Otthon / Szórakozás

Agytornával fejleszthető az intelligencia!

Agytornával fejleszthető az intelligencia!

Régebben azt hittük, hogy az intelligencia jellege genetikailag meghatározott és megváltoztathatatlan. A jó hír az, hogy ez nem így van! Az agyi kapacitást, akárcsak az izmokat, edzeni, fejleszteni lehet.

Az intelligencia fejlesztésének vannak alapvető feltételei. Pár évvel ezelőtt még az volt a köztudatban, hogy az intelligenciatesztek begyakorlásával fokozható a szellemi teljesítmény. Sokat változott a felfogás, talán a felgyorsult élet hozta, hogy a hangsúly a változatosságra és a sokféleségre került.   

Sok szó esik újabban a gyerekkori fejlesztésről. De ahogy a gyerekek mentális képességei javíthatók, ugyanúgy a felnőtteké is, bár az igaz, hogy a felnőttkori tanulás már lassúbb folyamat. A következő feltételek „kicsire és nagyra” egyaránt vonatkoznak:  

1. A fejlesztés eszközeinek és módjának mindig az aktuális képességekhez kell igazodniuk.

Lépésről lépésre haladunk. Ha olyan magasabb szint elérését tűzzük ki célul, amit nem tudunk azonnal elérni, akkor megfosztjuk magunkat a fejlődés sikerélményétől, sőt lelkesedés híján esetleg még fel is hagyunk a tanulással. A fokozatos előrehaladáshoz tartozik az ismétlés is, hiszen az új képességek és információk elmélyítéséhez, valamint a továbblépéshez is biztos háttértudás kell, amire alapozni lehet.   

2. Gondolkodási képességünk javítását a mindennapjainkhoz kell igazítanunk.

Memóriánkat fejleszthetjük például olvasással, ha közben még gondolkodunk is: összefüggéseket keresünk a történet eseményei között, elemezzük a szereplők egymáshoz való viszonyát. Egy könyvet, amely különösen nagy hatást gyakorol ránk, többször is elolvashatunk, ami tovább élesíti elménket.   

A rejtvényfejtés is remek módszer az önfejlesztésre. Javítja a problémamegoldó képességet, a türelmet, és segít előhívni az agyban tárolt információkat. A számítógépes játékok fejlesztik például a helyzetfelismerést, a gyorsaságot, a praktikus gondolkodást, a kitartást…
3. Még hatékonyabb az agytorna, ha változatos.

A tanulás ne legyen monoton, mechanikus, mert elveszhet a motiváció. A legjobb tréning sem elég eredményes, ha nincs mögötte érdeklődés. A változatos tananyag hozzájárul ahhoz, hogy a viszonyulási pontok felismerése révén („aha-élmény”) új idegi kapcsolódások jöjjenek létre az agyban.   

Leegyszerűsítve egy-egy ember esetében egyetlen, oszthatatlan intelligenciáról szokás beszélni. Ez az intelligenciafogalom arra támaszkodik, hogy a sok különböző intellektuális teljesítményben egy közös, általános intelligenciatényező van jelen. De ha pontosabb képet akarunk e működésekről kapni, különféle, specifikus intelligenciatényezőket kell megkülönböztetnünk.  

Így a pszichológusok pl. az intelligenciát egy fluid (“folyékony”) és egy kristályos alkotórészre bontják szét. Kristályos intelligencián a megszerzett tudás, készségek és tapasztalatok felhasználásának képességét értik. A fluid intelligencia viszont azt a képességet jelenti, hogy teljesen új problémákat tudunk elemezni és megoldani, képesek vagyunk új helyzetekhez alkalmazkodni és új információkat gyorsan feldolgozni.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást