Életmód / Táplálkozás

6 testi jel, hogy túlzásba estél a kávéfogyasztással

A kávé nagyon sokat segíthet abban, hogy az ember képes legyen egy nyolcórás munkanapon végig koncentrálni, vagy egyszerűen abban, hogy ki tudjon kelni az ágyból, és képes legyen elindítani a napját. Míg kis mennyiségben a koffein még egészséges is, nagyobban már inkább káros, és nagyon nehéz megállapítani, hogy személyenként kinek mi a toleranciaszintje. Ha az alábbi tüneteket tapasztalod, inkább csökkentsd a napi adagot, nehogy komolyabb bajod legyen a folyamatos koffeintúladagolásból.

Túlságosan fel vagy pörögve – de nem a jó értelemben

A koffein túladagolása nem játék – ez a vegyület nemcsak a központi idegrendszert stimulálja, hanem blokkolja az adenozinreceptorokat is, ezek alapvető szerepet játszanak a központi idegrendszer és a szívizom működésének szabályozásában. Emellett rögtön megkezdi az adrenalin, a dopamin és a glutamát termelését, ami egy olyan kombináció, ami beindítja a szervezet „küzdj-vagy-menekülj” ösztöneit, ami rendszerint stresszhatás során jön elő.

Nap közepén hirtelen leeresztesz

Az alapvető cél ugye az lenne, hogy egész nap bírd szuflával, a koffeinnek ebben kellene segítenie – viszont ha túlságosan a koffein adta energiára támaszkodsz, az ahhoz vezethet, hogy amikor a hatása elmúlik, egyszerűen összeesel, és még fáradtabb leszel, mint korábban.

Sokat kell pisilned

A kávé alapvetően has- és vízhajtó hatású, így ha abnormálisan sokat kell vécére járnod, akkor sejtheted, hogy túl sokat fogyasztottál belőle. Ezért érdemes a kávé mellé figyelni a vízfogyasztásra is – bár vécéügyben nem lesz jobb a helyzet, legalább biztos, hogy nem fogsz kiszáradni.

jayzynism/depositphotos.com

Tikkel a szemed

Az idegesítő tikkelő szem nagyon sokszor a semmi miatt jelentkezik, vagyis nincs különösebb oka a jelenségnek, a túlzott koffeinfogyasztás mégis kiválthatja. A koffeintől ugyanis megnövekszik a szervezetben két neurotranszmitter mennyisége: a szerotoniné és a noradrenaliné, amelyek megnövelhetik az izmok és idegek reakcióképességét. Ezért nemcsak a szemhéjaidban, hanem más izmaidnál is felfedezhetsz rángásokat, amelyeket a koffein okozhat.

Túlságosan megy a hasad

Mint ahogy azt korábban is említettük, a kávé nemcsak vízhajtó, de hashajtó hatású is, nem véletlenül isszák sokan reggel, az első „nagydolog” előtt. Ez nem mindenkire hat ugyanúgy, kutatások szerint csupán az emberek 30 százaléka jár többet vécére ettől a vegyülettől, de ebben a 30 százalékban érdekes módon benne van a koffeinmentes kávé hatása is – egyelőre nem tudni, hogy pontosan miért és hogyan. A lényeg viszont az, hogy ha benne vagy ebben a 30 százalékban, és a szokásosnál is többet jársz vécére, lehet, hogy érdemes elgondolkodni azon, hogy koffeintúladagolásban szenvedsz.

A rendszeres alvás csak álom

A túl sok koffein képes megzavarni az alvásodat, aminek aztán komoly hosszú távú következményei lehetnek. Ma már tudjuk, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás mennyire fontos a szervezet szinte minden folyamata számára, így ha sokáig nem tudod kipihenni magadat, komoly betegségekre is megnöveled a hajlamodat. A koffein egyértelműen stimuláló hatású, így ha túl sokat fogyasztasz belőle, akár sokáig fenn is maradhatsz (az éjfél utáni alvás pedig már korántsem olyan pihentető), de ha el is alszol megfelelő időben, az alvásminőséged romolhat. Ha rosszul alszol a túl sok kávé miatt, inkább hagyd el a koffeint, és igyál menteset – az alvás ugyanis nagyon fontos.

Forrás

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást

    Bien.hu

    FREE
    VIEW