Ezért (is) a nagymamád főztje a legfinomabb! A 2-3 hozzávalós főzés előnyei

Ezért (is) a nagymamád főztje a legfinomabb! A 2-3 hozzávalós főzés előnyei

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Ezért (is) a nagymamád főztje a legfinomabb! A 2-3 hozzávalós főzés előnyei

A valódi gasztronómiai élmény az alapanyagok ismeretével indul. Később arra is rájövünk, hogy egy-egy fogás hozzávalóinak pusztán a kiváló minősége legalább annyira megbolondítja ízlelőbimbóinkat, mint a különlegesnek tartott bonyolult ételek ízorgiája. A minőségben és az egyszerűségben soha nem csalódhatunk. Őseink tudták ezt, nem is bonyolították túl a recepteket – háztáji friss hozzávalókból, kevés alapanyagból főztek, nem akármilyen fogásokat.

Van néhány nyomós érvünk az egyszerűség mellett, melyek egy életre eloszlatják még a konyhatündér-mítosz bűvöletében szorongók összes félelmét is. Végül is, az étel nem csak a test, hanem a lélek tápláléka is, érdemes örömmel készítenünk hát, amit megeszünk!

Jobban megőrizhetjük az alapanyagok karakterét

Húsokra, zöldségekre, de gyümölcsökre is igaz, hogy elsősorban az alap-hozzávaló ízéért döntünk egy fogás mellett. Szeretnénk minél többet kihozni belőle, ezért csak segítenünk kell az alapíznek érvényesülni, nem szabad elnyomnunk hasonlóan karakteres hozzávalókkal. Ezt főként a fűszerezéssel és a helyes arányok megtalálásával érhetjük el és biztosra megyünk, ha fűszerből sem használunk háromnál többet. Ez a krumplipaprikástól a lazacstake-ig a legtöbb fogásra igaz.

Tehermentesített emésztőrendszer

A legtöbb diétával és egészséges táplálkozással foglalkozó irányzat elismeri, hogy a szervezet öntisztító mechanizmusait elsősorban kiegyensúlyozott táplálkozással tarthatjuk fenn. Emésztőrendszerünk sokkal érzékenyebb, semhogy nehéz, bonyolult, túl fűszeres, túl zsíros és egyáltalán túl sokféle hozzávalót könnyedén fel tudna dolgozni. A bonyolult ételektől lelassul az anyagcsere, kiválasztási nehézségeket okoznak és sokáig a kajakóma „mámorában” tengődhetünk tőlük.

Kevesebb esélyünk van elrontani egy fogást

Egy hangulatos baráti vacsorához vagy vacsora-randihoz nem kell mindjárt boeuf bourgignion-nal kezdeni ahhoz, hogy elkápráztassuk meghívottjainkat. Válasszunk ki 2, maximum 3 hozzávalót és a lehető legegyszerűbb formában készítsük el! Biztosan sikerünk lesz, ráadásul önbizalmunk is további konyhai kalandokra sarkall majd. Mérget vehetünk rá, hogy barátaink vagy szerelmünk értünk jön el és nem a kétes kimenetelű főztünk miatt fogadta el a meghívást.

Könnyen megjegyezhető receptek

Sokunknak kihívás egy-egy finom falat receptjének memorizálása és felidézése. Jó taktika, ha csak az alapanyagokra figyelünk és az ízvilágra, melyet általában 1-2 karakteres összetevő dominál. Otthon nyugodtan próbáljuk ki a nem tökéletes receptet a legalapvetőbb összetevőkkel, nem fogunk csalódni! Ha hiányérzetünk támad, még mindig el lehet kérni a pontos verziót, de a lényeg, hogy mi már tapasztalatból tudjuk az alapokat. Ráadásul, ha saját ételkreációról van szó, alapból érdemes kevés hozzávalóval főzni, így garantáltan észben is tartjuk és megismételhetjük a fogást.

Hamar kiderül, hogy mire vagyunk érzékenyek, allergiásak

A súlyos allergia persze komoly kivizsgálást igényel, de szeretünk jó nyomon lenni még mielőtt orvoshoz fordulunk, elvégre a saját testünket mi ismerjük a legjobban. Ha egy étel kevés hozzávalóból készül, könnyen kiszúrjuk, melyikre vagyunk érzékenyek.

Érdemes az alapanyagokat váltogatni és figyelni, hogyan reagálunk a változásra. Amikor már sejtjük, mi okozhatja a problémát, mindenképpen orvoshoz kell fordulni, hogy pontos diagnózist kapjunk. Ennek hiányában semmiképpen nem ajánlott belekezdeni például olyan speciális diétákba, mint a laktózmentes vagy gluténmentes étrend.

A kevesebb hozzávaló olcsóbb

Ezer forintból is lehet nagyszerű vacsorát készíteni, ha nem akarjuk az egész piacot felvásárolni. Két közepes cukkini valamilyen zöldfűszerrel vajban párolva valóságos ízbomba tud lenni és pillanatok alatt elkészül. Filléres étel a grillezett csiperke is, sajttal megszórva, ráadásul laktató, tehát bőven megteszi főfogásnak, ebédre. A lecsót sem érdemes túlgondolni: hagyma, paprika és paradicsom az alap, sózva borsozva és ha nagyon igényesek vagyunk, egy kis petrezselyemmel. Mind belefér egy ezresbe és de jót ettünk!

Anyukák számára: egyszerű fogások

Nagy feladat a gyerekek ízekhez szoktatása és igen komoly felelősség is. Manapság sok iskolás gyereket látni, aki azért válogat a menzán, mert nem ismeri az ízeket, ugyanis otthon nem főznek elég változatosan. Nagy siker a lurkók nevelésében, ha közösen készítjük el a fogásokat és a legegyszerűbbel kezdjük. 3-4 éves korban a gyerekek már ott sertepertélnek a lábunknál a konyhában és igazán kíváncsiak rá, hogy mi fő a fazékban.

Egyszerű bevonni őket és nagyon megtérül. Süssünk krumplit, főzzünk tojást, készítsünk salátát velük: imádni fogják, hogy erre ők is képesek és szívesebben fogyasztják majd a közös alkotásokat. Mindenképpen kerüljük az intenzív ízvilágú és illatú hozzávalókat, illetve a bonyolult fogásokat, mert a gyerekeknek elmegy a kedvük tőle.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást