Életmód / Táplálkozás

5 tény a koffeinről, amit mindenkinek tudnia kell

Néhány érdekes információ koffeinfogyasztók számára, amikről eddig talán még nem tudtak

Előnyök és hátrányok

Élénkítő hatású anyag, serkentőszer, amely gyorsítja a szívműködést, segíti a központi idegrendszert, és fokozza a teljesítőképességet. Rendszeres fogyasztása azonban elvonási tüneteket okoz, ezért szenvedéllyé válhat, és hosszú távon ronthatja az életminőséget. Kedélyhullámzásokat, fáradtságot, fejfájást okozhat.
Túlzott mértékű bevitel hatására remegést, erős szívdobogást, légszomjat, álmatlanságot idézhet elő. A koffein fogyasztásával összefüggő kellemetlen hatás az is, hogy felgyorsítja az ásványi anyagok távozását a csontokból, emiatt a csontok törékennyé válhatnak.

Miben van koffein?

Tiszta állapotban a koffein fehér színű, kissé keserű ízű, kristályos vegyület. Megtalálható a kávén kívül a fekete teában, a csokoládékban, a kólákban és egyes fájdalomcsillapítókban.

Általában enyhíti a fejfájást, de az is előfordul, hogy éppen a koffeintől fájdul meg a fejünk. A csokoládéval is óvatosnak kell lenni, mert késő délután egy fél tábla már megnehezítheti esti elalvást.

Mikor érdemes leszokni a koffeinről?

Aki már régóta fogyaszt koffeint, és annyira hozzászokott, hogy a függőségen kívül a hatását már alig érzékeli, annak érdemes leszoknia róla. A leszokás nem egyik napról a másikra történik, hanem be kell tartani a fokozatosság elvét, mert a hirtelen megvonás migrént, fáradtságot, sőt, ájulást is okozhat.
Ha egy-két hét után sikerül leszokni a koffeinről, utána már egy nagyon kevés kávé is jó hatást fejthet ki a testi és szellemi állapotra.

Mennyi koffein van az energiaitalokban?

Egy átlagos méretű, vagyis 2,5 deciliteres energiaitalban körülbelül annyi koffein van, mint egy adag presszókávéban. Az átlagos koffeintartalom 70-200 mg/l. Figyelni kell a dobozon lévő feliratot: ha a 150 mg/l értéknél magasabb, akkor már árthat, de aki nincs hozzászokva a koffeinhez, annak a kevesebb is túl sok lehet.
Kezdetben felpörgeti az életfunkciókat, ami akár már ronthat is a hangulaton, majd hirtelen kimerültségérzést kelthet. Cappuccinóval vagy egy finom fűszerezésű (pl. fahéjjal ízesített) hosszú kávéval biztosabban el lehet érni a kívánt hatást, és a szervezetet sem terheli meg annyira, mint az energiaital. Egy tábla jó minőségű étcsokiban szintén annyi koffein van, mint a presszókávéban, és még laktató is.

Olvastad már?  Miért nem tudnak a magyarok jó kávét főzni? Tévhitek és rossz berögződések

Koffeinmennyiség a presszókávéhoz képest

Kevés energiaital kivételével a presszókávé tartalmazza az italok közül a legtöbb koffeint. Majdnem ugyanennyi van a sötét étcsokoládéban. Az instant kávéban és a fekete teában feleannyi, a kólában, a tejcsokiban és a fájdalomcsillapító szerben körülbelül az egytizede.
A legkevesebb koffeint a kakaó, a csokiital, a koffeinmentes kávé és tea tartalmazza. Az utóbbiak koffeinmennyisége még a gyerekek egészségére sem ártalmas.

A koffein lassíthatja az agy fejlődését

A kamaszok és a fiatalok koffeinfogyasztása ‒ valószínűleg az energiaitalok népszerűsége miatt ‒ az utóbbi 30 évben 70 százalékkal nőtt. Az agy fejlődése nagyrészt éjszakára esik, az alvás idejére. Ilyenkor az idegsejtek között fontos összeköttetések, szinapszisok jönnek létre, míg a fölöslegesek megszakadnak, amitől az agy teljesítőképessége javul, fejlettebb lesz.
A koffein azonban megzavarhatja ezt a folyamatot, mert a hatására létrejövő felszínes alvás közben ezek a lényeges agyi folyamatok nem megfelelően mennek végbe. Ez ártalmas a gondolkodásra, a viselkedésre, a memóriára és az intelligenciára.