Életmód / Egészség

A vitamin túladagolás legbiztosabb jelei

Túl lehet-e adagolni a vitaminokat?

A vitaminokat két csoportra oszthatjuk: a vízben oldódó és a zsírban oldódó vitaminokra. Előbbieket a szervezet csak rövid ideig tárolja, majd azok a vizelettel együtt ürülnek a testből, így a túladagolásuk gyakorlatilag lehetetlen.

A zsírban oldódó vitaminokat azonban a szervezet sokáig képes tárolni, és ha ezekből a kelleténél jelentősen nagyobb mennyiséget és hosszú időn keresztül visz be valaki a szervezetébe, előfordulhat túladagolás. A túladagolás nem az ajánlott mennyiség túllépését jelenti, hanem a még tolerált mennyiség, angolul  „tolerable upper intake level”t (UL) túllépését jelenti, vagyis annak a szintnek a meghaladását, amit még mellékhatások jelentkezése nélkül tűr valakinek a szervezete. A zsírban oldódó vitaminoknál (A-, D-, E- és K-vitamin) tehát elméletileg fent áll a túladagolás, a hipervitaminózis lehetősége.

Hogyan kerülhető el a vitaminok túladagolása?

Mindig ügyelj rá, hogy csak a szükséges mennyiségben szedj vitaminokat, a dobozokon található utasítást ne lépd túl! Ha multivitamint szedsz, és mellé még más vitamint is beveszel, ellenőrizd, hogy ugyanaz a vitamin nem szerepel-e a multivitamin készítményedben!

Ha lehet, a szükséges vitaminokat próbáld inkább változatos táplálkozással pótolni, ha pedig valamilyen speciális élethelyzet miatt van szükséged vitaminra (betegségből lábadozol, várandós vagy vagy szoptatsz) kérd ki a kezelőorvosod vagy gyógyszerészed véleményét, indokolt esetben pedig akár egy labort is kérhetsz, hogy lásd, valóban szükséged van-e valamilyen pótlásra.

Bár a zsírban oldódó vitaminok túladagolása nem gyakori jelenség, ha valamilyen táplélék-kiegészítőt szedsz, mégis érdemes tisztában lenni a tünetekkel.

Tijana87/istockphotot.com

Az A-vitamin túladagolásának tünetei

A vitamin túladagolása toxikus tüneteket okoz, fejfájás, hányinger, szédülés, homályos látás fordulhat elő. Az extrém mértékű túladagolás akár halálos kimenetelű is lehet: ezt sarkkutatóknál figyelték meg először, akik jegesmedve máját fogyasztották el, ami olyan nagy mértékben tartalmazott A-vitamint, hogy a kutatók attól súlyosan megbetegedtek. Az A-vitamin túladagolásának veszélye azonban béta-karotinnal együtt szedve nem áll fent, ezért érdemes ilyen formában pótolni a vitamint, ha az szükséges.

A D-vitamin túladagolásának tünetei

Napfénnyel nem, vitaminkészítményekkel azonban túl lehet adagolni a D-vitamint, ami így a vér kalciumszintjének megemelkedését okozza. Ez a hiperkalcémiának is nevezett jelenség szájszárazságot, szédülést, hányást, izomgyengeséget okozhat, hosszú távon pedig növekedési zavarokat, érelmeszesedést, krónikus étvágytalanságot és vesekövet idézhet elő.

Az E-vitamin túladagolásának tünetei

A túladagolás tünetei között a fejfájás, szédülés, izomgyengeség, kettős látás, a kreatin nagyobb mennyisége a vizeletben, emésztési zavarok szerepelnek, de az E-vitamin túladagolása a mindennapi életben nem jellemző: ahhoz, hogy a tünetek jelentkezzenek, az ajánlott napi adag 100-szorosát kellene elfogyasztani, ez minden elfogyasztott 1 kilogramm táplálékra 900 mg E-vitamint jelentene.

A K-vitamin túladagolásának tünetei

A K-vitamin hiánya ritkán lép fel, emiatt a pótlására is csak speciális élethelyzetekben (például újszülötteknél) van szükség. Túladagolása nem jár mérgezési tünetekkel, de a napi 100 μg-t meghaladó mennyiség hosszabb távon májkárosodást okozhat.

Forrás 1, 2, 3

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást