Nagyon sokat számít! 5 ásványi anyag, ami a legtöbb ember szervezetében nincs jelen kellő mértékben

Nagyon sokat számít! 5 ásványi anyag, ami a legtöbb ember szervezetében nincs jelen kellő mértékben

Címlap / Életmód / Egészség / Nagyon sokat számít! 5 ásványi anyag, ami a legtöbb ember szervezetében nincs jelen kellő mértékben

A felgyorsult életvitel, a stressz és a kiegyensúlyozatlan étrend miatt gyakran megesik, hogy egy-egy vitamin vagy ásványi anyag elkezd kiürülni a szervezetünkből; ennek hiányát pedig hosszabb távon meg is érezzük. Ezért most összegyűjtöttük azokat az elemeket, amelyekből a legtöbben hiányt szenvednek, és azt is, ez pontosan milyen tünetekben mutatkozik meg.

Kálium

Egy egészséges emberi szervezet körülbelül 150 gramm káliumot tartalmaz, a napi bevitel így 2-3 gramm körül alakul. Nagyon fontos szerepet tölt be az agy-, a vese-, a szív-, és az izomsejtek megfelelő működésében, hiánya pedig kellemetlen tünetekkel jár.

Amikor a kálium kiürül a szervezetedből, egy idő után azt tapasztalod, hogy az izmaid elgyengültek, és egyre fáradtabb vagy, de vérszegénység, erős fejfájás és furcsa szívdobogásérzés is társulhat mellé. Ha ennek szintje csökkenni kezd, a vércukorszinted is hasonlóan kezd alakulni, de például depressziót is előidézhet.

Ebben találod meg: érdemes minél több lazacot, csirkét, mandulát, avokádót, banánt és kókuszvizet fogyasztanod, hiszen ezek nagy mértékben tartalmazzák az ásványi anyagot.

 

Rostok

Bár ez nem számít vitaminnak, attól még nagyon jelentős szerepe van az egészséged fenntartásában.

A rostok valójában növényi eredetű szénhidrátok, melyeket nem vagyunk képesek megemészteni, így a vastagbélben fejtik ki hatásukat. Segítenek a víz megkötésében, az ételek felszívódásában és az emésztésben is. Nem véletlenül javasolják a rostokban gazdag étrendet, hiszen az anyagcserére is serkentően hat.

Ennek hiánya kellemetlen mellékhatásokkal jár: növeli a koleszterinszinted, lassítja a metabolizmust, ezáltal elhízást, vagy akár cukorbetegséget is okozhat! Naponta 20-40 gramm rostot kellene fogyasztanod.

Ezekben találod meg: érdemes búzakorpát, körtét, zöldborsót, mogyorót, zabpelyhet, diót és szárazbabot fogyasztanod.

 

Kalcium

Az emberi szervezet számára ez az egyik legfontosabb ásványi anyag: 99 százaléka a csontokban található, de minden sejtnek és szövetnek szüksége van rá.

A csontok erősségében és sűrűségében játszik komoly szerepet, de a véralvadás, izomösszehúzódás szempontjából is fontos.

Gyermekeknél különösen veszélyes ennek hiánya, mivel csontfejlődési rendellenességeket eredményez, de felnőttként csontlágyulást vagy ritkulást okoz. Arról nem is beszélve, hogy depressziót válhat ki belőled, és a vas felszívódását is akadályozza.

Felnőttként körülbelül 1000 milligrammot szabad bevinni napi szinten a szervezetedbe.

Ezekben találod meg: érdemes mákot, szezámmagot, mandulát, spenótot, rukkolát, barnarizst és sárgarépát fogyasztanod.

 

D-vitamin

Mivel ezt a szervezetünk a napfénynek köszönhetően állítja elő, tél végére Magyarországon az emberek nagy része hiányt szenved a D-vitaminból. A nyári szezonban pótlásra nincs szükség, hiszen ha eleget vagy a napon, a tested képes előállítani a megfelelő mennyiséget.

A D-vitaminnak köszönhetjük a megfelelő csontképződést, gyerekként a fogak fejlődését, de a kalcium és foszfor felszívódásában is szerepet játszik. Hiánya esetén jelentkezhet fogromlás, csontritkulás és csontlágyulás, ezért nagyon fontos, hogy odafigyelj a megfelelő bevitelre: ez felnőttként 1500 és 2000 NE (nemzetközi egység).

Ezekben találod meg: noha élelmiszerekben sokkal kevesebb mértékben van jelen, mint ami napsugárzás közben ér, azért a gombában, májban és tojásban is megtalálható.

 

Vas

A vas élettani szempontból elengedhetetlen, hiszen e nélkül az oxigén egyszerűen nem lenne képes eljutni a sejtekhez. Az egészséges felnőtt szervezetben 4-5 gramm vas található meg, hiányának pedig jól felismerhető tünetei vannak.

Általában sápadttá válik a bőröd, gyakori fejfájást tapasztalsz, nehezen koncentrálsz, és indokolatlan fáradtságot érzel magadon. Ráadásul ez szinte mindig kézen fogva jár a vérszegénységgel is.

A napi ajánlott vasbevitel felnőtt nőknél 15 milligramm.

Ezekben találod meg: érdemes minél több bárányhúst, juhhúst, sertésmájat, téli burgonyát, parajt, sóskát, mogyorót, mákot, ribiszkét és vargányagombát fogyasztanod.

 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást