Egészség / Életmód / Táplálkozás

5 étel, amit érdemes nyersen enni

5 étel, amit érdemes nyersen enni

Brokkoli

Lehet, hogy gyerekként sokszor hallottad, hogy edd meg a brokkolit, de nem biztos, hogy azt is mondták, hogy sokkal jobban jársz, ha nyersen eszed meg. A brokkoli nagy mennyiségben tartalmaz egy szulforafánnak nevezett antioxidáns vegyületet. Ez segíthet megakadályozni a rákot, a 2. típusú cukorbetegséget, a szívbetegségeket, a gyulladásokat és más, az egészségedre káros hatású állapotok kialakulását. A Journal of Agricultural Food and Chemistry által 2008-ban közzétett tanulmány pedig megállapította, hogy testünk gyorsabban felszívja a szulforafánt, amikor nyersen esszük a brokkolit, mint amikor főve vagy párolva.

Egy másik, 2009-es tanulmány pedig arra a következtetésre jutott, hogy a zöldség főzésének különféle módjai – ideértve a mikrohullámot, a forralást és a sütéshez történő sütést – csökkentik a brokkoli C-vitamin szintjét. Az összes elkészítési mód közül egyébként a gőzölés volt a legkevésbé hatással a tápanyagokra. Ha nagyon nem tetszik a nyers brokkoli gondolata, érdemes lehet ezzel az eljárással próbálkoznod.

Hagyma

A hagyma magsas koncentrációban tartalmaz flavonoid-kvercetint, ami egy 2017-es tanulmány szerint csökkentheti számos ráktípus, például a mellrák kialakulásának esélyét.  „Ha nyersen eszed, akkor használod ki a lehető legjobban a hagyma rák elleni hatását” – mondja Ashley Walter, táplálkozási tanácsadó, szakács és a Living with Ashley alkotója. „A főzés csökkenti a hagymában található fitokémiai összetevők rák elleni hatékonyságát.” A hagyma az allium zöldségcsaládba tartozik, vagyis vérhigító anyagokat tartalmaz. Ezek pedig megakadályozzák a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. A Journal of Agricultural and Food Chemistry-ben közzétett tanulmány megállapította, hogy amikor a nyers hagymát sütőben hevítették, akkor ezek a szívvédő tulajdonságok 30 perc alatt, vagy még annál is rövidebb idő alatt teljesen eltűntek.

Wilhelm Gunkel/unsplash.com

Piros pritamin paprika

A grillezett paprika egy gyors és izgalmas kiegészítő szinte bármilyen főétel mellé. Ha nem is mondanál le róla, azért időről időre érdemes nyersen is az étrendedbe iktatnod. A paprika ugyanis az egyik legkiválóbb C-vitaminforrás, ám a hőkezelés során szinte teljesen kivész belőle az immunrendszer megfelelő működéséért felelős vitamin.

De ez még nem minden: egy, az Andioxidants című folyóíratban 2015-ben publikált tanulmány szerint a piros színű paprikában minden más fajta paprikánál több antioxidáns található, így segíthet felvenni a harcot a diabétesz, a rák vagy éppen az Alzheimer ellen.

Cékla

Lehet, hogy ez most meglepően hangzik, de a céklát nyugodtan fogyaszthatod akár nyersen is. Így egy picit még egészségesebb is a pompás színű zöldség. A cékla több létfontosságú vitamint, kalciumot, vasat, káliumot és proteint is tartalmaz nagy mennyiségben. Rebecca Park New York-i ápoló, a Remedies for Me megalkotója szerint a főtt cékla sajnos a benne található vitaminok és ásványi anyagok 25%-át elveszíti.

Egy kevés juliennre vágott vagy reszelt nyers céklával könnyedén feldobhatod a salátáidat. Így nem csak a színük, az ízük is izgalmasabb lesz!

Kelkáposzta

A kelkáposzta glikozinolátoknak nevezett vegyületeket tartalmaz. Amikor ezek kapcsolatba kerülnek a mirozináz nevű enzimmel, más, különféle betegségek ellen küzdő komponensekké alakulnak. Azonban több kutatás, beleértve egy 2016-ban a Frontiers in Nutrition-ben publikált összefoglalót, azt mutatják, hogy a hő inaktiválja a mirozinázt.

Tehát a főtt kelkáposzta nem rendelkezik ugyanolyan betegség-elleni tulajdonságokkal, mint a nyers zöldség. Így bármilyen finom is a rakott kel, néha azért érdemes nyersen is a salátádba vagy a tányérodra, a hús mellé dobni néhány levelet.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást