Életmód / Egészség

5 étkezési hiba, amiért állandóan puffadtnak érzed magad

Mindannyian jártunk már úgy, hogy egy jó evés után bizony ki kellett gombolnunk a farmerunkat, vagy alig vártuk, hogy hazaérjünk és végre átvehessük a bő tréningnadrágot. A puffadás az egyik leggyakoribb emésztőrendszeri panasz, hiszen szinte mindenkit érint. Mikor felpuffadunk, a fel nem szívódó, illetve megemésztehetlen szénhidrátok a vastagbélbe jutva egy olyan bakteriális lebontási folyamaton esnek át, ami bizony fokozott gázképződéssel jár. Ezen kívül továbbá a „levegőnyelés” és a széndioxid is okozhatja a kellemetlen tüneteket. Bizonyos esetekben a laktóz intolerancia, lisztérzékenység, cukorbetegség, a hasnyálmirigy elégtelensége, vagy a pajzsmirigy alulműködésének a tünete is lehet a puffadás.

via GIPHY

Amennyiben viszont nem betegség a ludas, hanem „csak” a rossz étkezési szokásaink, akkor jó hír, hogy pár egyszerű szabály betartása hatékonyan könnyíthetünk megterhelt gyomrunkon. A belekben történő fokozott gázképződés mögött ugyanis minden esetben étkezési zavarból fakadó probléma áll. Íme öt étkezési hiba, amiért állandóan puffadtnak érzed magad. 

Kevés rost fogyasztása

Az Amerikai Dietetikusok Szövetsége végzett egy kutatást, amiből kiderült, hogy átlagosan mindössze napi 11 gramm rostot fogyasztunk, holott egy felnőtt ember számára az ajánlott napi bevitel minimum 30 gramm lenne. A rostokban gazdag étrenddel – és a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztással – ráadásul nemcsak a puffadást, hanem a székrekedést és az aranyér kialakulásának esélyét is csökkentjük. A gyümölcs, zöldség, lenmag és zab rendszeresen szerepeljen az étlapunkon. 

Ella Olsson/pexels.com

Nem elegendő probiotikum bevitele

A bélflóra egészségét megőrizhetjük azzal is, hogy elegendő probiotikumot fogyasztunk, ezek ugyanis nemcsak az immunrendszert stimulálják, de a kórokozók elszaporodását is gátolják. A probiotikum szó élőflórát jelent, ami arra utal, hogy a jótékony baktériumok jót tesznek az egészségünknek. Természetes probiotikumot tartalmaz például a savanyú káposzta és a kovászos uborka, de ma már több joghurt és ivójoghurt gyártó is tartalmaz élőflórás termékeket. Ezek finomak, könnyen beszerezhetőek és egészségesek. 

Túl sok szénsavas ital fogyasztása

Minden szénsavas üdítőital egészségtelen. Nemcsak a fogainkat rombolják és lökik az egekbe vércukorszintünket, de magas széndioxid tartalmuk miatt még fel is fújnak minket. A sör és a pezsgő is ugyanúgy lehet felelős a hasban felgyülemlett gáz kialakulásában, így jobban járunk, ha buborékos helyett szénsavmentes üdítőket, sör és pezsgő helyett bort iszunk, de leginkább természetesen a sima víz ajánlatos. 

Toa Heftiba/unsplash.com

Kapkodó étkezés

Ha farkaséhesek vagyunk, hajlamosak vagyunk habzsolni, ami azzal járhat, hogy sok levegőt is nyelünk a finom falatok mellé. Amikor kénytelenek vagyunk sietve étkezni, akkor is csak belapátoljuk az ételt és ugyanez lehet az eredmény, főleg akkor, ha közben mozgunk, beszélünk vagy csak simán nyitott szájjal rágjuk a falatot. A levegőnyelés okozhat puffadást, ezért mindig fontos, hogy nyugodtan együnk, minden falatot alaposan megrágva. 

Kevés mozgás

Egy kis könnyed testmozgás minden étkezés után ajánlott lenne, de nagyon kevesen élnek ezzel a gyakorlattal. Pedig miután degeszre ettük magunkat és úgy érezzük, hogy majd’ kipukkadunk, hasznosabb lenne mozogni, mint egyből a puffadásgátló gyógyszer után nyúlni. Természetesen nem azt mondjuk, hogy le kell futni egy maratont ebéd után, vagy hogy a futópadon kell megenni a szendvicset, de ha úgy érzi az ember, hogy gyomra elnehezült és esetleg kicsit túlette magát, a legkézenfekvőbb megoldás egy könnyű séta kellene, hogy legyen.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást