Életmód / Táplálkozás

A gesztenye okosít! Őszi termések és az egészségünk

A gesztenye okosít! Őszi termések és az egészségünk

Cikkünkből megtudhatod, hogy a vöröses arany fényben pompázó őszi nap érlelte gyümölcsök és zöldségek közül melyik segít az évszakváltás miatti fáradtság leküzdésében, melyik emésztésjavító, bőrszépítő, fiatalító és feszültségoldó hatású, és melyik nyújt védelmet a káros napsugarak ellen ősszel és télen. Többségüket nemcsak ősszel, hanem télen is fogyaszthatod, így kellőképpen feltöltekezve, testben és lélekben erősen, harmóniában élheted meg a hideg hónapokat.

Datolyaszilva (kaki !) – a fáradtság és a rák ellen

Bőséges gyümölcscukor tartalmának köszönhetően a datolyaszilvából energiát nyerhetsz, ezért főleg akkor előnyös sokat enned belőle, ha a szervezeted az évszakváltásra nyomasztó kimerültségérzéssel válaszol, illetve fizikailag, szellemileg feszített tempójú elfoglaltságod van, például sportolsz, tanulsz.
A datolyaszilva kiváló A- és C-vitamin forrás is, K-vitamin tartalma pedig erősíti a hajszálerek falát, emellett rák elleni antioxidánsokban is gazdag. Magas káliumtartalma folytán vízhajtó hatású, ezért segít elkerülni a lábdagadást órákon át tartó ülés esetén.

Szőlő – a szép bőrért és alakért, a rák ellen

A szőlő hatóanyagai táplálják és rugalmasan tartják a bőrt, segítenek megelőzni a ráncok kialakulását. A benne levő polifenol nevű anyag gátolja a rákos sejtek képződését. A szőlő egyes fajtái nemcsak ízvilágukat tekintve, hanem élettani szempontból is különbözőek. Például a fehér szőlőfajták magas víztartalmuk miatt vízhajtó hatásúak.
A magtalan szőlő cukortartalma alacsonyabb, mint a többié, és fokozottabb bélmozgást okoz, ezért inkább kerüljék azok, akik az emésztés során bizonyos gyümölcsöket nehezebben tolerálnak. A lila szőlő más fajtáknál gazdagabb vasban és antioxidánsokban, és melatonint is tartalmaznak, amely természetes hormonként szabályozza az alvás és az ébrenlét ritmusát.

Sütőtök ‒ a jó emésztésért, a káros napsugárzás és a rák ellen

Bőséges rosttartalma révén gyorsítja az emésztést. Bőven tartalmaz karotinokat: az alfakarotin csökkenti a tüdőrák kialakulásának esélyét, a bétakarotin erősíti a szervezetet a téli betegségekkel szemben, a lutein pedig, mint egy jó napszemüveg, óvja a szemet a nap káros sugaraitól, amelyek még télen is ártalmasak lehetnek.

Gesztenye ‒ feszültségoldó és „okosító”

Tele van magnéziummal, ezért oldja a testi és lelki merevséget: például a hirtelen mozdulatra létrejövő izomgörcs hajlamot éppúgy csökkenti, mint a szorongást, levertséget és egyéb depressziós tüneteket.
Omega-3 zsírsavai „okosító” hatásúak: javítják a koncentrációt és a memóriát; érdekes, hogy a héjától megfosztott gesztenye alakja, akár a dióé, az agyhoz hasonlít.

Mandarin ‒ az erős immunrendszerért és a cukorbetegség ellen

Ha naponta két mandarint megeszel, már ez a kis mennyiség fedezi a napi C-vitamin szükségletedet, így a téli hónapokban védelmet biztosít az influenza, egyébként pedig minden más betegség ellen. Mint minden citrusfélében, a mandarinban is sok P-vitamin van, ezért segít a széltől, hidegtől, és a fűtött, száraz lakásban kiszáradt bőr megújulásában.
Egy nemrég megjelent Egyesült Államok-beli tanulmány szerint a benne levő, újonnan felfedezett nobiletin nevű anyag hatékony ellenszere a 2-es típusú cukorbetegségnek.

Gomba – a stressz és az öregedés ellen

A gyors tempójú életvitel általában nem támogatja az egészséget. A gomba azonban magas triptofán tartalma miatt nyugtató hatású, ezért segít kontroll alatt tartani az érzéseidet feszültséget, szorongást keltő helyzetekben. Gazdag B-vitaminokban, különösen a B12-vitamin fordul elő benne nagy mennyiségben, amely védi az idegrendszert, emiatt hasonlóan hat, mint a triptofán.
Mindemellett sok rostot és kevés kalóriát tartalmaz: már egy kis adag gombaétel is nagyon laktató, és segíti az emésztést. A benne lévő szelén és réz gátolja az öregedési folyamatokat.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást