megmondani, mikor is kezdődik a változókor a nőknél, de ha a menstruációs ciklusodban változást veszel észre, nagy eséllyel a menopauza előszobájába léptél. Az alábbi jelek fennállása esetén gyanakodhatsz a perimenopauzára.

1. Fájdalmas szeretkezés

A gyakori, intenzív hormoningadozás miatt ebben az időszakban előfordulhat, hogy a nőknek alacsony az ösztrogénszintje, ami hüvelyi szárazsághoz és fájdalmas szexuális együttléthez vezethet. A hüvelyszárazság a hüvely körüli szúró, viszkető, égő érzést is jelenti, és gyakori vizelési inger is jelentkezhet.

Érdemes víz alapú síkosítót használni a szeretkezéshez, illetve hüvelyi hidratálót beszerezni, és a medence lazításához relaxáló gyakorlatokat végezni.

2. Szabálytalan ciklus

A menstruációs ciklus szabálytalanná válik a perimenopauza idején. Van, akinél a vérzés mennyisége csökken a menstruáció alatt, van, akinél a menstruáció ideje válik rendszertelenné. Előfordulhat a nagyobb mennyiségű vérzés, alvadt vérrögök megjelenése, illetve a menstruációs fájdalom erősödése is ebben az időszakban. Mindenképp érdemes felkeresni a nőgyógyászt, ha a fenti tüneteket észleljük, aki segít megállapítani, hogy ténylegesen a perimenopauza időszaka köszöntött be hozzád, vagy máshol kell keresni a kiváltó okokat.

3. Hőhullámok

Dr. Elizabeth Farrel nőgyógyász szerint a nők kb. 20 százaléka semmilyen tünetet nem észlel, ami a menopauzáról árulkodna. Ők a szerencsésebbek közé tartoznak. A nők többségének enyhe vagy közepesen erős tünetekkel kell megküzdenie, például hőhullámokkal, éjszakai izzadással stb. A maradék 20 százaléknak pedig olyan komoly panaszokkal kell szembenéznie, ami már az életminőséget is befolyásolja.

Ha azon kapod magad, hogy mindig azt kérdezed, „Nincs túl meleg itt benn?”, érdemes változtatni az étrendeden, hogy a hőhullámokat elkerüld.

Igyál kevesebb kávét, alkoholt, forró italt, és kerüld a túl fűszeres ételeket. Mindig legyen nálad legyező, egy kis üveg víz, és öltözz rétegesen, hogy mindig le tudj vetkőzni, ha meleged van.

4. Fáradtság és alvási nehézségek

Megfigyelheted, hogy az alvási szokásaid megváltoznak a perimenopauza idején. A hormonváltozás az alvási szokásokra is hat, sőt hangulatingadozást is okozhat. Az éjszakai alvászavarok miatt pedig nappali fáradtság jelentkezhet. Igyekezz minden este azonos időben ágyba bújni – a sötét szoba, a mobil kütyük kék fényének mellőzése és egy rövid meditáció segíthet könnyebben álomba szenderülni.

Az ételeknek is fontos szerepe van a nyugodt alvásban: a halételek, a zöldségek, a tojás, a vörös húsok, a joghurt és a sajt fogyasztása növeli az aminosav-bevitelt, ezáltal pedig elősegíti a szerotonin és a melatonin termelését, amelyek biztosítják a pihentető alvást.

5. Hangulatingadozás, depresszió

A perimenopauza idején jelentkező szorongás, depresszió, levertség elsősorban azoknál a nőknél figyelhető meg, akik erős premenstruációs tünetektől vagy szülés utáni depressziótól is szenvedtek. Ilyenkor koncentrálási problémák, feledékenység is felfedezhető, a menopauza azonban véget vet a PMS-nek.

Kép forrása: unsplash.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást