Életmód / Táplálkozás

Rántott hús helyett szárított rovarok? Élet főtt étel nélkül

Rántott hús helyett szárított rovarok? Élet főtt étel nélkül

Este, lefekvés előtt megeszek 1-2 kiló ételt, húst hússal, persze előtte az ebédet lefojtom 12 franciakrémessel, hogy ne zörögjön a hasamban – nyilatkozta a napokban az egyik bulvár lapnak Fekete László. A népszerű erőember valószínűleg eldobná a nevetéstől a 232 kilós golyót, amivel 2004-ben világcsúcsot ért el, ha meghallaná, hogy mi is az a nyers vegán étrend és milyen sokan követik ezt a speciális diétát.

A nyerskoszton élők konyhaszekrényében lábos és palacsintasütő helyett gyümölcscentrifuga, aprító és aszalógép van. A nyers étrend persze nem azt jelenti, hogy a frissen szedett gyümölcsöket, zöldségeket úgy fogyasztjuk el, ahogyan azt a boltban, piacon, termelőtől megvásároljuk. A teljes hőkezelés kiiktatása sem szükséges, de legfeljebb 40 fokos hőhatásnak szabad kitenni az alapanyagokat.

A nyers vegán diétán élők szerint az aszalt, szárított gyümölcsök és zöldségfélék minden olyan fontos vitamint és ásványi anyagot, létfontosságú enzimet megőriznek, amelyek a friss táplálékokban is megtalálhatók. Ennél nagyobb hőkezelés, tehát főzés, sütés vagy párolás hatására azonban már elvész a vitamintartalom közel fele, ezért nyerskosztnak kizárólag azok a táplálékok minősülnek, amelyeket nem ér 41 foknál nagyobb hő.

Rántott hús helyett szárított rovarok? Élet főtt étel nélkül

Kritikák az étrenddel kapcsolatban

Sokan támadják a nyers étrend követőit. Mondván, hogy azt nem az ember számára találták ki, sokkal inkább a nyulak és a kecskék életmódjához passzol. Gyakran anélkül kritizáljak a módszert, hogy pontosan ismernék ezt a fajta életmódot. A tudatos táplálékra figyelő magatartás és az előre tervezés elengedhetetlen. Aki egyszer elkötelezi magát, annak tudnia kell, hogy ha napközben megéhezik, akkor nem léphet be egy gyorsétterembe, de a munkahelyi kantin sem a legmegfelelőbb hely a számára. Ha egy „nyerskosztos” szeretné elkerülni a minőségi éhezés okozta mellékhatásokat, oda kell figyelnie az étrend által megkövetelt arányokra.

Eszerint a kiegyensúlyozott nyerskoszt 52%-ban gyümölcsökből, bogyósokból, 35%-ban zöld leveles növényekből, erdei gombákból, fűszernövényekből és csírákból, 7%-ban gyökérzöldségekből, olajos magvakból, mintegy 5%-ban ehető virágokból áll.

Akik nem vegánok, azok számára megengedett némi állati eredetű táplálék. Többek közt halak, tatár beefsteak vagy ehető rovarok fogyasztása, például konzerves selyemhernyó-báb, ganajtúró, tücsök, szárított szöcske, óriáscincér.

Sztárok, akik kipróbálták

Számos kutatás bizonyítja, hogy a természetes növényi enzimek folyamatos megújulásra késztetik az emberi sejteket, ezáltal késleltetik az öregedést. Az étrend néhány éve szinte divattá vált, miután egy amerikai televízió csatorna bemutatta Anette Larkinst, aki a saját maga által termesztett zöldségeken és gyümölcsökön él. A média úgy tálalta az esetet, mintha a közel 70 éves floridai nagymama kizárólag az étrendjének köszönhetné, hogy legalább harminc évvel fiatalabbnak néz ki a koránál.

Rántott hús helyett szárított rovarok? Élet főtt étel nélkül

Emiatt sokan az örök fiatalság kulcsát látták a nyers ételek kizárólagos fogyasztásában és még a teniszcsillag Venus Williams és a közismert hazai énekesnő, Katona Klári is áttért a sokak számára betarthatatlan életformára. Akik egyszer belevágnak, mind azt mesélik, hogy az emésztőrendszerük felszabadult, a nehéz ételek feldolgozása alól mentesülő szervezetük a megspórolt energiát más folyamatokban hasznosíthatja.

Ráadásul eltűnnek a plusz kilók, felgyorsul az anyagcsere, szebb lesz a bőr, kiegyensúlyozottabb az alvás és így tovább. Mindezért persze hatalmas árat kell fizetni.

Nyers vegán diéta

Érdekel, hogy mit fogyasztanak a nyersétel rajongók? A változatos étrendhez el kell felejteni az iskolai menzát, a nagy családi ebédeket és szinte mindent, amit eddigi életed során a főzéssel kapcsolatban megtapasztaltál. Nyers vegán étrenden élni nagy kihívást jelenthet, de az elszántság mellett szükség van kreativitásra is. A valóban változatos, sokszínű étkezéshez egészen új alapanyagokat kell megismerni.

Reggeli: Zöld puding. Hozzávalók: 2 csésze ehető gyomnövény (pitypang, tyúkhúr, útilapu), petrezselyem, 1 banán, 2 alma és víz. Ezekkel a hozzávalókkal 1 liter turmix készíthető. Ha nem vagy nagyobb fizikai igénybevételnek kitéve, akkor ezzel már kibírod az ebédig. Pontosabban a nyers, vegán étrendbe illeszkedő déli étkezésig.

Ebéd: a kedvenc salátád, melyben savanyított zöldségek, aszalt gyümölcsök is helyet kapnak, magokkal, csírákkal ízesítve. Hideg levesek, például gaspacho is tökéletesen illik az étrendbe. Kedvelt a nyers lecsó, a smoothie, az élő kukorica leves.

Rántott hús helyett szárított rovarok? Élet főtt étel nélkül

Desszert: a desszertek világa nagyon sokszínű a nyers diétában. Az epres, mákos, citromos sajttortáktól kezdve az aszalt gyümölcsökből préselt „piskóta” lapon át a pohárkrémekig és a nyers csokoládés édességekig számtalan recept létezik.

Vacsora: Növényi sajtok és tejel felhasználásával készült, hidegen füstölt tofupogácsa, idény gyümölcsökkel.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást