Túlsúlyos vagy? Hibáztasd a környezeted!

Túlsúlyos vagy? Hibáztasd a környezeted!

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Túlsúlyos vagy? Hibáztasd a környezeted!

Aggódsz a súlyod miatt, nem tetszik, amit a tükörben látsz? Ha igen, akkor tudd, hogy nem vagy egyedül.

Becslések szerint a nők 40 százaléka és a férfiak 24 százaléka próbál lefogyni. A túlsúly nem tréfadolog, mert komolyan növeli a kockázatát különböző súlyos betegségeknek, mint a:

– magas vérnyomás
– vér koleszterinszintjánek növekedése
– szív-betegség
– stroke
– 2. típusú diabétesz
– rákmegbetegedések, mint a méh-, emlő-, bél- és veserák
– degeneratív betegségek, mint az Alzheimer-kór

A túlsúly növeli a feszültséget az izületekben, így hajlamos leszel fájdalmakra, és az ostearthritisre (gyulladásos izületi betegség).

Egy elhízott ember átlagosan 9 évvel kevesebbet él, mint egy normál súlyú, míg egy kórosan elhízott ember átlagosan 13 évvel rövidebb. Ez nagyon elszomorító, főként, hogy mi magunk vagy közeli családtagjaink is érintettek.

Nem hírtelen válik valakiből túlsúlyos, és nem csak attól, hogy sokat eszik, hanem tudósok szerint a környezetéből fakadóan is. Arról a környezetről van szó, amely elősegíti a testtömeg gyarapodást és amely hátráltatja a fogyást. Sok tényező okozhatja környezetünkben a túlsúlyt, és ez nagy kihívássá tezzi a fogyást.

1. A gyors-ételek társadalmában élünk.

Ezek az éttermek minden utcasarkon megtalálhatók, megkönnyítik étkezési szokásainkat, ráadásul elérhető áron fogyaszthatunk finomnak tűnő ételeket – pogácsák, hamburgerek, sült krumpli cukrozott üdítővel egy csomagban…Könnyen elfogyaszthatók útközben, ezért van rá kelet. Pedig annyi veszélyt rejt egészségünkre, hogy még felsorolni is sok.
Először is a gyorséttermi koszt kevésbé egészséges, mint az otthon készített, köszönhetően a halmozott szénhidrát és zsírtartalomnak.

Egy átlagos felnőtt kb. 2000 kalóriát igényel naponta, hogy egészségét és súlyát megőrizze. Egyetlen kis gyorséttermi étel is tartalmazhat ennél több kalóriát. Például egy normál méretű hamurger 400 kalória, egy közepes sültburgonya 380 kalória és egy közepes kóla 200 kalória közel fele, 980 kalória, a napi ajánlott kalóriabevitelnek.

2. Piaci felhozatal

A szupermarketeket elárasztják az előrecsomagolt zsírban gazdag, energia-dús ételek. Azzal csábítanak, hogy gyorsan finom menüt teremthetsz az asztalra. Pedig ezekkel a félig főtt, fagyasztott vagy túliparizált termékekkel nem jutunk ahhoz a minimális vitaminhoz sem, amire naponta szükségünk lenne.

3. Kevesebb mozgás

Az emberek sokkal kevesebbet mozognak, köszönhetően az elfoglalt életmódjuknak. Egyre több az ülő munka és egyre jobban kifárasztja az embereket, így nem marad idő és kedv a sportra.

4. TV és számítógép

Túl sok órát töltünk ezek előtt a készülékek előtt, és észrevétlenül is elfáradunk előttük. Pedig az időt mozgással és más fajta szórakozással is eltölthettük volna.

Ha a környezeted az oka az elhízási problémáidnak, és úgy érzed, nem eszel mennyiségileg többet, mint egy átlag ember, akkor radikális változásokat kell tenned. A fentebb említett társadalmi behatásoknak ne engedj, élj természetesen és értékeld az élet igazi momentumait, mint a séta, beszélgetések, otthon elkészített ételek. Tanácsok a környezeteddel való ellenálláshoz:

– Ne fogyassz gyorséttermi ételeket
– Ne vásárolj előre csomagolt élelmiszereket a boltban
– Fogyaszd a legtöbb élelmiszert természetes formájában
– Igyál vizet szóda vagy üdítők helyett
– Minden nap iktass be legalább fél óra mozgást
– Limitáld a TV és számítógép előtt töltött órák mennyiségét

Ne hagyd magad továbbra is az árral sodródni, ne a megszokások irányítsanak és hagyd abba a könnyebbik út keresését! TV helyett rakj rendet otthonodban, esetleg sétálj egyet a szabadban.

A lényeg az, hogy egyszerű életmódbeli változásokkal megadhatod a lehetőséget az intelligensebb táplálkozásra és több testmozgásra. Ez a fogyás mágikus kombinációja. Az egészséges életmód alapfeltétele annak, hogy lefogyj és tartósan kezelni tudd súlyodat. Ne feledd, hosszú és egészséges életet szeretnél magadnak, és arról te magad is tehetsz.
 

VIDEO A csillagjegyek stresszkezelése a legrosszabbtól a legjobbig

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!